Diablo IV is de langverwachte ARPG (action role playing game) van Activision/Blizzard. De eerste game uit de reeks stamt alweer uit 1997. Het laatste deel in deze reeks, Diablo III (Immortals niet meegerekend) kwam uit in 2012. De naam Diablo is al wat langer een begrip in de gamewereld. Het ARPG genre heeft mede dankzij het tweede deel deze legendarische status verworven. Door goed uitgedachte gameplay, verslavende loot en een bijzonder duistere wereld werden de spelers meegenomen door een reis in de wereld van Sanctuary om het grote kwaad te verslaan.
Na jaren van oorverdovende stilte toonde Activision/Blizzard eindelijk wat nieuwe informatie over de console/PC versie van Diablo. Na eerder een mobiele game te hebben aangekondigd, wat tot veel onvrede leidde onder de fans, zou er nu een echt volwaardig vervolg komen en geen mobiele (niet in Nederland speelbare dankzij verboden lootboxes) variant. Met een knap gemaakte trailer werd de toon gezet voor het nieuwste deel.
Nu de game bijna daar is, was het afgelopen weekenden mogelijk om de eerste hoofdstuk in de Diablo IV te spelen in de Closed Beta. Als je de game had gepre-ordered kreeg je de mogelijkheid om de eerste zone van de wereld te verkennen. Je kon met drie van de vijf speelbare klassen hordes demonen over de kling te jagen. Afgelopen weekend was het mogelijk om alle vijf klassen uit te proberen en kan je ongeacht of je de game al hebt besteld de wereld van Sanctuary ontdekken.
Sanctuary
De wereld van Sanctuary is gevuld met ongure kerkers en gevaarlijke grotten en een gevarieerde overworld. Het is een magische wereld waar de mensheid leeft. Ze zijn de speelbal van de eeuwige strijd tussen de Engelen van de Hemel en de Demonen van de Hel. Want wij arme zielen zijn namelijk makkelijk te beïnvloeden. Hierdoor kan de mensheid daarom door beide partijen worden ingezet als pionnen in het eeuwige bloederige schaakspel. Voorheen was de Lord of Terror: Diablo, altijd de grote boosdoener in het verhaal. Maar ditmaal wordt het nichtje van Diablo, Lilith, naar Sanctuary geroepen door wat cult leden. Ze heeft als doel de pendulum van het lot van de mensheid naar de kant van de Demonen te jagen. Al zal het me niets verbazen als de Lord of Terror ergens in het verhaal nog gaat opduiken. Waar Diablo III bij aanvang te “kleurrijk” werd bevonden is de sfeer in Diablo IV meteen gezet met de cinematische intro.
Vijf klassen
Het spel start met het kiezen van een klasse. Van de vijf klassen waren er tijdens het schrijven van deze review drie te spelen. De Barbarian hakt met zwaarden en knuppels demonen tot kleine stukjes. De sorcerer kan met magie gebaseerd op de elementen demonen vermalen. Tot slot is er de Rogue die met pijl en boog en dolken gaatjes maakt in de vijanden. De in wolven en beren transformerende Druïde en de doden tot leven wekkende Necromancer waren nog niet mogelijk om te selecteren. Deze klassen hebben allen een heel eigen speelstijl en hebben andere vaardigheden en uitrustingen die ze tot een uitstekende demonenjager kunnen maken.
Voordat het geweld losbarst kun je met de character creation het uiterlijk van je avatar nog op beperkte wijze aanpassen. Dit is niet heel uitgebreid qua opties. Mijn roodharige sorceress was uiteindelijk wel terug te zien in de ingame cutscenes. Dat gaf toch een persoonlijk tintje bij de elementen van het verhaal. Na het kiezen van je class word je in het spel gestort. Met een top down view bekijk je de wereld. Je komt je vijanden tegen die je verslaat door de vaardigheden die je leert tijdens het spelen. Je verkent de open wereld waar sneeuwstormen teisteren en hertjes ronddartelen in de sneeuw. Drassige moerassen vol met gevaarlijke zombies en donkere kerkers met gorgelende monsters maken je het leven zuur. IJs glinstert en je voetstappen laten diepe sporen achter in de sneeuw. Het licht van toortsen in een kerker nemen je mee en dompelen je onder in de duistere wereld van Sanctuary.
