Buiten is het zo warm als de Hel. Binnen spelen we in de koelte van de ventilator de nieuwste telg in de beroemde action roleplaying game van Blizzard, namelijk Diablo IV. Deel vier al inmiddels in een reeks van games die startte in 1997. Het vorige deel, deel drie, is inmiddels elf jaar oud. Vol verwachting werd er door fans van het eerste uur maar ook door recente spelers van de serie uitgekeken naar een klein beetje nieuws over een vervolg. Na een teleurstellend, door de fans, ontvangen mobiele variant (dat niet in Nederland te spelen is vanwege microtransactions) is er nu eindelijk een volwaardige game uit op alle moderne consoles. Dan rijst nu de vraag of deze game bezeten is op de juiste manier.
Stay a while and listen…
Voordat je begint in Diablo IV moet je keuzes maken over wat voor type karakter je gaat spelen. Kies je een Sorcerer, Barbarian, Rogue, Druid of Necromancer. Elk personage heeft zijn eigen speelstijl, zo is de Sorcerer vooral op afstand met spreuken en met verschillende elementen bezig. De Rogue daarentegen gebruikt bogen maar ook dolken en zwaarden om vijanden te lijf te gaan. Als Necromancer gebruik je bloedmagie en kun je skeletten voor je laten vechten. De Barbarian slaat met zijn verschillende wapens vijanden tot pulp en de Druid kan in een wolf of beer veranderen om demonen te verscheuren. Na het kiezen van de klasse mag je het uiterlijk aanpassen. Verschillende haarstijlen, make-up en tatoeages later en je eigen personage is vanaf nu te bewonderen in de verschillende cutscenes en natuurlijk in de wereld zelf.
Het verhaal achter Diablo IV
Het verhaal van Lilith en Sanctuary wordt vooral verteld door de uitgebreide open wereld. Deze wereld opent zich langzaam maar verder op naar gelang je meer het verhaal volgt. Nieuwe verhaallijnen en avonturen sturen je naar de verschillende uithoeken van de wereld. Kleine dorpjes wisselen zich af met grote steden. Ook leidt het avontuur je naar diverse plekken. Van besneeuwde bergtoppen tot drassige moerassen. Elk met hun eigen vijanden en avonturen. Over de huidige speelwereld is er een sloot aan content te vinden. Van het grootse verhaal en campaign van Diablo tot aan kleine quests tot mini avonturen. Wanneer je elke kerker en verhaal gezien hebt ben je al een tijdje bezig. Vaak zijn de quests niet al te complex maar worden ze goed uitgewerkt door zeer goede voice acting.
Het hoofdverhaal is voor Diablo veteranen een feest van herkenning. Oude personages worden genoemd of zie je zelfs terug in zeer gedetailleerde cutscenes, andere nieuwe personages worden ook geïntroduceerd. Welke allemaal een rol spelen in het spel van de Demon Lilith en de Engel Inarius. De voice acting en presentatie is erg sterk en sommige emotionele verhaalelementen worden ondanks het isometrische perspectief toch zeer goed gebracht. Offers worden gemaakt, verraad alom en natuurlijk zijn de spanningen hoog als het gaat over de eeuwige strijd tussen hemel en hel. Het verhaal is voor veteranen, maar ook voor nieuwe spelers goed te volgen. Daarnaast laat het verhaal nog vragen onbeantwoord voor de verdere seizoenen van content die zeker gaat volgen.
Audio is prima
De presentatie is ook zeer goed. De voice acting is in het verhaal zijn top notch maar ook de geluidseffecten zijn van goede kwaliteit. De vijanden klinken top: je hebt opensplijtende demonen die een bende maken met hun ingewanden tot aan boomwezens die klinken als samengeperst en wringend hout. Ook klinkt het vechten zeer plezierig. Hakkende zwaarden of magische vuurballen klinken stuk voor stuk prachtig. Het is zeer bevredigend om met een Sorcerer krakende bliksemschichten op vijanden te gooien. Ook het geluid van de Barbarian met zijn gehak en gezaag van krokante knotsen en splijtende zwaarden gaat niet vervelen. Krachtige aanvallen ‘voelen’ daardoor super goed aan. Qua muziek zijn er intense gevechtsfanfares maar ook zeer subtiele mysterieuze nummers die de context van de wereld goed grijpen. Een woestijn oase klinkt weer net iets anders dan een highland boeren stadje. Alleen is het niet zo iconisch als het eerste tristram Rifje.
