De intro van de game Warhammer 40,000 Darktide geeft een kleine introductie van wat ons te wachten staat. Het is het 41ste millennium en het ‘Imperium of Man’ heeft de laatste 10.000 jaar zijn best gedaan om het universum te overheersen. Klein detail: ‘There is only war’. Al vechtend tegen aliens en zelfs letterlijk de troepen die uit de hel komen, probeert het fascistische en totalitaire Imperium de grenzen van miljoenen planeten te verdedigen. In dit geval moet een belangrijke Hive City met letterlijk een miljard inwoners teruggewonnen worden uit de handen van de troepen van Nurgle. In dit universum hebben de krachten van de hel verschillende goden, Nurgle is de god van ziekte, verderf en wanhoop. Gezelligheid is niet iets wat je moet zoeken in het universum van Warhammer. Alles in Warhammer is duister en grimmig en wil je meestal op een afschuwelijke manier om zeep brengen. Lees de laadscherm quotes om een idee te krijgen van wat het Imperium te bieden heeft.
Keuzes voor je carrière als kanonnenvoer
Je begint het spel als een veroordeelde crimineel en niet als een grote held. Je kiest allereerst je klasse uit en de keuze hierin bepaalt grotendeels je speelstijl. Elke klasse beschikt tijdens het spelen over een geweer en over een handwapen zoals een zwaard. Maar sommige klassen zijn weer beter dan de ander in bepaalde rollen. De Sharpshooter is een soldaat die vooral met geweren en granaten zijn vijanden bevecht. De Zealot is meer gericht op het verslaan van vijanden met handwapens. De Psyker is de magie klasse en kan met zijn krachten vuur of bliksem oproepen. Wel heeft hij het risico dat te veel gebruik ervoor zorgt dat hij zichzelf opblaast. Tot slot de gigantische Ogryn. Deze heeft de beschikking over letterlijk grotere vuurwapens dan andere klassen en een dolk in zijn handen is net wat groter dan die van zijn collega’s.
Vervolgens kies je het achtergrondverhaal. Dat klinkt heel leuk maar heeft niet zoveel effect op het spelverloop of de interacties tussen karakters, wat een gemiste kans is. Wel biedt het bij sommige personages tot net wat andere cosmetische opties. Tot slot kies je welke stem je wilt. Per klasse en gender kun je uit meerdere opties kiezen. Van een gestoorde Psyker die praat met zijn imaginaire vriend tot een Zealot die het alleen maar over de Emperor heeft.
De klassen zijn daarnaast te levelen in-game. Naast je unieke klasse vaardigheden zoals meer kogels voor de Sharpshooter of meer mepkracht van de Ogryn, krijg je per vijf levels een ‘perk’. Deze verschilt per klasse en is vrij aan te passen. Zo zijn bepaalde wapens of speelstijlen veel beter als ze gecombineerd worden met de juiste perk voor de klassen. Zo is het dus mogelijk om een klasse tussen de missies door uit te bouwen naar smaak.
Hybride vechtstijl
In de tutorial wordt de basis van de game aan je voorgesteld. Je loopt van punt A naar punt B en voert ondertussen objectives uit. Onderweg kom je op willekeurige plaatsen vijanden tegen. Het bevechten van vijanden kan op twee manieren. Op de lange afstand met geweren, maar als de hordes van vijanden dichterbij komen met korte afstandswapens zoals zwaarden. Het wisselen tussen deze twee manieren van vechten is de puzzel die Warhammer 40k Darktide je voorschotelt qua gameplay. ‘Ga ik deze op mij af rennende vijanden nu neerslaan met mijn schep of schiet ik eerst de vijanden in de verte voor zijn giechel met mijn geweer, voordat hij mij onder vuur neemt?’
Lange en korte afstandswapens komen in verschillende soorten en maten voor en sommige zijn exclusief voor een bepaalde klasse. Daarnaast zijn er verschillen in de gedragingen van de wapens. Een bijl hakt heel erg horizontaal en is goed tegen gepantserde vijanden, terwijl een zwaard bijvoorbeeld veel meer horizontaal mept en goed is met het op afstand houden van hordes. Keuzes hierin te over en ze zijn daarnaast zeer vermakelijk in gebruik. De Ogryn heeft bijvoorbeeld een shotgun die in korte tijd grote hordes neer kan maaien. De Zealot heeft daarentegen een kettingzaag-zwaard (ja dat is een ding) dat met gemak dwars door vijanden heen slaat.
The i in team
Na de kennismaking met wat vijanden en de hybride vechtstijl wordt je in de centrale hub van het spel geplaatst. In deze hub kun je in het begin enkele missies uitkiezen maar je hebt hier ook winkels waar je je uitrusting kunt kopen of upgraden. Redelijk standaard maar overgoten met een gotisch sausje waar Warhammer 40k bekend om staat. Met een fijn orgeltje op het achtergrond kun je hier je verdere carrière uitstippelen. Je bent een gevangene die zich maar net heeft bewezen. Ga missies voltooien en wellicht vertrouwt de organisatie je later wat meer. In je gevangeniskloffie word je op missie gestuurd samen met drie andere medespelers.
