Helldivers is een top down co-op shooter gemaakt door Arrowhead studios. Net zoals in het eerste deel gooit Helldivers II je met zijn introductiefilmpje naar een nabije toekomst, waar Super Earth een paradijs is wat met man en macht verdedigd moet worden. Met een heerlijk b-film sausje (geïnspireerd door o.a. de film Starship Troopers) word je gerekruteerd om Managed Democracy (lees: dictatuur) te verdedigen van al het buitenaardse gevaar als een Helldiver. Dat is een elite-eenheid van Super Earth citizens die door middel van Hellpods op een planeet worden afgevuurd om daar de idealen van Super Earth te verdedigen.
Samen met maximaal drie andere spelers moet je missies volbrengen op uiteenlopende planeten. Deze zijn bewoond door buitenaardse vijanden die je met behulp van een uitgebreid arsenaal aan wapens en explosieve vaardigheden moet verslaan. Wat het promofilmpje je niet vertelt is dat je zwaar in de minderheid bent en de gemiddelde levensduur van een Helldiver hoogstens een paar minuten is. Ook ben je niet veilig voor rondvliegende kogels van je collega Helldivers. Wat het gevaar van de missies natuurlijk verhoogt, maar ook het gevoel van overwinning vermenigvuldigt als een missie succesvol wordt afgesloten.
Take back control of Freedom!
Helldivers zijn vervangbaar. En dat wordt in de tutorial al duidelijk. Als jonge rekruut helldiver word je op trainingskamp gestuurd om de gamemechanieken te leren. Je leert de map bestuderen, geweren en granaten gebruiken. Maar ook moet je onder gevaarlijk schietende turrets duiken en je eerste vijanden verslaan. Eén dodelijk fout en dat is dan het einde van deze aspirant helldiver. Gelukkig is rekruut nummer twee beschikbaar om de taak van de voorganger over te nemen. En dat is al meteen de tendens van de hele game. Je bent een kwetsbaar en vervangbaar element in deze oorlog. Dat in combinatie met zeer explosieve op te roepen vaardigheden is natuurlijk vragen om problemen.
Door middel van zogenaamde stratagems kun je artillerie, bombardementen maar ook turrets en krachtige wapens oproepen. Dat zijn vaardigheden die je met een combinatie code van pijltjes vraagt van je ruimteschip. Vervolgens gooi je een baken weg waar de stratagem zal landen. Dat kan een kistje met kogels zijn, maar dus ook een raketaanval, afhankelijk van wat de situatie vraagt. Gooi je hem ‘per ongeluk’ te dicht bij een medespeler dan is de kans groot dat deze naast tientallen vijanden ook wordt meegenomen in de schitterend uitziende explosie.
Ook automatische kanonnen maken geen onderscheid tussen vijanden en mede helldivers. Maar dat is een offer dat we moeten maken om democratie te verdedigen. Ook kan het gebeuren dat je het baken wat je in je handen hebt laat vallen door een explosie in de buurt. Je Helldiver stuitert dan over de map en laat het baken los. Als het een kistje met kogels is zal het meevallen. Maar als je net een mooie plek hebt opgezet om te verdedigen en je laat midden in je kamp een luchtaanval los dan kan het vaak destructieve en hilarische gevolgen hebben.
Na je training
Na deze uitgebreide training krijg je de fameuze Helldiver Cape en behoor je tot het elitekorps van Super Earth. Uiteindelijk word je ontdooid op je ruimteschip en mag je de Melkweg in om managed democracy en freedom te verspreiden onder het genot van een kopje Liber-tea. Het leuke is dat dat developers als een soort Dungeon Master kunnen bepalen wat de volgende stap gaat zijn op het galaxy board. We begonnen bijvoorbeeld eerst een invasie van de Terminids terug te dringen. Nadat we die gewonnen hadden werden we aangevallen aan de andere kant van de map door de Automatons. Elke week kan er dus wel iets anders gebeuren en dat kunnen de ontwikkelaars op meerdere manieren beïnvloeden.
