Wat een avontuur is het geweest de afgelopen weken. Vaak gestorven en veel gerend en gerold. Mijn hoofd gestoten tegen geheime deuren en gevallen in afgronden en in stukjes gehakt door vreemde vijanden. Levelen, dood gaan, uitrusting beter maken. Een paar keer de statistieken verdeeld om meer magie te kunnen gebruiken. Bazen ontmoet die te moeilijk waren om ze later met meer ervaring en betere uitrusting te verpletteren. The lands in between is een divers landschap met om elke hoek nieuwe gevaren en nieuwe avonturen. In dit slotstuk over het spel Elden Ring hoop ik een conclusie te geven aan dit epische avontuur. Helaas heb ik nog niet alles volbracht. Het is een gigantische wereld en ik ga er met een traag tempo doorheen. Hopelijk heb ik in de vorige stukken al genoeg beschreven over de game zelf. Nu zal ik er wat kritische noten over laten vallen.
Visueel prachtig
Visueel is Elden ring prachtig te noemen. Hoewel sommige vijanden een beetje eentonig zijn met wat kleurverschil, verrassen andere vijanden je weer met hun ontwerp en de manieren waarop ze je het leven zuur maken. Van vogels met zwaarden tot aan elektrisch geladen ridders en magische trollen. Stuk voor stuk goed uitgewerkt en je moet ze een voor een leren bevechten. Ook de omgevingen steken prachtig in elkaar. Je gaat vanuit een klif ergens de hoek om en de game framed op een bijna filmische manier de focus naar een kasteel. De details liegen er niet om. Grote kathedralen of ondergrondse gewelven gevuld met lichten en mysterieuze taferelen het is een magische wereld met genoeg variatie.
Gameplay
De gameplay is ook in deze game van een hoog niveau. Kerkers ontdek je stukje bij beetje en je leert de vijanden die er zich in bevinden steeds beter lezen. Ook de open world pak je sneller op. Je anticipeert sommige gevaren beter. Ook kies ik er voor om af en toe het bestaande pad te omzeilen voor wat andere avonturen. De zelf gemaakte items zijn nuttiger geworden na de patch en het zelf fabriceren van wat gifwerpmessen kunnen het verschil bepalen bij sommige vechtpartijen. Je rolt en blokkeert en pareert aanvallen. Time je zware en lichte aanvallen. Kiest de juiste move van de vijand uit om een beetje leven er bij te drinken. Daarnaast is het verslaan van een pittige vijand na een aantal mislukte pogingen erg bevredigend en de items die je vindt soms erg bruikbaar in je ‘build’.
Gave RPG elementen
De RPG elementen liegen er niet om. Voel geen schaamte om een beetje richting te vinden met wat build guides. Uiteindelijk hoef je die ook niet tot de letter te volgen maar kunnen ze je een zet in de goede richting geven. Daarnaast zijn er ook genoeg middelen te vinden in de wereld zelf om je geïnvesteerde punten te herverdelen. Zo kun je toch van de ridder met twee zwaarden afstappen en de vuurspuwende pyromaan kunt spelen die je tegen bent gekomen tijdens de coop of de multiplayer.
Qua quests zitten er wat haken en ogen aan. Laten we zeggen dat je voor sommige quests een wiki nodig hebt om met de juiste NPC te praten om einde X te krijgen. Als tovenares x nu iets van mij wil, waar in godsnaam moet ik dan naar toe?. Het cryptische Engels van de items en het taalgebruik wat ze ook nog eens bezigen met ‘thou arest’ en namen die allemaal met M en G beginnen, maken het ook allemaal niet makkelijker op om te volgen. Daartegenover staat dat kleine kastelen of kerkers soms een puzzelelement of een klein verhaal hebben. Deze wat geconcentreerde verhaallijnen werken in mijn optiek wat beter dan de grote quests. Heel erg is dit niet want aan het einde van de dag staat grote baas/monster voor een deur waar ik doorheen wil en is het doel voor mij als speler duidelijk genoeg.
Het moet je liggen
Is dit een game die ik iedereen aan kan raden? Absoluut niet. Dit is wel een niche die je moet liggen. Sommige mensen haken af na vijftien keer hun hoofd te hebben gestoten. Anderen moeten niks hebben van de vaagheid van de wereld en hebben veel liever een lineaire verhaallijn voor de kiezen. Voor weer anderen is dit de open world game die andere open world games in het stof laat. Door de vele content en meerdere eindes kan deze game oneindig veel gespeeld worden. Het succes van deze game zal er zeker voor zorgen dat er uitbreidingen gemaakt zullen worden en dat er in de toekomst nog meer geheimen worden onthuld.
Conclusie
Ik ga zeker verder in deze wereld en hoop nog veel meer geschifte vijanden en rare kastelen te vinden. Elden Ring is een richtpunt geworden voor veel open world games zonder dat het last heeft van DLC, premium onzin en andere moderne game trends. Hopelijk halen ander ontwikkelaars wat inspiratie hier van uit om hun game ook beter te maken. Elden Ring vertrouwt hun players dat ze gaan experimenteren en dat ze het niet erg vinden om zonder leidraad door een wereld te worden gestuurd. Wie het avontuur aandurft zal worden beloond met een van de beste games van dit jaar.