In mei verschijnt de nieuwste Zelda-game, Tears of the Kingdom op de Nintendo Switch. De hype zit er weer flink in onder de fans, zeker na het verschijnen van de laatste trailer. Hoog tijd om even bij deze franchise stil te staan. Over de jaren heeft The Legend of Zelda een flinke lijst met games voortgebracht. Vandaag zetten we ze allemaal even op een rijtje.
The Legend of Zelda
De oorspronkelijke Legend of Zelda verscheen in 1986 in Japan op de Famicom. De game bereikte het Westen in 1987 op de NES. Shigeru Miyamoto en Takashi Tezuka wilden met deze game een non-lineair avontuur maken waarbij het gevoel van ontdekken en verwondering centraal zouden staan. Om te voorkomen dat Ganon de Triforce of Wisdom in zijn slechte klauwen krijgt, splitst Zelda de Triforce in acht stukjes voor ze wordt ontvoerd. Het is aan Link om de Triforce-stukjes weer te vinden en Ganons snode plannen te stoppen.
Zelda II: The Adventure of Link
Ook deze game verscheen oorspronkelijk op de Famicom, in 1987. Bij de westerse release in 1988 verscheen deze game op de NES. Ondanks dat The Adventure of Link een direct vervolg was, verschilt deze game op veel vlakken met diens voorganger. Waar de eerste game voornamelijk een top-down perspectief had, bevatte dit vervolg deels gameplay met sidescrolling, het verkrijgen van experience en een magiemeter.
A Link to the Past
De derde game verscheen in Japan 1991 op de SNES en bereikte het westen in 1992. In tegenstelling tot The Adventure of Link, heeft A Link to the Past weer een topdown-perspectief en introduceerde daarnaast elementen zoals nieuwe voorwerpen, de Master Sword en een parallelle wereld. Deze game is een klassieker en nog steeds erg geliefd onder de fans. In dit deel moet Link Zelda en het land Hyrule te redden van de slechte Ganon en reist daarvoor naar de parallelle Dark World.
Link’s Awakening
Link’s Awakening is de eerste Zelda-game op een handheld en verscheen in 1993 op de GameBoy. In deze game spoelt Link aan op een mysterieus eiland. Om naar huis te kunnen gaan, moet Link de Wind Fish wakker maken, die droomt in een ei op Mt. Tamaranch. In 1998 verscheen de rerelease Link’s Awakening DX op de GameBoy Color en in 2019 kreeg de game een remake op de Switch.
Ocarina of Time
In 1998 verscheen de zeer geliefde Ocarina of Time op de Nintendo 64. Ook hier moest Link weer door verschillende dungeons reizen om Hyrule te redden van Ganon – hier als mens Ganondorf – en zijn kwade plannen. Hierbij speel je deels als een jonge Link en deels als een volwassen Link door middel van tijdreizen. Ocarina of Time was een grote stap voor de franchise, gezien dit de eerste game is met 3D-graphics en gameplay. Het verhaal wordt hier meer cinematisch verteld door middel van cutscenes, de gameplay werd flink onder handen genomen om te werken voor een 3D-game en Link kreeg voor het eerst een paard. De game kreeg in 2002 een aangepaste, moeilijkere versie onder Master Quest en in 2012 een remake op de Nintendo 3DS.
Majora’s Mask
Majora’s Mask is een direct vervolg op Ocarina of Time en verscheen in 2000 op de Nintendo 64. De game is, ondanks dezelfde graphics en engine als diens voorganger, een vreemde eend in de bijt. Link belandt in het land Termina en moet deze redden van Skull Kid en de maan die op het land dreigt te vallen. De game kenmerkt zich door het cyclus van drie dagen – een tijdslimiet waarbij tijdreizen pure noodzaak is. In 2015 verscheen er een remake van de game op de Nintendo 3DS.