Je wordt per missie op verschillende plekken gedropt om daar taken uit te voeren en van A naar B te gaan. Samen met je teamleden versla je onderweg vijanden die op willekeurige plekken door de onzichtbare ‘regisseur’ van het level worden neergezet. Wandel je als een solist door een level heen dan pakt deze onzichtbare ‘regisseur’ dit op en stuurt dan vijanden op je af die jou kunnen immobiliseren. Om daarvan los te komen heb je teamleden nodig. Dus ga nooit alleen op avontuur want dat garandeert een snelle dood. Daarnaast zijn de hordes van vijanden met zijn vieren beter te verslaan.
Tussen het vechten door ben je op zoek naar kogels voor je geweer en andere middelen om je in leven te houden. Schietend en hakkend baan je een weg door alle hordes van vijanden heen. De Sharpshooter legt met zijn precisievuur vijanden om op lange afstand. De Zealot zorgt er voor dat niets in de buurt komt en hakt voornamelijk vijanden neer. De Psyker kan met zijn magie heel goed speciale vijanden isoleren en uitschakelen en de Ogryn heeft veel crowd control wapens die er voor zorgt dat er weinig vijanden echt in de buurt komt. Maar niets houdt je tegen om met vier Sharpshooters of andere combinaties rond te lopen binnen de levels.
Ervaringspunten
Als de missie is voltooid, goede of slechte afloop daargelaten, krijg je ervaringspunten en geld om uitrusting te kopen. Je levelt verschillende karakters om zo meer skills te verkrijgen en daardoor comfortabeler door de hogere moeilijkheidsgraden te kunnen spelen. Elke moeilijkheidsgraad omhoog zorgt er voor dat vijanden sterker en met grotere getale aanwezig zijn in de levels.
De verschillende levels in de game lenen sommige elementen van elkaar, maar elk level varieert weer doordat de onzichtbare regisseur de hordes en vijanden elke keer anders plaatst. Dat maakt het herspelen van de levels leuk en fris. Net kom je wellicht een baas tegen terwijl een horde zich ook aankondigt. De missie dan halen geeft een geweldige rush. Het teamwork wat er bij komt kijken werkt ook erg goed. Elke klasse heeft zo zijn sterke en zwakke punten die vaak perfect worden opgevangen door een andere klasse. Dit stimuleert om elkaar te helpen en vijanden op de juiste manier te prioriteren. Ook het steeds moeilijker maken van de missies zorgt voor genoeg speelplezier.
Donker en duister
Qua presentatie is het Warhammer 40k Darktide een genot voor de oren en ogen. Warhammer kenmerkt zich door een unieke stijl in de wapens en in de omgevingen. Alles voelt grimmig, grijs en groezelig aan en overgoten met een gotisch sausje. Schedels en fabrieken die er uit zien als kathedralen wisselen elkaar af en de belichting zorgt voor een mystieke sfeer in de soms donkere levels. Wel lijken veel levels onderdelen van elkaar te lenen maar in het geheel ziet de presentatie er fantastisch uit.
Vijanden zijn grotesk en gevarieerd. Van schuifelende en strompelende grommende zombies tot aan mutanten die met een geschreeuw op je af rennen om je leven zuur te maken. Daarnaast zijn alle vijanden vermakelijk om te verslaan met je wapenarsenaal. Ze ploffen uiteen in wolkjes rood bloed en ingewanden. En na een kleine veldslag wil je niet de conciërge zijn die dit allemaal moet opruimen. Voor de mensen met een zwakke maag is het wellicht beter om sommige opties daarvan uit te zetten.
Tot slot is de soundtrack geweldig. Koren en orgeltjes alom vertegenwoordigd maar ook dikke beats die het hakken en schieten net wat leuker maken. Daarnaast zijn de geluiden die de wapens maken wanneer ze vijanden in tweeën zagen of opblazen zeer bevredigend in gebruik.
Geplaagd door demonen
Hoewel de combat loop en de bijbehorende gameplay erg goed zijn uitgewerkt mist de game toch bepaalde functionaliteiten. Bepaalde winkels in de shop zijn namelijk nog niet af. De ontwikkelaar heeft verbetering daarin beloofd maar het is nog even afwachten wat het tijdspad daarvan zal zijn.
Toch geef ik Warhammer 40,000 Darktide voor zijn gameplay en presentatie een dikke voldoende. Wel zijn misschien het aantal klassen nog wat beperkt. Sommige content zal ook later in het spelverloop worden vrijgegeven door de ontwikkelaars. We zullen moeten afwachten hoe dat verloopt en wordt ontvangen.