De diepte in duiken
Samen met je drie andere spelers die ook hun helldiver cape hebben verdiend ga je op pad om je eerste missies te voltooien. Allereerst navigeer je naar een planeet via de galaxy map. Vervolgens kies je de moeilijkheidsgraad en welke type missies je wilt spelen. Daarna stap je in je hellpod en bepaal je welke uitrusting je mee neemt naar de planeet. Dan word je afgevuurd op een random gegenereerde map op een planeet. Dit alles wordt begeleid door een heroïsch muziekje dat mijn vriendengroep en ik vrolijk meeneuriën.
Na een ruwe landing stap je uit de hellpod en als je geluk hebt land je op een rustige plek. Je opent de kaart waar je via iconen kunt zien wat je moet doen in de missie. Misschien moet je onderzoeksgegevens versturen of moet je een satellietschotel goed zetten zodat de propaganda, ik bedoel, het nieuws van Super Earths superioriteit verspreid kan worden. De klok tikt wel want er is wel een tijdslimiet per missie.
Helaas is het geen rechte lijn naar het doelwit en word je afgeleid door vijanden en optionele interessante punten die je kunt voltooien. Door kleine taken uit te voeren met je team kun je deze mini-missies voltooien. Vaak moet iemand op een console een toetsencombinatie of een kleine puzzel oplossen. Terwijl ondertussen de lokale bevolking je heeft gevonden en jou en je medespelers proberen te verslaan. No pressure. Maar deze optionele missies zijn zeker de moeite waard. Door deze optionele missies te voltooien kun je bijvoorbeeld een groot kanon inzetten in de strijd, daarnaast krijg je ook een grotere beloning aan het einde van de missie.
If it bleeds…
De vijanden onderweg komen tot nu toe in twee types. Elk met hun eigen regio van de galaxy map waar je ze van moet verjagen. De Terminids zijn grote insecten die komen in allerlei verschillende soorten en maten. Ze lopen in grote groepen en bestormen je helldivers om deze van dichtbij te verscheuren met klauwen bijtend zuur. De Automatons daarentegen zijn een soort terminator robots die met behulp van fabrieken, tanks en kanonnen je proberen te doden.
Beide facties bieden een totaal andere speelstijl. Met de Terminids blijf je zo veel mogelijk op open terrein om alle hoeken in de gaten te houden. Bij de de Automatons moet je juist meer zoeken naar dekking om niet van een afstand te worden opgeblazen. De combat loop is daardoor divers door de verschillende vijanden en omgevingen zeer uiteenlopend. Je sluipt door jungles op de ene planeet om niet opgemerkt te worden door de cyborgs. Vervolgens ploeter je langzaam door diepe sneeuw op een bevroren planeet om bug holes op te blazen, elke landing en missie kan anders verlopen.
Daarnaast hebben beide facties totaal verschillende zwakke plekken en tactieken die de potjes lekker afwisselend houden. Speel je op hogere moeilijkheidsgraden dan krijg je ook meer beloningen maar wordt de vijand ook steeds talrijker. Je moet dan met je team je uitrusting en stratagems dan daar ook goed op afstemmen, wanneer je wilt slagen in je missie. Op de lage niveau missies neem je van alles mee om uit te proberen, maar het loont om met je collega helldivers af te stemmen wat je meebrengt naar je volgende missie. Kies je alleen maar wapens die een hele hoop kleine vijanden goed kunnen uitschakelen, dan heb je waarschijnlijk later problemen als er grote en gepantserde vijanden langskomen. Er komt dus nog wel tactiek bij kijken.
Ruime keuze aan wapens
Wapens voelen krachtig en zijn over het algemeen erg sterk. Het ene wapen doet het beter tegen de ene factie en vice versa. Ook is het zo dat je op moet letten met herladen. Laat je een magazijn half leeg en herlaad je dan gooi je de kogels letterlijk weg. Gelukkig liggen her en der in het level wel wat kogels maar het is goed opletten, anders heb je geen kogels meer om de volgende groep vijanden te verslaan. Granaten ontploffen fijn en kunnen grote groepen vijanden opblazen. Maar ook die kun je verkeerd gooien of te vroeg loslaten en dan hebben jij en de helldiver die naast je staat opeens hele andere problemen.
