Ik kan niet de enige zijn die zich afvraagt: waarom heeft Riley uit Inside Out 2 emoties met verschillende geslachten? En waarom is Riley de enige hierin? Ondanks dat Pixar hier uiteraard geen officiële uitleg voor zal geven anders dan “for entertainment reasons”, zou Riley best eens queer kunnen zijn. Hoe queer? Daar gaan we in deze blog dieper op in.
Is Riley niet gewoon een cishet meisje?
Ik hoor je denken: zoeken we tegenwoordig niet overal te veel achter? Misschien wel. In Inside Out 1 heeft Riley bijvoorbeeld een ‘boyfriend machine’ in Imagination Land. Betekent dat niet gewoon dat ze heteroseksueel is? Dat zou goed kunnen. Maar, het sluit niet uit dat Riley biseksueel of panseksueel is.
De ‘boyfriend machine’, Mount Crushmore en Disgusts aantrekkingskracht tot Lance Slashblade sluiten zelfs niet uit dat Riley alsnog lesbisch is. Hou er rekening mee dat als Riley geboren is als meisje, het natuurlijk is om ervan uit te gaan dat ze dan op jongens valt. Dat ze op jongens hoort te vallen. Misschien heeft ze er gewoon nog niet bij stilgestaan dat dit niet voor ieder meisje het geval is. Totdat ze Valentina ontmoet.
Heeft Riley een crush op Valentina?
Hier heb ik geen sluitend antwoord op. Het zou goed kunnen, maar het hoeft niet. Riley kan prima als cishet meisje aspireren om precies zoals Val te worden, juist omdat pubers gevoelig zijn voor rolmodellen. Lees bijvoorbeeld ook deze quote van CBR:
“Riley simply idolizes Val. The wide-eyed stares are due to Riley admitting Val’s superstardom and loving how Val carries about herself. She isn’t arrogant, she’s a role model. This is exactly who Riley wants to be like, hence why she is glad to play under Val. This makes Val a mentor, not a crush. The second reason why Riley worships Val’s team is that Bree and Grace will be going to a different school. Thus, Riley wants to adapt to new friends. Part of her feels betrayed, reflecting her immature side, but it’s understandable and sympathetic.”
Maar, het zou ook prima kunnen dat Riley wél crusht op Valentina. Misschien weet Riley dat zelf alleen nog niet. Iemand als een rolmodel zien en gevoelens voor hen hebben, kan prima tegelijkertijd.
Is Riley non-binary of genderfluid?
De vraag die al sinds Inside Out 1 speelt: waarom is Riley de enige met emoties van verschillende geslachten? Nogmaals wil ik benadrukken dat als je als meisje geboren wordt, het best even kan duren tot je erachter bent dat dit niet per se je genderidentiteit is. Juist de puberteit is een goed moment om te ontdekken dat je biologische geslacht en je genderidentiteit niet overeenkomen. Dus, ondanks dat Riley overkomt als een meisje en zo ook naar haar verwezen wordt, wil dit niet zeggen dat ze niet alsnog non-binary of genderfluid zou kunnen zijn.
Op Reddit staat deze quote: “De emoties van Rileys ouders matchen het geslacht van de personages die ze beheersen. Tijdens de credits van film 1 zien we dat dit geldt voor elk ander personage, maar dus niet voor Riley. Dit kan bewijs zijn dat Riley non-binair is.”
Nu zou je kunnen zeggen dat je in het universum dat Pixar creëert misschien als kind altijd geboren wordt met een diversiteit aan emoties en dat dit gaandeweg verandert. Parentwatch zegt bijvoorbeeld: “Misschien dat de geslachten van de emoties veranderen wanneer een personage in de puberteit zit. De jongen die Riley wil daten in film 1, zou die verandering al achter de rug kunnen hebben.” Gemiddeld genomen puberen meisjes eerder dan jongens, dus dat is onwaarschijnlijk.
Toch vind ik dit wat vergezocht als er verder geen enkele aanleiding is om aan te nemen dat iedereen met multi-gender emoties begint. Is het dan niet aannemelijker dat Riley non-binair of genderfluid is?
Zijn bepaalde emoties mannelijk of vrouwelijk?
Elias van Quora biedt een heel ander perspectief: “Rileys emoties kunnen ook geïnterpreteerd worden als ‘performed/expressed gender’ in plaats van genderidentiteit. De emoties van Rileys moeder zijn bijvoorbeeld allemaal vrouwelijk, omdat de rol die de moeder in de film heeft ‘womanhood’ en femininiteit belichaamd. De emoties van Rileys vader zijn mannelijk, omdat hij ‘manhood’ en masculiniteit belichaamd. Rileys emoties zijn gemengd feminien en masculien, omdat haar hobby’s, communicatie en gedachten niet representatief zijn voor wat typisch gezien wordt als feminien of masculien.”
Hierbij is het wel interessant om te zien dat Rileys emoties ietwat stereotypische beelden zijn van hun geslacht. Woede wordt vaak als een typisch mannelijke emotie gezien, terwijl blijdschap juist meer met vrouwen wordt geassocieerd. (In het boek How Emotions Are Made staat bijvoorbeeld: “Happiness, embarrassment, surprise, sadness, fear, shame, and guilt are believed to occur more in women, and anger, contempt, and pride more in men.”) Ja, angst hoort volgens deze theorie bij het stereotype van vrouwen, maar ik ga ervan uit dat Pixar een balans wilde hebben in hun emotie-personages en niet alleen woede als mannelijke emotie wilde neerzetten. Datzelfde geldt voor ongemakkelijkheid als mannelijk personage in Inside Out 2.
Iets wat mij persoonlijk opviel: Anxiety heeft een vrij androgyn uiterlijk en dat vind ik heel tof. Sowieso vind ik het gaaf dat Riley’s emoties verschillende lichaamstypes laten zien, al is het wel jammer dat uitgerekend Joy er traditioneel vrouwelijk uitziet en Sadness bijvoorbeeld overgewicht heeft. Anyhoo, in ieder geval een complimentje aan Pixar voor de diversiteit die in Inside Out 2 zit ten opzichte van film 1. We gaan de goeie kant op, zelfs als Riley niet per se queer is.
Helaas geen duidelijke conclusie na Inside Out 2
Ik kan niet de enige zijn die hoopte dat Rileys “Deep Dark Secret” zou zijn dat ze queer is. Dat zou nog steeds kunnen gebeuren in een derde film, maar zou Pixar daar een statement van durven maken? Wat denk jij? Is Riley onderdeel van de LHBTQ+ community op een bepaalde manier of niet?
PS: betekent het puberteitsalarm dat Riley haar eerste ongesteldheid heeft gehad? Het was tof geweest als Pixar daar een positieve boodschap aan had gegeven. Dat het niet iets is om je voor te schamen bijvoorbeeld. Niet iets dat verzwegen hoeft te worden. In een film. Of ergens anders.