Oracle of Seasons/Oracle of Ages
Deze twee games zijn in 2001 verschenen op de GameBoy Color. In principe zijn ze los van elkaar te spelen, maar door middel van wachtwoorden worden de games gelinkt en kun je een extra baas en einde vrijspelen. Het zal je misschien verbazen, maar naast Nintendo heeft een dochterbedrijf van Capcom, Flagship, meegewerkt aan deze twee games. De topdown-gameplay van A Link to the Past en Link’s Awakening keert hier weer terug. Oracle of Seasons speelt zich af in Holodrum, waar Link de danser Din moet redden van de slechte Onox om de seizoenen te herstellen. In Oracle of Ages reist naar Labrynna, waar hij Naryu ontmoet. De slechte tovernares Veran neemt bezit van Naryu, wat invloed heeft op de tijd.
Four Swords
Ook een samenwerking met Capcom, Four Swords is een multiplayergame waarbij Link – of liever gezegd, vier Links – het moeten opnemen tegen Vaati. De spelers moeten hierbij samenwerken om de dungeons op te lossen en de game naar een goed einde te brengen. Four Swords verscheen in 2003 op de GameBoy Advance gebundeld met A Link to the Past.
The Wind Waker
Fans waren in eerste instantie niet zo blij met de cellshaded tekenfilmachtige graphics toen deze game in 2002 verscheen op de GameCube, maar inmiddels is dit toch een geliefde titel. De gameplay grijpt grotendeels terug naar de 3D-gameplay van Ocarina of Time, met verschillende verbeterpunten. Het belangrijkste element van deze game is bevaren van een uitgestrekte zee, waarbij je de wind manipuleert om je bestemming te bereiken. In 2013 kreeg de game een HD-release op de WiiU.
Four Swords Adventures
Deze game verscheen in Japan in 2004 op de GameCube en kwam in 2005 naar Europa. Four Swords Adventures is wederom een multiplayergame waarbij je met maximaal vier spelers het moet opnemen tegen niet alleen Vaati, maar ook een schaduwversie van Link. Ook hier wordt weer de topdown-gameplay gebruikt.
The Minish Cap
Ook deze game is een samenwerking met Capcom en verscheen in 2004 in Japan op de GameBoy Advance. De Europese lokalisatie verscheen in 2005. De topdown-gameplay is bekend, maar The Minish Cap geeft er een interessante draai aan doordat Link het titulaire en pratende petje Ezio krijgt waarmee hij kan krimpen. Deze nieuwe vaardigheid heeft hij hard nodig om Vaati te stoppen.
Twilight Princess
Deze game verscheen in 2006 voor zowel de GameCube als de Nintendo Wii (al was de Wii-versie gespiegeld). Twilight Princess grijpt weer terug naar de 3D-gameplay uit Ocarina of Time en The Wind Waker, maar is qua toon en visuals veel serieuzer. Daarnaast zijn er ook stukken gameplay in het Twilight-rijk, waarbij Link transformeert in een wolf. Hyrule dreigt door de mysterieuze Zant opgeslokt te slokken door de Twilight. Het is aan Link en zijn nieuwe metgezel Midna om Zant tegen te houden.
Phantom Hourglass
Dit vervolg op The Wind Waker verscheen in 2007 op de Nintendo DS en maakte slim gebruikt van het touchscreen. Zo kon je Link besturen met de stylus maar ook notities schrijven op je kaart. Verder staat er, in tegenstelling tot voorgaande games, slechts één dungeon centraal. De game lijkt hierdoor nog het meest op een dungeon crawler.
Spirit Tracks
Deze game verscheen in 2009 op de Nintendo DS en heeft veel overeenkomsten met Phantom Hourglass. Ook hier bestuur je Link met de stylus. Het grootste verschil is dat je vooral over de wereld navigeert door middel van een trein. Verder is Zelda hier een geest en zij kan in dungeons bezit nemen van bepaalde guardians, die ook met de stylus kan worden bestuurd. Zelda zelf heeft in deze game dus een wat meer actieve rol dan in voorgaande games.