Gedetailleerde visuals
Grafisch gezien is de game voor het perspectief zeer gedetailleerd. Dorpjes en steden hebben een onderscheidend uiterlijk. De verschillende biomes bevatten uiteenlopende flora en fauna die het verkennen daarvan een feest maken. Kerkers zijn wel qua uiterlijk redelijk gekopieerd in de verschillende types: ijzige grotten te over en ook de kerkers vol met bloed komen contextueel terug. In de bergen vind je de grotten natuurlijk terug en ga je onder de grond in de buurt van een kasteel of kerk dan krijg je de kerker. Dat kopieergedrag is niet heel storend tijdens het spelen. De overworld blijft een schitterende samengestelde wereld waar golvende grasvelden en dorre woestijnlandschappen zich afwisselen. Ook de monsters die het bewandelen zijn stuk voor stuk goed gedetailleerd.
Op vele manieren weet Diablo IV een levende wereld neer te zetten. Door een goed verhaal, boeiende cutscenes en zeer goede voice acting word je meegenomen op reis naar sanctuary. Ook de presentatie van vijanden en de steden zijn zeer goed. Sommige elementen van de wereld worden wel hergebruikt maar dat is begrijpelijk bij een game op deze schaal. Grafisch gezien is het voor een isometrische game ook zeer knap gemaakt. De biomes zijn divers en de details springen in het oog op een goede manier.
Let get ready to… click.click.click
De speelstijl van Diablo IV is het best te omschrijven als gedecideerd en berekenend. Met de muis en toetsenbord bestuur je het personage over je scherm waar het centrum altijd jouw personage is. Je klikt op een gebied en je loopt er naar toe. Je klikt op een vijand en je personage mept deze de grond in. Tot zo ver is het niet heel spannend. Met de andere knoppen op je toetsenbord of controller kun je magische spreuken of handige vaardigheden activeren. Zes in totaal waarvan sommige defensief zijn en andere weer offensief. Hoe hoger je level, hoe meer vaardigheden je dus vrijspeelt. Waar je begon met één spreuk, heb je na een periode van levelen een arsenaal om uit te kiezen. Daarmee kan je de helse vijanden mee te lijf.
Opletten met vijanden
Het is echter oppassen met deze vijanden. Eentje is geen gevaar maar wanneer je meerdere vijanden in de buurt laat komen wordt het interessant. Dan doen ze behoorlijk pijn. Een paar klappen kun je wel weerstaan maar als Diederik de demon ook zijn grote broer griezelige Gerrit mee heeft genomen, kan de volgende klap een dodelijke zijn. Gelukkig is er een ontwijkknop toegevoegd. Deze dodge geeft je een kleine boost richting een kant op en betekent dat je de grote klap van Gerrit kunt ontwijken, of net niet… Dit maakt de combat actiever en moet je vooral goed opletten op je positionering. Dit in combinatie met de juiste spreuk tegen de juiste vijand kan het verschil maken in een gevecht. Kleine vijanden zoals Diederik zijn vaak met een enkele klap of spreuk om te leggen. Maar grotere vijanden zoals Gerrit moeten een rotatie aan vaardigheden om de oren krijgen om snel om te leggen. Tot slot zijn er nog Bazen, dit zijn vaak langere gevechten waar je ook aanvalspatronen moet herkennen. Sommige bazen worden hergebruikt maar anderen zijn alleen uniek voor de Campaign.
Ervaringspunten
Door te spelen en vijanden te verslaan level je en krijg je ervaringspunten om vrij te spenderen over je skill tree. Je moet afwegen welke aanvallen het meest aansluiten bij jouw speelstijl. Bij veel ARPGs is dit een van de leukste puzzels om te doorgronden en Diablo laat je heel vrij in de keuzes om te maken. Het laat het kiezen en het aanpassen van je skills vrij makkelijk toe. Wat het spel ten goede komt en keuzestress voorkomt. Even een build testen en aanpassen omdat je net een nieuw wapen met een legendarisch effect hebt ontdekt is in Diablo IV makkelijk uit te voeren. Met een paar klikjes heb je de skilltree dus opnieuw ingericht zonder dat het veel in game currency of tijd kost. Ook op latere levels is het ontwerpen van een build interessant. Dan komt het samenspel tussen skills en items helemaal tot leven wanneer je verschillende termen en effecten moet gaan jongleren. Dit kan soms erg overweldigend zijn maar wanneer je de essentie van het maken van een build begint te begrijpen kun je naast guides van het internet ook eigen experimentele builds gaan maken.
