Op 22 juni kunnen we aan de slag met de nieuwste telg in de Final Fantasy-serie. Met Final Fantasy 16 borduurt Square Enix voort op de weg van de actie-RPG die ze de afgelopen tijd zijn ingeslagen. Op 12 juni kwam de demo beschikbaar voor PlayStation-spelers. Uiteraard doken we meteen er in om te kijken of we na het spelen nog steeds enthousiast zijn voor de release.
Ga er maar even goed voor zitten
Wie bijvoorbeeld Final Fantasy X heeft gespeeld, is maar al te bekend met dit gevoel: je start het spel op, neemt de controller in je hand en wil gaan spelen. Ware het niet dat je de eerste paar uur slechts sporadisch maar wat doet. Je besteedt je tijd voornamelijk aan het bekijken van (epische) cutscenes die het verhaal uit de doeken doen. Zo leer je dat Clive, de hoofdpersoon, door zijn moeder niet wordt gezien als een volwaardig familielid en dat je er alleen maar bent om het leven van je broertje, Joshua, te beschermen. Hij is de ‘dominant’, een persoon die een Eikon kan oproepen en daarmee ook de rechtmatige troonopvolger.
Gelukkig ziet je vader, die zelf ook geen dominant is, meer in je en word je al snel op een eigen missie gestuurd om je nut te bewijzen.
Heden, verleden en toekomst
Er was al bekend gemaakt dat je Clive door verschillende fases van zijn leven zou volgen. Zo ook in de demo. Je begint met een oudere Clive die op het punt staat om met zijn party deel te nemen aan een oorlog, zoekende naar een dominant. Je leert zo meer over hem en zijn verantwoordelijkheden in het heden, alvorens je een sprong van 13 jaar terug in de tijd maakt en een jongere Clive ervaart die nog steeds volop traint en nog niet serieus genomen wordt. Op deze manier leer je op een natuurlijke manier veel over Clive in een korte periode, maar dit roept wel direct vraagtekens op over de mate van vrijheid die je krijgt in het spel.
Veel hulp en quick-time events
De eerste indruk van de demo is dat je als speler erg geholpen en aan het handje gehouden wordt. Waar we in FFXV nog op een roadtrip gingen en een grote open wereld konden verkennen, beweeg je (tot nu toe) over de map met een soort van fast-travelsysteem. Je kiest het gebied waar je missie is en gaat daarheen om je opdracht uit te voeren.
Daarnaast zijn er bepaalde optionele items die aanvoelen als cheats. Zo zorgt de ene ervoor dat je automatisch ontwijkt en de andere stelt je in staat uitgebreide combo’s uit te voeren met slechts een druk op de aanvalsknop. Eerder zagen we deze vereenvoudiging van de besturing ook terug in de nieuwe Street Fighter, maar we zijn benieuwd naar de autonomie die spelers krijgen. Daarnaast zijn de bekende stagger-events weer aanwezig, maar zijn deze nu uitgebreid met bepaalde cinematografische aanvallen of ontwijkingen die geactiveerd worden door quick-time events. Het mag duidelijk zijn dat het combat systeem in Final Fantasy wel eens anders in elkaar heeft gezeten. Benieuwd naar de ontwikkeling hiervan? Lees dan ons artikel over hoe het systeem zich ontwikkelde.
Zijn we nog steeds enthousiast?
De eerste indrukken van Final Fantasy 16 zijn over het algemeen goed. Wanneer je de hulpmiddelen uitschakelt, voelt de combat intuïtief en vloeiend aan. Het vechten met Eikons is een genot en het ziet er prachtig uit. De cutscenes zijn precies wat je verwacht in een FF-game. Wat je echter vanaf het begin wel merkt, is dat er een zeer volwassen ondertoon aanwezig is. Familiedrama en seksuele implicaties worden niet geschuwd. Vooral dat laatste voelt nieuw aan in vergelijking met onze eerdere ervaringen met Final Fantasy-spellen. Zeker nadat we de Eikon challenge speelden hadden we moeite om de controller weg te leggen. De cliffhanger die je aan het einde krijgt, smaakt zeker naar meer.
We merkten echter dat het technisch niet altijd even soepel verloopt. Daarnaast kun je direct aan de details in iemands gezicht zien of dit een hoofdpersonage is of een kortstondige verschijning. Daarnaast maken we ons zorgen over de uitdaging in het spel en de mate waarin spelers worden begeleid. Sommige quick-time events voelen ook onnodig aan, en we hopen dat we die kunnen uitschakelen via een instelling.
Al met al lijkt Final Fantasy 16 zich in de demo te richten op nieuwe spelers. “Oude rotten” zullen waarschijnlijk wel terugkeren, simpelweg omdat het Final Fantasy is. Nieuwe spelers kunnen aangetrokken worden door de eenvoud waarmee je indrukwekkende gevechten op het scherm kunt toveren. Wij kijken in ieder geval uit naar 22 juni. Twijfel je zelf nog? Download dan nu de demo uit de Playstation store.