Binnen de futuristische fictieve wereld van Tales of Kenzera: Zau wordt met behulp van legendes en Afrikaanse mythes een verhaal geschreven en gedeeld. De hoofdpersoon Zau is een heethoofdig personage die met zijn sjamanistische krachten probeert zijn overleden vader terug te halen. Door middel van het bevrijden van geesten en het ontrafelen van mysteries kom je met je gids in een kleurige wereld niet alleen vijanden maar ook jezelf tegen. Dit zeer persoonlijke verhaal boeit maar het heeft alleen niet de diepgang van vergelijkbare titels. Toch maakt deze relatief korte game indruk met zijn eigen stijl en zijn eigen verhaal.
Waar gaat Tales of Kenzera: Zau over?
De ietwat te lange proloog van Tales of Kenzera: Zau vertelt het verhaal van de hoofdpersoon die in een Afro-futuristische wereld vrede moet zien te hebben met een onbekende gebeurtenis. Zijn moeder nodigt hem uit om een boek te lezen. In dit boek speelt het verhaal zich verder af. In een wereld van sjamanen en geesten maak je met de hoofdpersoon Zau een persoonlijke zoektocht. Met boeiende dialogen en kwetsbare momenten maak je kennis met het denken en doen van de hoofdpersoon.
Door middel van een ritueel zou Zau zijn overleden vader terug kunnen halen zijn. Samen met zijn mentor, Kalunga, de god van de doden gaat hij dit avontuur aan. Zau is een heethoofd met zijn hart op de tong, maar herinnert zich tussendoor wel de warme en wijze momenten die hij met zijn vader heeft gedeeld. Onderweg komt hij een kleurrijke cast tegen die hem wijsheden bij brengen. Vooral Zau zelf lijkt in deze reis te groeien en bepaalde elementen van het leven te leren respecteren.
Mythes komen tot leven
Op dit aspect van de game is Tales of Kenzera: Zau een bijzonder avontuur. De originele gesproken taal tussen de personages (Swahili) maakt het verhaal authentiek. En de makers van de game zijn ook duidelijk geïnspireerd door culturen van Afrika en maken er met behulp van mythes en thema’s een eigen geheel van. De lessen die het personage leert onderweg in zijn avontuur komen niet uit de lucht vallen en zijn goed beschreven door middel van de dialogen. Daarmee onderscheid ToKZ zich van vele andere 2d games. Echter is de game qua gameplay niet zo diepgaand als het verhaal en de sfeer.
Gameplay
Tales of Kenzera: Zau is 2d platform actie game. In een grote map kun je via sprongen en acrobatiek de wereld doorkruisen. Je moet in de wereld op zoek naar het volgende punt om verder te komen in het verhaal. Je krijgt dan een item of nieuw stuk magie waardoor deuren en stukken die eerder nog niet toegankelijk waren nu wel bereikbaar zijn. Onderweg kom je naast pijnlijk dodelijke obstakels ook vijanden tegen. Deze kun je met twee maskers verslaan.
Wanneer je het oranje zon masker draagt, vecht je met aanvallen van dichtbij. Met rake klappen mep je vijanden in de lucht en met wat latere upgrades kun je ze ook nog in de fik steken. Het blauwe maan masker is dan weer gericht op aanvallen op afstand met projectielen. Je kunt in de vechtpartijen snel wisselen tussen de verschillende maskers en zo leuke combinaties aan elkaar rijgen. Deze maskers krijg je al in het begin. Maar door vijanden te verslaan krijg je ervaringspunten en kun je nieuwe aanvallen en krachten vrijspelen.
Na een tijdje krijg je nog specifieke vijanden te zien die je moet verslaan met een type aanval. Zo moet je opeens alleen met het maanmasker een vijand zien te verslaan om hem vervolgens kwetsbaar te maken voor het zonmasker. Toch blijven de vechtpartijen niet heel diepgaand. Vaak zijn er onderweg van het ene punt naar het andere niet veel vijanden te zien en ben je vooral aan het platformen. Tot je bij een open arena komt en je een aantal minuten golven van vijanden moet verslaan. Dat maakt de wereld af en toe wat leeg. Wat jammer is want de kleurrijke achtergronden spreken tot de verbeelding.
Ook is de variatie in vijanden niet heel erg groot. Dat maakt het vechten en het ontdekken wat lineair. De controls zijn zeer goed uitgewerkt en je springt en klautert overal redelijk goed door maar de ietwat lege wereld zorgt wel dat de aandacht af en toe verslapt.
Niet veel te ontdekken
De wereld zit dan ook niet echt vol met geheime gangen of onbekende gebieden. De kaart is tijdens het spelen zichtbaar en de aanvullende stukjes die je onderweg kunt vrijspelen hebben een minimale impact en zijn zeer eenvoudig te vinden. Dit nodigt niet uit om met eerder verdiende vaardigheden terug te komen naar een vrijgespeeld gebied en dat komt de lengte van de game dan helaas niet ten goede. Het had de game nog meer gewicht gegeven als er wat meer te ontdekken was dan stukken verhaal of kleine voorwerpen die weinig toevoegen aan de gameplay.
Conclusie
Toch heb ik me wel vermaakt met Zau. De personages en het verhaal komen goed tot zijn recht. Helaas is de gameplay van het vechten en platformen niet heel diepgaand. Daarnaast is het spel voor een 2d platformer redelijk lineair. De open wereld leent zich voor een avontuur tussen verschillende zones, maar extra ontdekken loont nauwelijks. Het persoonlijk verhaal en de goed geacteerde dialogen maken de ervaring wel bijzonder. Verwacht je een diepgaande game waar je uren een wereld kan verkennen, dan zou ik op zoek gaan naar alternatieven. Maar wil je een origineel verhaal met stijl en een unieke invloed, dan zit je bij Zau goed voor een prima avontuur.
Tales of Kenzera: Zau is beschikbaar op XBox Series X/S, Playstation 5, PC en Nintendo Switch.