Skyward Sword
Deze game verscheen in 2011 op de Wii en speelt zich chronologisch gezien af vóór alle andere Zelda-games, waarbij de Hylians op eilanden in de lucht leven. De game kenmerkt zich door de motion controls, waardoor je bewegingen moest maken met de Wii remotes om Link te laten vechten met zijn zwaard of bepaalde voorwerpen te gebruiken. Ondanks deze controls vonden veel fans deze game te lineair en niet vernieuwend genoeg. In 2021 verscheen er een HD-versie op de Switch, waarbij er de mogelijkheid is om de motion control uit te zetten waardoor de game speelbaar is in handheldmodus.
A Link Between Worlds
Dit spirituele vervolg op A Link to the Past verscheen in 2013 op de Nintendo 3DS. Veel elementen uit de topdowngames kwamen ook weer terug in deze game, alsmede elementen specifiek uit A Link to the Past zoals de twee werelden – hier Hyrule en Lorule. Toch bracht deze game ook wat nieuwe dingen, zoals de dungeons kunnen doen in willekeurige volgorde en het huren van items. Verder kon Link veranderen in een tekening op de muur, wat interessante puzzels en baasgevechten opleverde.
Tri Force Heroes
Dit is wederom een multiplayertitel, deze keer met drie spelers, dat in 2015 verscheen op de Nintendo 3DS. Ook hier staat samenwerking weer centraal om puzzels op te lossen en bazen te verslaan. Een belangrijk element hiervoor was het ‘stapelen’ van de drie Links om bijvoorbeeld hoger gelegen platforms te bereiken. Daarnaast zijn er ook allerlei kostuums die de Links verschillende vaardigheden bieden.
Breath of the Wild
Deze game verscheen in 2017 op zowel de Nintendo WiiU als de Nintendo Switch en is wederom een grote stap in de franchise. Met inspiratie uit de allereerste Zelda, staat in Breath of the Wild de vrijheid om zelf te ontdekken weer centraal. Het resultaat is een non-lineaire open world-game waarbij je als speler zelf kunt kiezen wat je doet en hoe je situaties oplost. Je uitrusting kon echter wel kapot en de vijanden waren niet altijd makkelijk, wat ervoor zorgde dat je als speler moest plannen. Later dat jaar verscheen ook de DLC The Champion’s Ballad met niet alleen extra verhaal, maar ook extra uitrusting en uitdagingen.
Tears of the Kingdom
Dit directe vervolg op Breath of the Wild staat voor mei 2023 op de planning voor de Nintendo Switch. Het is moeilijk te zeggen of deze game net zoveel vrijheid om te ontdekken en non-lineaire gameplay biedt, maar Link krijgt er volgens de trailer in ieder geval nieuwe vaardigheden bij. Ook zijn er nieuwe eilanden in de lucht die ongetwijfeld moeten worden verkend.
Spin-offs
Er zijn over de jaren verschillende spinoffs verschenen, variërend van de Philips CD-i-games tot Link’s Crossbowtraining. Het wordt een nog langer artikel om ze allemaal te bespreken, dus als bonus een aantal noemenswaardige:
Hyrule Warriors
Dit is een samenwerking tussen Nintendo en Koei Tecmo en combineert de hack-and-slash-gameplay van Dynasty Warriors met Legend of Zelda. De game verscheen in 2014 op de WiiU, met een geupdate versie genaamd Hyrule Warriors: Legends op de Nintendo 3DS in 2016 en een definitieve versie op de Switch in 2018.
Hyrule Warriors: Age of Calamity
In 2020 verscheen wederom een Hyrule Warriors-game met de hack-and-slash-gameplay. Waar de vorige game echter een ‘algemene’ lofzang voor Legend of Zelda was, was dit een prequel dat zich 100 jaar voor Breath of the Wild afspeelt. De game gaat meer in op wat er voor Breath of the Wild gebeurd is en zet de personages wat meer in het zonnetje. Het tijdreiselement en het einde stuitte echter wel op kritiek.
Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer Featuring The Legend of Zelda
Deze ritmegame is een crossover tussen Crypt of the NecroDancer en Legend of Zelda, dat verscheen op de Switch in 2019. De game combineert de setting en vechtelementen van de vroegere Legend of Zelda-games met de ritme- en roguelike-elementen van NecroDancer. Je kunt spelen als Link of Zelda, maar ook NecroDancer-personages unlocken.
.