Little Nightmares is misschien wel een van de beste games die ik heb meegemaakt sinds ik ben begonnen met het spelen en meekijken van dit genre. Toegegeven: tegenwoordig kijk ik bijna alleen maar, onder andere omdat samenkomen eigenlijk niet meer kan. Dat zorgt er wel voor dat ik bijna dezelfde verwachtingen heb van een horrorgame als van een film en dat heeft consequenties…
Waar gaat Little Nightmares over?
In de Little Nightmares indie horrorgame (zelf zouden de makers het genre meer ‘hide and seek’ noemen omdat het niet echt horror is) speel je Six: een kindje met een gele regenjas. Je speelt deze platformgame vanaf de zijkant, dus dat maakt het al een stuk minder eng (minder hè, niet niet eng). Six zit gevangen op een enorme boot die je kan verkennen. Het is niet helemaal duidelijk of het doel ontsnappen is, want de boot is op open zee; maar het voelt wel zo. Je wurmt je door allerlei grimmige kamers, ontsnapt aan monsters met vreselijke gezichten en lange armen, krijgt hulp van schattige gnomen en wordt verschroeid door watchful ogen.
Six kan klimmen, klauteren, kaarsjes aansteken, springen, zwemmen en GNOMEN KNUFFELEN YES. Het is een creepy puzzelgame waarin je kleine raadsels oplost om uit kamers te komen en een groter mysterie probeert op te lossen. Wie is de baas op de boot? Wat gebeurt er met alle kindjes die je in kooien tegenkomt? En wat zijn al die gore vleeshompen die de gasten op de boot naar binnen werken? Dat ontdek je in Little Nightmares… (ja of niet, want er zijn echt bizar veel plausibele theorieën).
De backstory van Six en de boot
Je begint de game zonder dat je weet wie je bent of waar je bent. Je wordt wakker in een koffer waar foto’s (easter eggs) in geplakt zijn en moet dan maar gewoon gaan onderzoeken. Onderweg kom je een soort geisha nesting dolls tegen die je stuk kunt gooien en gnomen die je de weg wijzen. Je ziet kinderkamers die bewaakt worden door enge wezens, ogen die alles dat je doet in de gaten houden, zwarte kek waar soms bloedzuigers zo groot als jijzelf uitdruipen en uiteindelijk ontmoet je de Hostess zelf.
Zij is degene die toezicht houdt op alle dikke gasten die in het restaurant van de boot komen eten. Six ervaart hoe het eten voor de gasten wordt klaargemaakt en hoe de kinderen aan boord van the Maw worden behandeld. Het is heerlijk om te speculeren over wat de verhoudingen tussen Six en de bewoners van de boot precies zijn en wat hun intenties tegenover de kinderen zijn. Zoek maar eens op YouTube. Dan ben je wel een avondje zoet.
Aan de ene kant zijn er dus veel elementen waar je over na kunt denken. Aan de andere kant is het ook wel een beetje frustrerend dat alles zo op een hoop wordt gegooid. Ik heb best een aantal video’s met theorieën bekeken, maar de watchful ogen kan ik bijvoorbeeld nog steeds niet plaatsen. Er zitten creepy geluidseffecten bij en de animatie is ook geweldig. Er is zoveel tijd en moeite gestoken in het vormgeven van deze game, fantastisch.
Gameplay van Little Nightmares
Ondanks dat het een platform game is in plaats van een first person game, is het doodeng. Het is vaak pikdonker om Six heen en het aanstekertje dat af en toe aan is, is dan natuurlijk nooit genoeg. De game is over het algemeen soepel geanimeerd en het is fijn dat er binnen een level punten zijn waar je naar teruggaat als je faalt (ja, je kan ‘dood’), maar diepte is moeilijk in te schatten en de spring-grijp-interactie werkt ook niet altijd even lekker. Dat maakt het soms lastig te bepalen wat de bedoeling is.
Als je 18x over een afgrond springt en het lukt telkens niet om een rand te grijpen, ga je toch denken van ‘hm, misschien moet het toch niet zo’, terwijl dat toch de enige manier is om te overleven. Daarnaast moet je echt goed letten op alle vegen op de grond en dingen die bewegen als je vast zit, omdat het toch twee keer is voorgekomen dat het een half uur duurde voordat het überhaupt duidelijk was wat het raadsel was.
Easter eggs en achievements
Ik vind het ook leuk dat je achievements krijgt voor het knuffelen van alle gnomen, voor het vernietigen van alle nesting dolls en dat er andere easter eggs in zitten. Dat zijn helaas wel dingen die je pas opvalt als je het een twee of derde keer speelt of wanneer je video’s van anderen hebt gekeken. Daarnaast verwijzen sommige easter eggs naar andere games van dezelfde makers of naar comics en dat is wel minder leuk als je deze game los speelt.
Het plot van Little Nightmares
Nondejus wat intens! In de eerste alinea noemde ik al dat ik dezelfde standaarden begin aan te houden voor horrorgames en films en Little Nightmares is een spel dat zeker aan de verwachtingen voldoet. Als je een beetje let op alle schilderijen en plaatjes kun je erachter komen wie Six ongeveer is en het einde was zo onvoorspelbaar en shockerend! Het was ergens ook wel poëtisch en het maakt je nieuwsgierig naar wat er nog meer gaat gebeuren in het Little Nightmares universum. Als je de DLC hebt gespeeld, krijg je nog meer informatie over waar de gnomen bijvoorbeeld vandaan komen en dat maakt de ervaring nog zo veel meer bijzonder (en luguber). Kortom: deze moet je gewoon een keer spelen.
Ben jij klaar voor Little Nightmares II?
Ik kan nauwelijks wachten tot Little Nightmares II uitkomt op 11 februari! De verwachtingen waren bij de DLC al hoog en wederom was ik verrast en werd het universum uitgebreid en aangevuld. De verwachtingen voor het vervolg zijn dus alleen maar hoger. Ga jij iets van Little Nightmares (1, 2 of de DLC) spelen? Laat het weten in de comments!