Close Menu
Geekish.nl
    Recente berichten
    • A Language of Dragons is een verhaal waar je doorheen vliegt
    • Is Jurassic World: Fallen Kingdom de slechtste film in de saga?
    • Nieuwe Hunger Games film cast grote namen
    • Another Simple Favor had niet gehoeven
    • Dit kun je verwachten tijdens Heroes Dutch Comic Con in de Jaarbeurs
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Dit al gelezen?
    • A Language of Dragons is een verhaal waar je doorheen vliegt
    • Is Jurassic World: Fallen Kingdom de slechtste film in de saga?
    • Nieuwe Hunger Games film cast grote namen
    • Another Simple Favor had niet gehoeven
    • Dit kun je verwachten tijdens Heroes Dutch Comic Con in de Jaarbeurs
    • How To Train Your Dragon is hondstrouwe remake
    • Materialists is een realistische romcom
    • Weinig dino’s in Pangaea: Verloren Wereld
    Facebook Instagram TikTok BlogLovin
    Geekish.nlGeekish.nl
    • Boeken
      • Boekrecensies A – Z
      • BoekenTags
      • Fantasy boekrecensies
      • YA boekrecensies
    • Film & TV
      • A – Z: Filmrecensies
      • A – Z: TV-Recensies
      • Kijkhulp MCU & Star Wars
      • Streaming: Disney+
      • Streaming: HBO Max
      • Streaming: Netflix
      • Streaming: Prime Video
    • Interviews
    • Games
    • Events & Uitjes
    • Recensies
    • Nieuws
    • Over Ons
    Geekish.nl
    Home»Games»In The Legend of Zelda: Breath of the Wild staan overleven en verkennen centraal
    The Legend of Zelda: Breath of the Wild
    Games Recensie

    In The Legend of Zelda: Breath of the Wild staan overleven en verkennen centraal

    SamanthaBy Samantha29 april 20236 Mins Read

    Het in 2017 verschenen The Legend of Zelda: Breath of the Wild heeft niet veel introductie nodig. De game verscheen op zowel de Nintendo WiiU als de Nintendo Switch en was een groot keerpunt in een franchise die volgens sommige fans een beetje zat vastgeroest in traditie. Nintendo heeft duidelijk een nieuwe weg in geslagen met Breath of the Wild. Hoe heeft dit uitgepakt? Met het vervolg, Tears of the Kingdom, in het vooruitzicht is het hoog tijd om even terug te kijken.

    Waar gaat Legend of Zelda: Breath of the Wild over?

    The Legend of Zelda op de Nintendo Switch

    Link wordt wakker in de Shrine of Resurrection, maar hij kan zich niets meer herinneren. Al snel wordt hem verteld dat het hem 100 jaar eerder niet is gelukt om Calamity Ganon tegen te houden. Prinses Zelda heeft Ganon weliswaar verzegeld in Hyrule Castle, maar Hyrule zelf is een schim van wat het ooit geweest is. De eeuwenoude Sheikah-technologie die hen moest helpen tegen Ganon heeft zich tegen de helden gekeerd. Link raakte zodanig gewond dat hij 100 jaar nodig had om te herstellen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen: het is aan Link om een nieuwe poging te wagen om Ganon te verslaan.

    De eerste stappen vooruit

    Het eerste stukje van de game vindt plaats op een groot plateau, waarbij je kennis maakt met de gameplay en je je eerste uitrusting bij elkaar kunt scharrelen. Link begint namelijk met slechts wat vodden en een zogezegde Sheikah-slate, een apparaatje met allerlei functies. Zodra je als Link de eerste paar shrines hebt uitgespeeld om Sheikah-slate vaardigheden te verkrijgen en een paraglider hebt, kun je het plateau verlaten en ligt de wildernis van Hyrule aan je voeten.

    The Legend of Zelda: Breath of the Wild

    Vrijheid om te verkennen

    Vanaf dit punt ben je compleet vrij in wat je doet, hoe je het doet en wanneer je het doet. Als je wilt, kun je je gelijk wagen aan Hyrule Castle en Calamity Ganon proberen te verslaan. Je kunt ook Links herinneringen proberen te vinden. Je kunt kijken wat er aan de hand is met de Divine Beasts of uitzoeken wat er met de Master Sword is gebeurd. Of misschien heb je meer interesse in wat er zich bovenop die berg in de verte bevindt? Je kunt op verkenning uitgaan en zien wat er op je pad komt. Als je iets ziet in de verte, kun je er komen. Alles is te beklimmen of te bereiken. En qua verhaal? Eigenlijk is alleen Calamity Ganon ‘verplicht’. De rest kun je in willekeurige volgorde doen of zelfs skippen. Je wordt beloond als je iets wél doet, maar niks moet.

