Bij Geekish.nl zijn we enorm groot fan van Marvel en alles wat ermee te maken heeft. Vandaar dat we ook enthousiast waren toen we de mogelijkheid kregen om te praten met Dave Gonzales. Gonzales is een van de co-auteurs van het boek MCU; The Reign of Marvel Studios. Wij vroegen hem de hemd van het lijf over alles wat met Marvel te maken heeft.
Kun je vertellen wie je bent en waarom je hier bent?
Mijn naam is Dave Gonzales. Ik ben een van de drie co-auteurs van MCU: The Reign of Marvel Studios. Het is een boek over de geschiedenis van de Marvel Cinematic Universe, van de beginjaren 90 tot en met het jaar 2023.
Hoe ben je betrokken geraakt bij dit project?
Mijn co-auteur Joanna Robinson werd benaderd door de uitgever in de week dat Endgame uitkwam om het werk dat ze voor Vanita Fair had gedaan over Marvel uit te breiden. Ze zei dat ze haar vriend Dave nodig had omdat hij zoveel wist over het Marvel universum. Zo raakte ik erbij betrokken. Toen brak de pandemie uit en gelukkig kregen we de mogelijkheid om een aantal interviews te doen. Maar aan het einde van 2020 begon Disney zich te beroepen op hun NDAs en vertelde ze dat mensen niet met ons moesten praten. Ik denk dat ze bang waren dat we teveel van het verhaal zouden gaan vertellen.
Dus het boek veranderde van een orale geschiedenis naar een echt boek met de Hollywood geschiedenis van een klein comic book bedrijf die graag speelgoed wilde verkopen, tot aan het uitbrengen van films die miljarden opleverden.
Het was dus een heel groot project. Hoe pakte je het onderzoek aan?
Joanna was vooral erg goed in het doen van interviews. Zij deed dus de interviews en dan maakten we transcripties en gebaseerd op die transcripties kwam het op mij aan. Mijn belangrijkste taak was als onderzoeker. Gelukkig bestaat het grootste deel van de Marvel Cinematic Universe in het tijdperk van het internet. Ik kon dus met Wayback Machine heel veel internet archieven vinden en ik vond oude forum berichten om de gaten te vullen van de interviews die we niet hadden.
We konden praten met Chris Hemsowrth, daarnaast ook met Mark Ruffalo en Scarlett Johansson. Maar bijvoorbeeld Chris Evans was al klaar met het spelen van Captain America. Gelukkig waren er veel interviews beschikbaar waarmee we de gaten konden vullen. Het meeste materiaal kwam van de interviews. Het onderzoek hield in dat we de interessante delen van het verhaal moesten achterhalen. Het raarste was in de introductie van het boek. Daar gaat het over de Italiaanse The Avengers premiere en ik kon achterhalen wat Scarlett Johansson droeg, naar welk restaurant ze gingen, wat iedereen bestelden. Alleen door terug in de tijd te gaan en een aantal telefoontjes te plegen.
In het begin van het boek hebben jullie het inderdaad over dat de hele Avengers cast in het restaurant was en ook zo openlijk konden spreken over de plannen van het MCU.
Oh zeker. Ik denk dat dat de eerste keer was dat ze zich realiseerden hoe groot dit ging worden. Toen was The Avengers nog maar een concept die in 2008 was begonnen. Ze maakten Iron Man, dachten toen misschien maken we ooit The Avengers en toen was het 2012 en The Avengers komt uit en is super succesvol. Van 2012 tot en met 2019 is wat ik omschrijf als de heerschappij van Marvel Studios. Iedere film was een hit en iedereen genoot van de rit.
Hoe heeft Marvel de popcultuur beïnvloed volgens jou?
Oh heel erg. Ze hebben een moment in de tijd gegrepen waarin Intellectal Property films groot waren, dus alles was gebaseerd op een boek of een strip of speelgoed die je in de jaren 80 had. Ze konden dat doen en het combineren met verandering op de filmmarkt. In 2012 begon China met het accepteren van Amerikaanse films en iedereen over de hele wereld werd enthousiast van het idee van deze gigantische blockbuster superhelden. Verhalen over superhelden zijn altijd al populair geweest over de hele wereld. Marvel wist dat te kapitaliseren.
Voor mij als comic book fan uit de jaren 90 is het verbazingwekkend om te zien dat iedereen weet wie Thanos is en wat de Infinity Stones doen, want dat was eerst erg niche en alleen bekend bij geeks. Nu weet iedereen het.
Er zijn ook heel veel filmmakers die Marvel hebben bekritiseerd zoals Martin Scorsese en Francis Ford Coppola. Wat is jouw mening daarover?
De Marvel films zijn veel meer dan alleen maar speelgoed of comics. Het is een hele berg aan creatieve mensen die een groepsvisie waarborgen. Dat is compleet anders dan de visie van iemand zoals Martin Scorsese, Francis Ford Coppola of zelfs Christopher Nolan. Ik denk dat er ruimte is voor allebei. Hopelijk nu dat Marvel het rustiger aan gaat doen, zullen het niet de Marvel films zijn die constant in de bioscopen te zien zijn. Dan krijgen we dingen zoals Oppenheimer en Barbie die erg succesvolle onafhankelijke films waren. Oppenheimer was een serieuze film voor volwassenen en Barbie, wat ook een IP film is, maar een IP film voor iedereen.
