Kan een horrorgame uit de Steam humble bundle voor een prikkie je compleet versteld laten staan? In Sound Mind bewijst dat dit kan! Deze game zit ontzettend goed in elkaar op gebied van gameplay, vormgeving en verhaallijn. In deze review lees je waarom je dit móét spelen.
Waar gaat In Sound Mind over?
An imaginative first-person psychological horror game with frenetic puzzles, unique boss fights, and original music
Als je ontwaakt in de gangen van een vreemd gebouw, zie je dat de omgeving een eigen leven gaat leiden. Je ontdekt slachtoffers die allemaal aan dezelfde experimentele therapie zijn blootgesteld. In je zoektocht naar antwoorden komen bizarre visioenen op die leiden naar indrukwekkende verschrikkingen… en een kat met de naam Tonia. Verken de verontrustende herinneringen op je reis door de innerlijke werking van de plek waar je niet aan kunt ontsnappen – je eigen geest.
In Sound Mind is een aanrader voor iedereen met hersenen
In Sound Mind is de perfecte horrorgame voor horrorliefhebbers én de helden op sokken onder ons. Het is psychologische horror met een paar jump scares, maar geen gore of narigheid. De sfeer is constant gespannen, maar het is geen game waar je wakker van zal liggen. Nou ja, de pratende-kat-animatie is wel erg naar. In Sound Mind draait echt om het kippenvel opwekkende verhaal en dat is volledig terecht. Interessant voor iedereen met een brein dus!
In Sound Mind features die een grijns op je gezicht brengen
Naast dat deze game griezelig en spannend is, zijn er ook genoeg momenten die je laten grijnzen. Voordat we de game inhoudelijk in duiken, wil ik deze features uitlichten:
- Iedereen is extatisch over het feit dat je Tonia de kat kunt aaien, en terecht.
- Net als bij Poppy Playtime kun je een high five geven op een specifiek moment in de game. Bijpersonage Dave heeft ‘m verdiend, dus pak deze kans zeker.
- De “engnek” die je het hele spel lang lastig valt, biedt precies de juiste hoeveelheid sarcasme.
- Er zit een easter egg in voor de Die Hard fans onder ons.
- Hele gave muziek, waaronder een lugubere soundtrack van The Living Tombstone (voor de kenners).
- Over muziek gesproken: er zijn genoeg side quests die je meer informatie geven, zoals een vinyl bij ieder level. Ook de casefiles voegen echt iets toe aan de spelbeleving. Aanraders om deze ook allemaal te verzamelen.
Level 1: Virginia is een goeie binnenkomer
Je merkt al meteen dat In Sound Mind gaaf, griezelig en origineel is. Virginia leert je spelenderwijs hoe het spel werkt en hoe je gebruik kunt maken van verschillende features. Ze voorziet je van je eerste wapen en van een soort magische krachten. Ook kom je achter informatie over de hoofdpersoon die je speelt, dat hij haar psycholoog is. Achteraf merk je dat de personages met ieder level meer achtergrondverhaal krijgen. Waar Virginia’s mentale problemen verklaarbaar en aannemelijk zijn vanwege haar ervaringen, lijkt dat voor de personages uit de andere levels steeds minder waarschijnlijk. Langzaam begin je te merken dat er meer aan de hand is. Heel tof dat het verhaal op deze manier geleidelijk wordt opgebouwd.
Level 2: Allen doet er een schep spanning bovenop
Virginia is redelijk makkelijk te ontwijken en te verslaan. De grootste uitdaging van level 1 is alle mechanics onder de knie krijgen en uitvinden hoe waarschijnlijk jump scares zijn. Als je dat een beetje hebt ondervonden, valt het eigenlijk best mee. Allan uit level 2 is er dus om je weer wat banger te maken nu je begrijpt hoe het spel werkt. Het feit dat er constant een lichtstraal is waar je niet door gezien mag worden, voegt heel veel toe. Dat merkte je ook in Little Nightmares bijvoorbeeld met het gouden oog. Daarnaast voegt Allan een groot deel van het achtergrondverhaal van de wereld toe. Het level zelf is dus gaaf, maar het zet je ook aan het denken over het hele spel en de rode draad van de game. Wie is er nou eigenlijk verantwoordelijk voor wat?
Level 3: Mad Max Fury Road was teleurstellend
Dit level vond ik persoonlijk het minst interessant en leuk van het hele spel, maar mijn co-speler vond dat juist niet. Tim: “Het is juist gaaf dat je moet samenwerken met een boss om door het level heen te komen.” Eens en Max heeft ook zeker de beste soundtrack in het level, maar hij lijkt buggy en is makkelijk te ontwijken. Daardoor voelt hij niet echt als een dreiging. Verder bestaat Max z’n level uit veel oninteressante fetch quests en voelt het level daardoor erg lang. Ook zijn er een aantal trial-and-error mechanismes die totaal niet uitdagend en eerder frustrerend zijn.
Daarnaast is Max ook verreweg het minst menselijk en ik miste daarin toch een element van aannemelijkheid. Virginia en Allen zijn echt nog wel ‘mensen’, dus in een vreemde scify wereld zouden hun situaties best een realiteit kunnen zijn. Dat had ik bij Max helemaal niet.
Level 4: Lucky Lucas als klap op de vuurpijl
Lucas z’n level was mijn favoriet (al vond ik die van Virginia ook heel erg gaaf). Niet alleen vallen alle puzzelstukjes van het spel op hun plek. De plotwending waar Lucas je mee voorziet, is echt mindblowing en enigszins plausibel. Lucas voelt ook als een heel echt personage: herkenbaar en relatable. Hij heeft verreweg het meeste achtergrondverhaal en dat doet zeker iets voor de band die je opbouwt. Ook zijn vinyl heeft heel veel lagen, wat er vet is.
Daarnaast is Lucas z’n level ontzettend griezelig. Je moet op een gegeven moment door een kerk en een crypte waar schaduwmensen zijn met nieuwe mechanics die je moet ontdekken. Ook word je overrompeld door onaangekondigde flashbacks van Lucas z’n tijd in het leger. Heel veel actie dus, in combinatie met een goed verhaal. Wat wil je nog meer?
In Sound Mind heeft een gestoord goeie ontknoping
De ontknoping van In Sound Mind is echt fantastisch. Het is gaaf vormgegeven met magische cassettebanden die in de gameplay en decoratie terugkomen. De game heeft écht een goed verhaal. Je merkt verder dat de hoofdpersoon na ieder level iets geleerd heeft en persoonlijke groei doormaakt. De muziek is supervet. Net wanneer je denkt dat de game klaar is, krijg je nog een epische plotwending om je oren. In Sound Mind laat je sprakeloos achter. Dit spel is momenteel nog geen 4 euro, dus WAAR WACHT JE NOG OP? Hopelijk komt er een vervolg!