    The Legend of Zelda: Breath of the Wild

    Alleen in de wildernis

    Breath of the Wild weet echt het gevoel van in je uppie door de wildernis verkennen te pakken. De soundtrack is hierbij minimalistisch, soms hoor je enkele pianotonen terwijl je door de glooiende heuvels trekt en wat wilde dieren langs ziet rennen. De soundtrack levert andere muziek wanneer je een kamp vijanden tegenkomt of wanneer een Guadian je in het vizier heeft, of wanneer je nieuwsgierigheid en verkenningstocht wordt beloont met een andere verrassing. Dankzij de cell-shaded graphics komt Hyrule ook prachtig tot leven.

    Overleven

    Die vrijheid in Breath of the Wild vertaalt zich ook naar de gameplay. Of het nou gaat om een puzzel in een shrine of het afmaken van een kamp met vijanden, je bent compleet vrij in hoe je de situatie oplost. De game geeft je de vrijheid om dingen uit te proberen, out of the box te denken, of zelfs vals te spelen. Je kunt je omgeving gebruiken om situaties naar je hand te zetten. Denk aan vuur of onweer bij vijanden met metalen zwaarden. Diezelfde omgeving heeft echter ook invloed op jou; door regen kun je minder goed klimmen en brandend gras is voor jou net zo gevaarlijk.

    The Legend of Zelda: Breath of the Wild

    Zoals eerder gezegd begin je zonder wapens en moet je zelf uitzoeken hoe je aan je eerste wapen komt. Je kunt takken gebruiken of vijanden bekogelen met stenen. Je kunt het gras in de fik steken en hopen dat die eerste vijand zijn boog of knots laat vallen. Ieder wapen dat je oppakt, kan echter ook weer stuk. Dit kan frustrerend zijn, maar ook hierdoor wordt je gedwongen meer strategisch na te denken. Breath of the Wild kan door deze gameplay een pittige game zijn, maar dit voelt nooit oneerlijk. Als iets niet lukt, probeer je het gewoon op een andere manier.

    The Legend of Zelda: Breath of the Wild

    Puzzelen

    Die Sheikah Slate-vaardigheden zijn niet alleen handig bij gevechten, maar ook broodnodig bij de puzzels in de vele shrines. Shrines zijn korte mini-dungeons die in grote getale over Hyrule zijn verspreid. Als je in zo’n shrine de puzzel oplost of de vijanden verlaat, kun je het aantal hartjes of je uithoudingsvermogen vergroten. Soms is het binnenkomen van een shrine an sich al een puzzel. Er zijn meerdere manieren om de puzzel op te lossen, dus gebruik gerust je creativiteit. Hier zitten zowel goede breinbrekers als bronnen van frustraties tussen – vooral die met de motion controls zijn vreselijk. Er zijn echter zoveel shrines, dat je gerust ook een andere kunt zoeken als je er écht niet uit komt.

    The Legend of Zelda: Breath of the Wild

    Keerzijde

    Al die vrijheid en de focus op ontdekken heeft helaas een keerzijde. Het verhaal is non-lineair; zelfs als je alle Divine Beasts hebt gedaan en Links geheugen hebt teruggekregen, mist het verhaal toch een beetje impact. Ook zijn de traditionele Zelda-dungeons met aan het einde een toffe baas een groot gemis – al die shrines geven gewoon niet dezelfde soort voldoening. Er zijn er zoveel dat ze geen impact meer hebben en eerder een beetje veel van hetzelfde worden. De Divine Beasts zijn te kort en diens bazen niet bijzonder of inventief genoeg om als goede vervanging voor de traditionele dungeons en bazen te dienen. Ten slotte missen ook memorabele sidequests.

    The Legend of Zelda: Breath of the Wild

    Conclusie

    The Legend of Zelda: Breath of the Wild biedt een non-lineair avontuur met veel vrijheid om zelf uit te zoeken wat je gaat doen en hóe je het gaat doen. Het verkennen van Hyrule is hiermee echt een van de hoogtepunten van de game. Helaas hebben de shrines en het verhaal niet de impact die we van de franchise gewend zijn, maar Breath of the Wild is toch een game die je eens ervaren moet hebben.

