Bendy and the Dark Revival is een nieuwe game in het universum van Bendy and the Ink Machine. Dit keer is een dame genaamd Audrey de hoofdpersoon. Heeft ze een band met de vorige hoofdpersoon, Henry? Gaat ze terug naar precies dezelfde plek als waar hij rond wandelde? En wat is Joey Drews rol in dit alles precies? Lees meer in deze blog!
Waar gaat Bendy and the Dark Revival over?
Joey Drew Studios is overgekocht door Nathan Arch, een vriend van Joey Drew. Alle spullen van Joey Drew vallen daarom nu onder de naam Arch Gate Pictures. Audrey werkt daar als animator. Ze tekent tot in de late uurtjes en blijft in haar eentje in de studio achter. Nou, niet helemaal alleen. Creepy schoonmaker Wilson die druipt van de evil-heid is er ook nog. Hij vraagt Audrey hem te helpen de Joey Drew tentoonstelling te herstellen, want waarschijnlijk hebben kwajongens het verpest. Die tentoonstelling lijkt wel erg op iets uit Bendy and the Ink Machine… Het kan toch niet zo zijn dat overduidelijke slechterik Wilson de nietsvermoedende Audrey vraagt de Ink Machine opnieuw te starten…?
Is Bendy and the Dark Revival anders dan Bendy and the Ink Machine?
Jazeker! Ten eerste is de hoofdpersoon anders, al merk je daar in de gameplay niet zoveel van. Daarnaast ben je een stuk minder hulpeloos dan Henry was. Je hebt namelijk al vrij vroeg in het spel een Gent-pipe tot je beschikking waarmee je van alles kapot kunt maken. En misschien zorgt de duistere inkt ervoor dat er iets verandert aan Audrey waardoor ze tot meer in staat is dan Henry ooit was… Ten tweede: Je begint en eindigt in de ‘echte’ wereld in plaats van in de kenmerkende geel-zwarte inktwereld.
Wat valt tegen aan deze nieuwe horrorgame?
Anticlimactische ontknoping
Jennifer: Er zijn een aantal dingen die ik vond tegenvallen aan Bendy and the Dark Revival. Over de ontknoping ben ik het meest ontevreden. De climax van Bendy and the Ink Machine vond ik al matig, maar het einde van de nieuwe game is objectief slecht. De bossfight is te makkelijk en daarna volgt een hele gameplay die spannend zou moeten zijn, maar dat totaal niet is. Misschien was het een bug, maar kan iets echt spannend zijn als je onkwetsbaar bent?
Tim: Alhoewel ik de continuïteit van het einde kan waarderen, had het veel beter ingevuld kunnen worden. De final boss is creatief bedacht, maar inderdaad erg makkelijk. De eindscène daarna zou als iets energieks, episch en machtigs moeten voelen, maar dat doet het niet. Het voegt niks toe. Dat is zonde.
Ink Demon is minder eng
Jennifer: Een aantal elementen maken de Ink Demon voor mij een stuk minder eng dat in Bendy and the Ink Machine. Hij praat in de nieuwe game bijvoorbeeld. Dat maakt hem minder mysterieus. Daarnaast zijn de ‘hunts’ van de Ink Demon minder angstaanjagend. Je ziet hem nooit en hij maakt een raar slurpend wc-doorspoel geluid. De hunts uit de vorige game vond ik juist zo sterk.
Tim: Voor mij waren de “The Ink Demon is coming!”-waarschuwingen juist stressvolle momenten. Je hebt dan namelijk maar een paar seconden om je te verstoppen. Het principe van een achtervolgende entiteit waar jij je niet tegen kan beschermen blijft hetzelfde als in Bendy and the Ink Machine. Alleen was de uitwerking van Bendy and the Ink Machine naar mijn idee spannender en was je veel meer bezig met de Ink Demon zelf dan je alleen maar te verstoppen. Verder qua looks vind ik het niet per se een downgrade. Beide iteraties van de Ink Demon zijn best wel cool.