Uitrusting
Tijdens het spelen verdien je geld en uitrusting. Deze uitrusting zorgt ervoor dat je minder schade krijgt maar ook dat je sneller slaat of je aanvallen nog meer pijn doen. Elk karakter heeft verschillende stukken bepantsering maar ook wapens tot zijn beschikking en deze kunnen met de legendary aspects voor veel variatie zorgen. Deze legendarische items en de nog betere maar zeer zeldzame Unique Items geven je speelstijl echt een boost als je de juiste combinaties weet te maken. Waar je voorheen met moeite een horde kon verslaan, kan met een paar goede combinaties opeens simpel zijn. Bijvoorbeeld in plaats van een enkele pijl, schiet je er vijf meer af met je boog. Of wanneer je een vijand een status effect (bevriezing) geeft kan door een ander stuk uitrusting meer schade worden gedaan. De diepgang gaat soms wel iets te ver. Als je items vindt waar er ongeveer drie voorwaardelijkheden in staan uitgeschreven voordat een effect plaatsvindt, wordt het niet makkelijker om een build te maken.
Het maakt het allemaal nog wat complexer doordat het mogelijk is om deze aspecten van een item los te halen en deze te plakken op een ander item. De aspecten zelf zijn ook te vinden in kerkers in de wereld zodat je de basisvorm van bijvoorbeeld 10% meer snelheid met aanvallen altijd kunt plakken. Items die in het wild vallen kunnen echter veel hogere percentages hebben. Dus is het goed opletten wanneer je een legendary item vindt. De game leent zich ervoor dat er nieuwe items toegevoegd kunnen worden. Dus is het afwachten of de aangekondigde seizoenen nieuwe mechanics kunnen introduceren.
Endgame
Tot slot is er nog de Endgame. Na de campaign kun je gaan werken naar lvl 100. Op die route ga je builds proberen, uitrustingen verbeteren en nieuwe items vinden. Ook is er na lvl 50 de mogelijkheid om het paragon board te gebruiken. Dat is een zeer dynamische extra skill tree waar je met plannen en draaien je builds nog een extra dimensie kan geven. Al het bovenstaande kun je zelfs met je vrienden samen doen.
Al met al is in essentie het hakken en spelen heerlijk vermakelijk en zijn de mogelijkheden om met builds te spelen eindeloos. Wel zijn sommige systemen met betrekking tot craften en voorwaardelijkheden van effecten complex en worden deze niet altijd even goed uitgelegd. Het maken van builds is gelukkig wel eenvoudig en goedkoop. Zelf heb ik al verschillende Builds uitgeprobeerd zonder dat het mij veel middelen kostte in game. De complexiteit kan overwonnen worden door een build guide te lezen maar op een gegeven moment is de lol van het zelf een karakter in elkaar zetten een goed uitgewerkte uitdaging. Het najagen van het juiste stukje uitrusting om jouw build echt te laten werken is in Diablo IV zeer verslavend.
Des Duivels
Diablo IV heeft lang op zich laten wachten maar is qua uitwerking zeer goed gelukt. Qua karakters is er veel variatie aan builds om mee te spelen. De open wereld is een boeiend continent waar je in mag verdwalen. Het verhaal en de presentatie doen ook niet onder aan de kwaliteit van dit spel. Wel zijn sommige mechanics erg complex en worden deze niet altijd goed uitgelegd. Ondanks dat is de game op een goede manier verslavend. De items zijn boeiend om na te jagen en ook het levelen en het proberen laat je veel experimenteren met verschillende speelstijlen. Lang wachten wordt beloond helaas niet altijd in-game waar ik nog steeds een goede dolk moet zien te vinden…