    The Legend of Zelda: BotW

    Legend of Zelda: Breath of the Wild

    Verkennen en overleven staan in deze game centraal
    The Legend of Zelda: Breath of the Wild
    4.3

    Verhaal

    3.5/5

    Gameplay

    4.5/5

    Avontuur

    5.0/5

    Puzzels

    4.0/5

    Sfeer

    4.5/5

    Goed

    • Nodigt uit om te verkennen
    • Veel vrijheid in gevechten en puzzels
    • Stap in nieuwe richting voor franchise
    • Sfeervol

    Niet zo

    • Non-lineair verhaal mist impact
    • Shrines worden veel van hetzelfde
    • Geen memorabele bazen en dungeons

    Deel dit artikel:

    • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
    • Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend)
    • Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
    • Meer
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
    • Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
    • Klik om te delen op Pocket (Wordt in een nieuw venster geopend)
    • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend)
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Reddit Email
    Previous ArticleYA-boek Unlikable heeft een erg passende titel
    Next Article The Legend of Zelda-tijdlijn uitgelegd
    Samantha
    • Website
    • Instagram

    Groot fan van boeken (vooral fantasy maar ook andere genres), anime/manga en videogames! Te vinden op instagram via @chronic.villainy & @chronicvillainy.art

    Voor jou geselecteerd

    Split Fiction is een fantasierijke co-op ervaring vol verrassingen

    18 mei 20255 Mins Read

    Alles over de Switch 2 Nintendo Direct

    2 april 20254 Mins Read

    Dragon Age: The Veilguard – de eerste indruk

    8 november 20247 Mins Read

    Cat Rescue Story: red zwerfkatten en bouw je eigen asiel

    29 oktober 20244 Mins Read

    Tales of Kenzera: Zau is een game met een persoonlijk verhaal

    10 mei 20245 Mins Read

    Nintendo kondigt Zelda live-action film aan

    26 maart 20242 Mins Read
    Add A Comment

    Geef je meningReactie annuleren

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Over ons

    Welkom bij Geekish.nl, dé Nederlandstalige site voor je (bijna) dagelijkse dosis popculture. 

    Ons team probeert zo veel mogelijk te kijken, lezen, doen en spelen zodat we jou op de hoogte kunnen houden met onze recensies en achtergrondartikelen.

    Voor iedereen die popculture een warm hart toedraagt, is hier iets te vinden. Sla Geekish.nl op tussen je favorieten, want we komen meerdere keren per week met nieuwe content.

    Contact: info[at]geekish.nl of stuur ons een DM via Instagram.

    Meest recente artikelen
    • A Language of Dragons is een verhaal waar je doorheen vliegt
    • Is Jurassic World: Fallen Kingdom de slechtste film in de saga?
    • Nieuwe Hunger Games film cast grote namen
    • Another Simple Favor had niet gehoeven
    • Dit kun je verwachten tijdens Heroes Dutch Comic Con in de Jaarbeurs
    • How To Train Your Dragon is hondstrouwe remake
    • Materialists is een realistische romcom
    • Weinig dino’s in Pangaea: Verloren Wereld
    • Boeklancering: What Happens in Amsterdam
    • Ballerina is veel geweld en weinig verhaal
    Meest gelezen vandaag
    • The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom - vooral tranen van frustratie
      The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom - vooral tranen van frustratie
    • Efteling of Disneyland Parijs? Part 5: de grote conclusie
      Efteling of Disneyland Parijs? Part 5: de grote conclusie
    • Alle draken in House of the Dragon uitgelegd
      Alle draken in House of the Dragon uitgelegd
    • Is 4DX het bezoeken waard?
      Is 4DX het bezoeken waard?
    • MCU kijkgids: de beste volgorde t/m Phase 5
      MCU kijkgids: de beste volgorde t/m Phase 5
    • Recensie: The Handmaid's Tale S4 stelt niet teleur
      Recensie: The Handmaid's Tale S4 stelt niet teleur
    • Ervaring: Doloris Meta Maze in Tilburg
      Ervaring: Doloris Meta Maze in Tilburg
    • Rust zacht Valentijn Ringelberg
      Rust zacht Valentijn Ringelberg
    • Barbie is hilarisch en verrassend actueel
      Barbie is hilarisch en verrassend actueel
    • De mid-credits scene van Fast X uitgelegd (spoilers!)
      De mid-credits scene van Fast X uitgelegd (spoilers!)
    Alle categorieën
    Facebook Instagram LinkedIn BlogLovin TikTok
    © 2025 Geekish.nl. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....