Videogames hebben niet bepaald de reputatie rustgevend en vredig te zijn. Toch zijn er genoeg titels die zeker rustgevend kunnen zijn. De indie puzzelplatformer Hoa is ontwikkelt door de Vietnamese indiestudio Skrollcat Studio. Toen ik de game voor het eerst opstartte en mezelf bevond in een veldje met bloemen terwijl de eerste pianonoten begonnen te spelen, had ik het idee wel iets heel speciaals op mijn televisiescherm te hebben.
Hoa is te spelen op de PC, Nintendo Switch, PS4, PS5, Xbox One en Xbox S.
Minimalistisch
In Hoa bestuur je een klein, in rood gehuld feetje die terugkeert naar haar thuisland. Het verhaal, gebaseerd op Vietnamese mythologie, is minimalistisch en er wordt weinig uitgelegd. Toch kom je er als speler gaandeweg achter wat er precies is gebeurd en waarom het feetje vastbesloten is om door haar thuisland te reizen. Die reis is ontzettend memorabel, zeker dankzij de prachtige, kleurrijke en handgetekende omgevingen die zo uit een Studio Ghibli-film gestapt lijken te zijn. Ik heb tijdens het spelen regelmatig even stil gestaan om de omgevingen te bewonderen. Ieder level verschilt qua sfeer, maar was visueel een traktatie. Ook de wezentjes die je tegenkomt en de boodschap van de game doen Ghibli-achtig aan. Combineer dit alles met een prachtige, vredige soundtrack en je hebt een bijzondere ervaring dat emotioneel kan raken zonder zwaar te worden. Als je de Ghibli-films kunt waarderen, geldt dit ook zeker voor Hoa.
Rustgevend puzzelen
De gameplay van Hoa is erg vredig. Het is een 2D-puzzelplatformer, dus er zijn een aantal levels waarin je puzzels moet oplossen om verder te komen. Soms moet je kevertjes op de goede plek zien te krijgen zodat je een ander platform kunt bereiken. Soms moet je op de goede blaadjes of lieveheersbeestjes springen. Ondanks dat er wel een paar robotjes rondbanjeren die niet heel aardig voor je zijn, zijn er geen gevechten en hoef je je niet druk te maken over een game over-scherm. De robotjes kun je zelfs gebruiken om op hoger gelegen platformen te komen! Gaandeweg doe je ook een paar broodnodige vaardigheden op door de lokale bewoners te helpen. De uitleg die je krijg is net zo minimalistisch als het verhaal, maar de gameplay is heel intuïtief. Zonder te veel te verklappen was ik ook blij verrast door de creativiteit van het laatste level.
Kort maar krachtig
Voor je gelijk naar de winkel rent, is het wel goed om te weten dat Hoa geen lange game is. Afhankelijk van je snelheid en je platformskills, ben je zo’n twee tot drie uur bezig voordat je de credits over je scherm ziet rollen. De platformer is ook totaal niet moeilijk. Ondergetekende is geen held in platformgames, maar zelfs ik kwam er dus zonder problemen of frustraties doorheen. Soms zit je qua puzzels wel even te kijken hoe je ergens moet komen, maar ook dit was geen hogere wiskunde. Toch had ik het idee dat Hoa ook niet het doel heeft om de speler uit te dagen. Alles wijst erop dat de ontwikkelaars vooral gingen voor een rustgevende, kalmerende ervaring. Hoa weet hier dankzij de prachtige omgevingen en soundtrack, het minimalistische verhaal en de vredige gameplay met vlag in wimpel in te slagen.