Mensen zeggen dat Marvel momenteel in een dip zit. Denk je dat ze eruit kunnen komen en net zo groot kunnen worden als eerst?
Ik denk dat niemand meer zo groot kan worden als dat Marvel ooit was. Ze werden een hit tijdens een erg specifiek cultureel moment. En ik ben het ermee eens dat Marvel in een dip zit, maar met de stakingen van SAG en WGA had iedereen een moeilijk jaar in Hollywood. Ik denk dat we Marvel eruit pikken omdat zij ooit de koning waren en je gaat voor de koning als dingen slecht gaan.
Ik denk dat het zeker gedaan is met Marvel als ze een film uitbrengen met Avengers in de titel en dat die flopt omdat ze veel aan het experimenteren zijn met verschillende teams en hoeveel Disney Plus shows je moet hebben gezien voordat je de film begrijpt. Dat soort experimenteren is goed, maar Avengers als een merk mag niet falen. Er is nog nooit een Avengers film geweest die heeft gefaald.
Dus in 2026 als we Avengers: Kang Dynasty of zoiets gaan krijgen en niemand gaat het zien, dan hebben ze echt een probleem.
Ik las vanmorgen dat ze juist af willen van Kang als de grote slechterik. Hoe kunnen ze dat het beste doen?
Dat is waar. Je bent up to date met je nieuws. Gelukkig hebben ze mensen geleerd over het multiversum. Dus hoe ze eerst mensen vertelden over Thanos en de Infinity Stones gedurende drie fases, vertellen ze ons nu dat er meerdere versies zijn van een personage. Dus als ze willen kunnen ze een oude versie van Kang laten zeggen “Wat is er daar beneden?” waarna een nieuwe versie hem ergens vanaf duwt en ineens hebben we een nieuwe acteur. Ik denk nog niet dat ze teveel aan Kang vastzitten. Hij kwam alleen voor in Ant-Man en Loki.
Maar er zijn veel slechteriken die de rol op zich kunnen nemen. Over twee jaar krijgen we Fantastic Four. Ik zou graag Dr. Doom de grote slechterik zien worden. Dus ik denk wel dat er nog ruimte voor ze is om te draaien en het feit dat ze veel releases hebben uitgesteld betekent dat ze de tijd hebben om alles weer recht te zetten. We weten dat er bij het Marvel proces reshoots, herschrijvingen en edits zijn, dus ze kunnen het nog omdraaien. The sky is the limit voor hen op dit moment.
Hebben ze een fout gemaakt door de multiverse te introduceren? Want dat is zo groot en er is zoveel dat je moet zien om alles te begrijpen.
Ik denk tot op zekere hoogte wel. Het is niet gek om te bedenken waarom het voor een casual fan heel overweldigend kan zijn. Maar ik denk dat als je focust op het maken van individuele goede films, zoals Sony met Into The Spider-Verse Miles Morales heeft geïntroduceerd, en ze maken het zo goed en artistiek zo mooi dat mensen het accepteerden. Ik denk dat een deel van Marvels probleem met het multiversum is dat niet iedere film er iets mee doet. Of je krijgt een post credit scene waarbij ze zeggen “Oh kijk! Ze zit in een andere dimensie!” Dan denk je als kijker, ja maar daar ging het verhaal niet over.
Ik denk dat ze zich moeten richten op wat ze eerst zo goed deden. In fases 1 tot en met 3, daarin hebben we een held die we herkennen, en die held is plaatsbaar in een sub genre. Zo is Captain America: Winter Soldier een spionagefilm. Guardians of the Galaxy is bijna Indiana Jones in de ruimte. Ze moeten zich dus opnieuw richten op het maken van hele goede films.
In de laatste paar jaar heeft Marvel ook geëxperimenteerd met diversiteit. In het boek vertelden jullie dat de grote Hollywood bazen in het begin vooral de acteurs met de naam Chris wilden als de hoofdpersonages, maar dat Kevin Feige vanaf het begin af aan al diversiteit wilden. Hoe vind je dat Marvel nu omgaat met diversiteit?
Zeker goed. Ze vinden diversiteit in sterren zoals Iman Vellani. Wat je ook van The Marvels vindt, zij is een ster en ze is jong en ze is gewoon dat personage. En ze heeft dat Gen Z optimisme. Als dingen heel slecht gaan, dan komt zij erin en doet het gewoon. Ze hebben dingen ook open gebroken met Captain Marvel en Black Panther. Eindelijk waren ze in staat om die films te maken. De films kwamen uit en allebei haalden ze meer dan een miljard dollar binnen. Zeker een film als Black Panther was een Afro futuristische film en zo verworven in de zwarte cultuur waardoor het ervoor zorgden dat iedereen dat soort diversiteit kon waarderen.
