Natuurlijk kijk ik als schijterd geen Paranormal Activity ofzo, maar ik kan me wel voorstellen dat Phasmophobia daar een soort uitgebreidere horrorgame versie van is. Het lijkt een beetje een combi te zijn tussen Ghostbusters, Paranormal Activity en Wie ben ik (geen grap). Ik had geen idee wat ik van deze horrorgame kon verwachten en alsnog heeft het concept mijn verwachtingen overtroffen.
Waar gaat Phasmophobia over?
Phasmophobia is a 4 player online co-op psychological horror where you and your team members of paranormal investigators will enter haunted locations filled with paranormal activity and gather as much evidence of the paranormal as you can. You will use your ghost hunting equipment to search for and record evidence of whatever ghost is haunting the location to sell onto a ghost removal team. You can choose to support your team by monitoring the location with CCTV cameras and motion sensors from the safety of the truck or head inside and get your hands dirty with the ghostly activity that will get increasingly hostile as time goes on.
Kortom: jij of jij en je team gaan in verschillende gebouwen op zoek naar tien uiteenlopende soorten geesten. Maar hoe werkt dat dan?
Unieke gameplay
Voordat je een level binnentreedt, kun je allerlei apparaten en voorwerpen verzamelen om mee te nemen op je missie. Ben jij iemand die geesten alleen met videocamera’s van een afstandje wilt bekijken? Of ben jij degene die de meters, sensoren en crucifixen plaats en hoopt een foto te kunnen maken van dichtbij? Idealiter heb je een van beide in je team, omdat het belangrijk is om de spooklocatie via video te zien om je sanitylevels in de gaten te houden. Dat kan alleen vanuit de bus. Maar er moeten natuurlijk ook dingen geplaatst en getriggert worden op locatie. In het donker. Met een bloeddorstig spook op je hielen. Leuk.
Met al die apparaten en gizmo’s en gadgets kun je verschillende hints verzamelen die je tegen elkaar af kunt zetten. Dan is het een soort ‘Wie ben ik?’. Is het een geest die jouw stem met echte voice recognition herkent en terugpraat? Of is het een stille geest die graag met voorwerpen smijt? Is hij of zij snel? Al deze hints gebruik je om te bepalen welke van de tien soorten geesten er door het gebouw rondspookt. Naast dat het jouw doel is om dat mysterie te ontrafelen, moet je vaak ook nog drie andere achievements behalen, bijvoorbeeld met maken van een foto, het meemaken van een ghost activity in hoogst eigen persoon (iiieeee) of iets nog veel specifiekers. Zelfs als je een ‘makkelijk’ of zelfs ‘tam’ spook hebt, kan er dus nog vanalles misgaan als je te gretig wordt. Maar ja, er moet ook geld verdiend worden, toch…?
Toch verveelt deze bloedstollende game verrassend snel
Tien geesten met nog meer soorten devices en hints; dat kan toch nooit gaan vervelen? De mogelijkheden zijn oneindig! Ja, correct, maar het plan van aanpak is wel altijd hetzelfde. Je begint met het zoeken waar de geest precies is en dan bleef je voorwerpen gooien tot je hints verzameld hebt. Daarnaast vind ik het persoonlijk irritant dat je hints kunt invoeren die je wel hebt gevonden, omdat de geest soorten in te perken, maar er is niet een tabel waarin de negatieven staan binnen de game (dus wél freezing temperatures, wél ghost orbs, géén ghost writing). Dat zou het ook makkelijker maken om de identiteit van een geest te achterhalen. Dat moet nu via een tabel die ik ergens op het internet gevonden heb en dat breekt met de immersive gaming experience waar de makers juist zo trots op zijn (als is de animatie wel zo lelijk dat hij bijna lachwekkend is, net als bij Among the Sleep).
Wat mis ik het meest bij Phasmophobia?
Zo’n ‘deze hint is het niet’-optie zou luxe zijn, maar wat ik vooral ontzettend jammer vindt is het gebrek aan mysterie. Direct als je een opdracht aanneemt, weet je de voor en achternaam van het spook. Naast het feit dat dat onlogisch is (als een spook dat kan aangeven, hoef je ook niets meer te testen voor ghost writing of ghost speech toch?), is het jammer. Ik wil ook onderzoeken wie iemand is, hoe ze zijn doodgegaan en waarom ze blijven hangen. Daarnaast hebben de spoken ook niets te maken met de locaties die ze bespoken… Zonde! Dat hele aspect vast buiten deze game. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de moeite die er gestoken is in de verschillende soorten spoken, hints en apparaten wel echt enorm waardeer! Phasmophobia is dan ook zeker de moeite waard.
Conclusie: Phasmophobia is uniek, maar piekt vroeg
Wanneer je deze game een stuk of vijf keer gespeeld hebt, is de nieuwigheid er wel vanaf. Dan ga je het gebrek aan verhaallijn toch meer voelen. Phasmophobia blijft wel leuk als je het met vrienden doet, maar het voelt toch al snel alsof je deze horrorgame al hebt uitgespeeld. Ook leuk om te noemen: deze game is denk ik interessant genoeg voor mensen die niet per se in het paranormal interesse wereldje zitten, vanwege het puzzelelement. En natuurlijk voor iedereen die van horrorgames in z’n algemeenheid houdt.