Poppy Playtime chapter 1 biedt een unieke gameplay en verrassend verhaal, zoals je in deze recensie kan lezen. Ook chapter 2 voorziet je van gave puzzels en meer interessante achtergrondverhalen. Chapter 3 is een heel ander niveau met nog veel meer nieuwe vijanden, puzzels en gameplay elementen. Het is dan ook verreweg het langste level van Poppy Playtime tot nu toe. Maar, is het dan ook het beste chapter tot nu toe? Niet per se.
Dezelfde puzzels in een nieuw jasje
Bewegende stroompalen: duimpje omhoog
Het meest originele aan Poppy Playtime is de GrabPack en de gameplay die daarbij hoort. Zo kun je dingen pakken over grote afstanden en stroom geleiden. In chapter 3 komen hier nog meer opties bij en kun je daardoor andere puzzels oplossen. Denk aan puzzels die je stroom laten geleiden via batterijen en stroompalen. In dit nieuwe level worden hier twee dimensies aan toegevoegd: de palen kunnen bewegen en hoogteverschil speelt een grote rol. Deze nieuwe mechanics zijn erg gaaf, maar ik vraag me af of ze niet beter over meerdere chapters verdeeld hadden kunnen zijn.
Batterij bugs: duimpje omlaag
Soms, specifiek bij de stroompuzzels, was het namelijk niet helemaal duidelijk wat je precies moest doen. En er zitten nog een paar bugs in waardoor het lang duurt voordat je verder komt. Misschien was het beter geweest als er een chapter was geweest waar werd gefocust op de nieuwe stroompalen en een losse voor “de mechanics van de paarse hand”.
Gasmasker-mechanic: duimpje omlaag
Waar ik echt een probleem mee heb, is de gasmasker-mechanic. Zodra je dat masker op hebt, zie je geen hol meer. Je zicht is vernauwd en het hele level is vrij donker met weinig contrast. Als je dan achterna wordt gezeten en je niet ziet waar je heen moet, kan het best wat frustratie opleveren. Ja, het is extra spannend, maar dat smelt snel weg als je dezelfde achtervolging 5x moet spelen.
Poppy Playtime chapter 3 is minder recht-toe-recht-aan
Toch moet ik toegeven dat ik het leuker vond dat alles iets minder recht-toe-recht-aan was in chapter 3. Je loopt niet zomaar tegen alle videobanden aan om meer achtergrondverhaal te ontdekken. Je moet soms echt naar ze op zoek. En het is niet per se erg dat het niet op het eerste gezicht duidelijk is hoe je verder moet.
Meer punten waar je voortgang wordt opgeslagen, zou hier wel bij helpen. Dat je niet constant dezelfde stukjes opnieuw moet doen, omdat je één foute keuze maakt of mis klikt. Sowieso waren de laadschermen raar getimed, wat je soms compleet uit de flow haalt. Het nadeel van een enorme map.
Poppy Playtime chapter 3 heeft ontzettend gave nieuwe scenario’s en vijanden
Ik ben persoonlijk niet over alle nieuwe vijanden te spreken, maar de Smiling Critters zijn ontzettend vet. Het is niet helemaal geloofwaardig dat dit echt als speelgoed verkocht zou worden, omdat ze ook ‘normaal’ vet creepy zijn’, maar dat is niet zo erg. De metamorfose van NapCat, de nieuwe eindbaas, is wel extra gaaf. Hij is gewoon al een engerd en wanneer hij transformeert al helemaal. Ook de rest van de Smiling Critters zijn tof met hun eigen persoonlijkheden en uitspraken. Dat voegt zoveel toe aan de wereldbouw!
CatNap is een nieuwe Poppy Playtime favoriet
Het eindgevecht tegen CatNap is ontzettend stressvol, eng en goed gedaan. Er zitten heel veel lagen in dat gedeelte en dat maakt het uitdagend en complex. Je moet namelijk veel verschillende dingen in de gaten houden, snel handelen en je zenuwen onder controle houden. De climax was ook top, precies waar je heel chapter 3 naartoe leeft. Het voelde allemaal erg origineel, al wordt het wel wat repetitief als je een paar keer dood gaat. Een prachtige cliffhanger voor Poppy Playtime chapter 4!
Chapter 3 wint het wat mij betreft niet van Poppy Playtime chapter 1, omdat de wereld en alle mechanics toen nog compleet verrassend en origineel waren. Dat was echt mindblowing. Toch denk ik dat chapter 3 wel beter was dan Poppy Playtime chapter 2, vanwege het gebrek aan Poppy en de teleurstellende Mommy Longlegs. Zou het volgende chapter hieraan kunnen tippen?