Goede gevechten
In die kerkers en open wereld kom je monsters en demonen tegen die je naar het leven staan. Niets wat een paar klappen met een zwaard kan oplossen. Het vechten zelf voelt erg goed en gewichtig aan, al is de balans tussen klassen in de beginfase van het spel soms erg groot. De sorceress start al snel met een paar hele sterke spreuken en kan op een veilige afstand vijanden raken. Terwijl de barbarian die ik vervolgens speelde daarentegen soms moeite heeft om achter een wendbare vijand aan te rennen. Wel voelt het vechten van de vijanden prettig aan. Krachtige meppen met zwaarden geven een fijne feedback, zowel qua geluid als het idee dat je schade doet. Wanneer je met bliksem gooit hoor je de projectielen prettig kraken van elektriciteit en na een krachtige slag met je hamer vliegen de vijanden prettig door de kerkers heen. Daarnaast is er ook een ontwijkknop die je weg laat rollen van gevaar. Dat zorgt voor een actievere speelstijl. Want sommige klappen van vijanden slaan je in een keer de grond in. De snelheid is wat trager en dat komt de combat-loop eigenlijk ten goede.
Uitrusting
Na een kleine bloedige veldslag krijg je naast ervaring ook geld en, het belangrijkste van een ARPG, je uitrusting. Je karakter heeft naast twee handen ook plekken in zijn inventory waar je verschillende soorten uitrusting aan kan hangen. Van helmen, ringen en magische amuletten tot broeken. Allemaal geven ze je naast een ander uiterlijk een boost in je statistieken. Met een helm kun je misschien sneller lopen of nog beter, doe je meer schade. Het mixen en matchen van gear is naast het levelen van je karakter een van de meest verslavende dingen in een ARPG. Je bent altijd op zoek naar die ene ring/broek/helm/zwaard die je build naar het volgende niveau kan tillen. Waar in eerdere delen van Diablo de hoogste nummertjes vooral belangrijk waren en het aanbod in diverse nuttige items soms beperkt was bij bepaalde statistieken, betrapte ik er mij op dat ik bepaalde uitrustingen van bijvoorbeeld level 10 langer bleef dragen omdat de extraatjes die het mijn build gaf te goed waren om af te doen. Door een amulet kon mijn sorcerer al meteoren laten neerstorten op een groepje demonen, terwijl ik daar op een andere manier nog 5 levels voor moest zien te overbruggen. In de voorganger Diablo III was ik nog niet zo gehecht geweest aan een ‘normaal’ item.
Conclusie
Deze Beta gaf een korte sneak preview van wat er mogelijk is in Diablo IV. Het verhaal en de presentatie hebben al een goede indruk achtergelaten. Ik ben dan ook benieuwd wat Lilith en haar volgelingen nog in petto hebben voor de wereld van Sanctuary. Ook de gevechten en het zoeken naar uitrusting laten al heel wat potentie zien. Wel zijn de nuances van de klassen en de builds waarmee ik heb kunnen spelen in de tijd die ik had nog lastig om in te schatten. Het verschil met early game en late game karakters is in dit soort games enorm. Balans en of een karakter leuk blijft om te spelen zijn nog niet duidelijk in deze variant van het spel. Al deze vragen en het uiteindelijke oordeel kan pas tijdens de release beantwoord worden. Dan zullen we pas zien of de gear interessant is, het maken van builds gevarieerd is en de endgame met voldoende content boeiend blijft.
Tot die tijd kunnen de developers wellicht al wat plooien glad strijken met de feedback die ze krijgen van de miljoenen spelers die deze weekenden de Beta gespeeld hebben. Deze twee weekenden was Diablo IV voor bijna iedereen te testen maar onthoud dat dit niet het uiteindelijke product is. Dus laat ik ook mijn oordeel nog achterwege. Vooralsnog kijk ik al uit naar de release en de duistere wereld van Sanctuary. Straks kun je in juni op de PlayStation 4, PlayStation 5, Windows PC, Xbox One, and Xbox Series X je zonden wegspelen in Diablo IV.