Ik denk dat het voornamelijk gaat om authentiek zijn en niet perse om het gebruik van een divers personage omdat het een divers personage is. Hetzelfde geldt in The Marvels, want daarin zien we ook Ms. Marvels familie. Daarin krijgen we een kijkje in het functioneren van een Pakistani Amerikaanse familie tijdens ons ruimte avontuur. Ik denk dat als ze zich blijven richten op authenticiteit, dat deze verhalen voor iedereen zijn. Zo kunnen ze mensen nieuwe perspectieven laten inzien.
Maar er is ook een groep van fans die erg vocaal zijn tegen die diversiteit. Moet Marvel daar iets mee doen of ze gewoon negeren?
Ik denk dat Marvel ze altijd heeft genegeerd. Dan bedoel ik de comic book fans die tegen veranderingen zijn van wie zij denken dat hun personage is, of hoe zij eigenaar denken te zijn van het personage. Soms als je interesse hebt in bijvoorbeeld comic books dan blijf je vasthouden aan hetgeen waardoor je interesse kreeg. Voor mij was dat in de jaren 90 de Spider Man Clone Saga. Veel mensen vonden dat slecht. Maar voor mij was het het moment dat ik interesse kreeg in Spider Man.
Wat erg belangrijk is wat betreft Marvel nu is dat ze hebben laten zien met de eerste fases van films, dat ze een coherent verhaal kunnen vertellen, waarin iedere film een vervolg is. Nu zitten we in een tijdperk waarin iedere Marvel film iemands eerste Marvel film kan zijn. Dus ik denk dat ze veel meer succes gaan hebben als ze deze dingen als normaal kunnen introduceren. Daarbij, vanwege de aard van comics en omdat Disney eigenaar is, zullen al die gepassioneerde fans naar je schreeuwen. Dus ik denk dat ze altijd hun eigen hart hebben gevolgd in plaats van naar de fans te luisteren en te reageren.
Ze zijn niet zoals Lucasfilms Star Wars en reageren op alles wat de fans willen. Dus toen The Last Jedi uitkwam, schreeuwden veel mensen. Toen veranderden ze wat ze gepland hadden en dan krijgen we The Rise of Skywalker en is niemand blij. Daarom vind ik het goed dat Marvel niet luistert. Schreeuw naar ze wat je wilt, maar ze gaan toch niet luisteren.
Je benoemde al dat je zelf fan bent van Marvel. Is er een personage of verhaallijn die je graag terug zou zien in de MCU?
Omdat ik alles heb gezien ben ik erg geïnteresseerd in hoe ze Deadpool gaan aanpakken als een personage die de vierde muur kan breken, net als She Hulk, alleen dan rated R. Dus als iemand die alle X Men films kijkt, kijk ik uit naar Deadpool 3 om te zien hoe Ryan Reynolds en Hugh Jackman het gaan aanpakken. Maar ik zou ook graag films zien waarin She Hulk en Deadpool elkaar ontmoeten. En dat ze dan beide het publiek in kijken en zich allebei realiseren dat ze in een film zitten. Dat zou fantastisch zijn.
She Hulk had wel wat problemen met de productie.
Er waren inderdaad problemen met de productie omdat ze een lopend speciaal effect is. En ze zijn zo gewend om de studio te zijn waar de beste ideeen worden uitgewerkt en dat betekent soms een korte tijd om de speciale effecten rond te krijgen. Het voordeel dat Marvel heeft is de manier waarop ze televisie maken. Daar hebben we het in het boek ook over. Ze hadden een hoofdschrijver die een kamer had en dan alle afleveringen schreef. Die hoofdschrijver ging dan naar de regisseur. En de regisseur kreeg dan de kans om een verhaal te veranderen of regisseren zoals hij wilde.
Met She Hulk hadden ze Jessica Gow, die ook schreef voor Rick and Morty, die in die kamer zat. In plaats van het daarna aan de regisseur te geven, mocht ze erbij blijven. Dus ze hadden een continuïteit zoals een TV serie met een showrunnen. Nu WGA een nieuwe succesvolle deal heeft gemaakt moeten alle TV shows een showrunner hebben en de schrijvers moeten op de set zijn. Dus ieder Marvel verhaal die op televisie komt moet vanaf nu die consistentie hebben. Hopelijk betekent dat ook een consistente toon. Niet zoals Secret Invasion of Falcon & The Winter Soldier, waarin je voelde dat ze begonnen met een idee maar ergens compleet anders zijn geëindigd.
Wat wil je graag dat mensen oppikken van je boek?
Het is een portret van een specifieke tijd in Hollywood. Dus ik wil graag zeggen dat als je een Marvel fan bent dan leer je dingen die je niet eerder wist. Als je geen Marvel fan bent, dan hoef je niet alle films te hebben gezien om te genieten van dit boek. We zijn meer een vervolg op boeken zoals DisneyWar of Sean Howe’s Marvel Comics: The Untold Story. We zijn een portret van een bepaald moment in de industrie die nooit meer gaat gebeuren.
MCU: The Reign of Marvel is nu te koop online en in de boekhandels.