Genoeg rekruten
Vijanden kun je dus verslaan met geweren en granaten, maar vooral met je stratagems. Je ruimteschip zweeft letterlijk boven de map en als je vraagt om een precisiebombardement dan zie je ook echt een laserstraal van je ruimteschip die mikt op het ongelukkige doelwit. Vervolgens komt er een zeer bevredigende explosie waarbij een grote groep vijanden (en af en toe een medespeler) in kleine stukjes wordt opgeblazen.
Gelukkig zijn er genoeg Helldivers gerekruteerd om de eerder in stukjes geschoten collega’s te vervangen. Als een teamlid is overleden, kun je zijn vervanger oproepen vanaf het schip met een stratagem knoppencombinatie. Maar per missie heb je maar een beperkt aantal helldivers ter beschikking. Dus zonder zorgen op een grote groep vijanden afrennen is er niet bij. De mooiste momenten zijn dat wanneer je de laatste kogels aan het verschieten bent in je magazijn je bijna wordt overrompeld door een horde aan vijanden. Op het laatste moment kun je nog net met een goede toetscombinatie een luchtaanval inroepen en gooien op de juiste plek. En met een bombardement heb je opeens de zwerm met bugs verslagen. Deze momenten maken Helldivers een feest om te spelen.
Als je dit allemaal overleeft en je taken hebt uitgevoerd, dan komt de mogelijkheid pas om je shuttle in te roepen. Ondertussen vallen de vijanden nog een laatste keer aan om het jou en je mede helldivers nog even moeilijker te maken. Uiteindelijk landt de shuttle en kun je met je collega helldivers die zijn overgebleven mee terug naar het ruimteschip. Zo wissel je missies af en verdien je ervaring en geld om nieuwe stratagems te kopen en krijg je medailles om te spenderen in de andere winkel.
Kopen, kopen, kopen!
Via een soort van battlepas kun je wapens vrijspelen maar ook emotes en pantsers en helmen kun je verdienen. Allemaal met hun voor- en nadelen. Genoeg om voor terug te komen dus. Daarnaast belooft de ontwikkelaar om tussendoor nieuwe content tweewekelijks vrij te geven, waarbij je nog meer nieuwe wapens en uitrusting kunt verzamelen. Zo is er al aangegeven dat er voertuigen komen. Daarnaast willen ze meer wapens, type vijanden en biomes worden bijgewerkt. Daarnaast zat er in de eerste game nog een derde factie dus daar moeten we ook nog op wachten. Dat zal nog afwachten zijn wanneer deze precies uitkomen.
Ook kun je premium currency gebruiken om nieuwe Season Passes te unlocken. Gelukkig zijn deze munten ook in de missies zelf te vinden en kun je door te spelen ook alle content krijgen. Wel is het in het begin verwarrend waar alle muntjes, medailles en andere ruilmiddelen voor dienen. Als je even speelt begin je vanzelf te begrijpen waar deze munten goed voor zijn.
Conclusie
Helldivers II is op een op het eerste gezicht simpele PvE coop shooter. Maar het b-film sausje verbergt een game die in zijn core een hele goede gameplay loop heeft te pakken. Samen met een stel anderen rondbanjeren op een wildvreemde planeet en met gevaar voor eigen leven grote explosies oproepen en hordes vijanden neerschieten verveelt na uren spelen nog steeds niet.
Afgezien van wat opstartproblemen met visuele bugs en op het moment een te lage servercapaciteit kan ik niets anders zeggen dat de ontwikkelaars van Arrowhead al vroeg in het jaar een geweldige game hebben neergezet. Het omarmt de kitsch van het genre en neemt zichzelf daarin niet te serieus. Het laat je spelen in een sandbox die uitdaagt en waar samenwerking loont. Zonder dat het vervalt in graai praktijken met microtransacties is dit een game die de prijs meer dan waard is. Dus heb jij het in je om Helldiver te worden? For Super Earth!!!