Vooral de storytelling valt tegen
Jennifer en Tim merkte allebei dat meerdere elementen beter hadden gekund aan Bendy and the Dark Revival. Een aantal daarvan hebben te maken met storytelling:
- De intro is vreemd en zó voorspelbaar dat het verrassend is
- Het is gek dat Alisson zich zo vroeg in de game laat zien en dat ze vervolgens niet helpt. Ze lijkt vooral een throwback te zijn, zonder een echte rol te spelen
- Het duurt lang voordat het plot richting krijgt, voordat je niet meer doelloos rondloopt. Er wordt veel nadruk op Wilsons rol gelegd, terwijl je daar amper meer informatie over krijgt. Dat frustreert
- De ‘geest’ uit deze horrorgame voorziet in overbodig veel exposition. Dat had creatiever gekund
Overige tegenvallers:
- Het feit dat Henry kwetsbaarder was, maakte het extra spannend. Audrey kan zich nu veel te makkelijk verdedigen
- Geen idee of het een bug is, maar tijdens de hunt kun je in combat raken en andersom. Dat maakt het bijna onmogelijk om er levend vanaf te komen, heel irritant
- De fetch quests en het raadsel van Alice Angel voelden als opvulling en waren niet er origineel
- Het vechten met Lord Amok wordt veel te hard opgehyped en loopt uiteindelijk niet echt ergens op uit. Dat had een goede miniboss kunnen zijn, in plaats van een lost one die net een klap meer van je Gent-pipe nodig had
- Waarom gebeurt er niets met kleur, terwijl dat wel wordt geteased?!
Tim: Ik vond het vooral een vreemde keuze dat de Butcher Gang, die overigens visueel echt heel cool zijn geworden, nu niet meer verslagen kunnen worden. Ze spawnen willekeurig en gaan na een paar seconde weg. Ook vind ik het jammer dat ze later in het spel minder prominent aanwezig zijn, behalve het nieuwe lid Carley (als je haar bevrijdt).
Wat is tof aan Bendy and the Dark Revival?
Butcher Gang Carley
Jennifer: Carley is fantastisch. Ik heb een haat/liefde verhouding met haar. Het is een gemiste kans als je haar niet uit haar gevangenis bevrijdt. Tim: Ook al joeg ze me de stuipen op het lijf, was het een leuke toevoeging. Natuurlijk was het voor Jennifer en andere vrienden extra leuk als ze me niet schrikken. Ik vind zelfs dat zij voor het grootste gedeelte verantwoordelijk is voor de horror-setting aangezien zij als een van de weinige echt voor schrikmomenten zorgt.
Kleine Bendy, eindelijk!
Jennifer: Supercool om kleine Bendy te ontmoeten! Iets waarvan ik niet wist dat ik het nodig had in mijn leven. Tim: Ik hou van Cartoon Bendy. Wat een fijne toevoeging aan het spel. Hij is supercute en je krijgt echt de feels als je hem tijdens de eerste ontmoeting per ongeluk wegjaagt.
Fantastische voice acting
Tim: De voice acting van zowel de Lost Ones en met name die van Demon Bendy zorgde er wel voor dat hij meer aanwezig was dan in Bendy and the Ink Machine. Daardoor was je toch een soort van meer betrokken en had je het gevoel dat hij constant wist waar je was, wat het spannend maakte. Jammer dat de uitwerking van het einde hier totaal niks mee deed.
Overige complimenten
- De easter egg met de balletjes in het eerste gedeelte was vreemd, maar grappig
- De nieuwe Gent-pipe game mechanics zijn goed uitgewerkt en erg interessant. Het biedt meer opties voor secrets en puzzels, zeker met upgrades
- Gaaf dat er meer variatie is aan verstopplekken en dat je ze zelf kunt creëren. Extra vet dat niet alle verstopplekken even veilig zijn…
- De hints rondom wat er in de keuken afspeelt zijn luguber en interessant
- Audrey heeft een goed achtergrondverhaal. Cool om de wereld van Bendy ook eens uit deze hoek te beleven
- De optie voor een ‘insane ending’ is interessant, maar daar had meer uit gehaald kunnen worden
Conclusie: Bendy and the Dark Revival is goed vermaak
Jennifer en Tim verwachten allebei dat de Gent Company een grotere rol gaat spelen in de volgende Bendy horrorgame. Jennifer: ik vond de originele Bendy and the Ink Machine beter, maar kijk wel uit naar meer spellen in dit universum. Tim: Al met al is Bendy and the Dark Revival een visueel spektakel. Het heeft een goede paar uur aan gameplay, alhoewel sommige dingen overbodig voelen. Er zitten genoeg spannende elementen in om het wel interessant te houden met als toevoeging leuke nieuwe karakters, ideeën en goede puzzels.