Ondanks dat het kerstgehalte in deze film uit 2005 niet heel hoog is, bleef Narnia toch in mijn achterhoofd hangen met alle sneeuw en dikke jassen. En er zit natuurlijk een legendarische kerstmanscène in! Dus ik vroeg mezelf af: is deze film de vierde keer in 2020 nog steeds zo’n klassieker? Ik kan het antwoord alvast verklappen, maar ik denk dat je het zelf ook wel weer. Fun fact: ik heb ook de miniserie gezien uit 1988 en dat is toch wel net een beetje vreselijk haha.
Voor de mensen die onder een steen hebben geleefd: waar gaat Narnia over?
Vier kinderen moeten vluchten voor de oorlog en komen in een vreemd landhuis terecht met een nog vreemdere kleerkast. Wanneer ze zich daarin verstoppen, vallen ze achterover in een fantasiewereld waar helaas ook een oorlog op komst is. Ze komen achter een profetie die vertelt dat zij Narnia kunnen redden door de strijd aan te gaan met de witte heks en dat doen ze dan ook. Zo. Lekker kort en krachtig. We gaan verder.
Wat is memorabel aan Narnia: de leeuw, de heks en de kleerkast?
Dit is een verhaal dat in zo’n barre werkelijkheid begint, dat je maar al te graag in een fantasiewereld stapt. Dat maakt het geloofwaardiger en je snakt een beetje naar de fantasy. Slim gedaan en ook gewoon heel gaaf, zelfs al ben ik niet zo van de oorlogfilms (of boeken). Daarnaast vind ik het heel origineel om een wereld in een kast te verstoppen zonder portaal of magie of iets, maar dat het er gewoon is. Niet te ingewikkeld. Ook de reactie van de professor op het verhaal over het bos in de kast is onverwachts en prachtig. Jammer dat hij niet veel meer in de film zit. En ik vind het leuk dat in Narnia de tijd anders verloopt.
Over een geloofwaardig fantasy verhaal gesproken…
De magie en gezelligheid worden ook afgewisseld met echte gevaren zoals kidnapping en dat je niet te naïef moet zijn en vreemdelingen moet vertrouwen. Dat maakt de film nog krachtiger en geloofwaardiger. Hoge pieken en diepe dalen! Daarnaast hebben de personages uiteenlopende persoonlijkheden die het logisch maken dat ze bepaalde keuzes maken die het verhaal in gang zetten. Ik vind Edmunds verhaallijn bijvoorbeeld heel begrijpelijk en extra interessant. De persoonlijke ontwikkeling die personages doormaken, zijn dus ook geloofwaardig. De nette CG helpt wel moet ik toegeven (behalve de vos, die is creepy man!). De prachtige sets en kostuums zijn ook een welkome bijdrage.
Sidenote: het is heel slim gedaan dat de profetie en andere essentiële informatie door de bevers verteld wordt, zodat het geen informatiedump is. Dat maakt het ook weer net iets makkelijker om in het verhaal mee te gaan. Zelfs wanneer je stiekem een beetje jeuk krijgt van profetieën!
Waarom zou ik toch geen vijf sterren geven
Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk omdat dit verhaal dus al heel oud is, maar de standbeeldentuin van Medusa heb ik ondertussen best vaak gezien. Het is dus geen kritiek, maar als je net zo veel van mythologie houdt als ik, dan begint dat een beetje te vervelen. Wel is het knap gedaan en zeker ook creepy moet ik toegeven.
Ik vind de outfits en kapsels van de witte heks gewoon heel raar. Die vreemde bochel/schouder situatie en die dreadlockkegel op haar hoofd maakte haar een toch net iets minder geloofwaardig personage. Sorry, not sorry. Het acteerwerk is wel heel goed en de make-up vind ik ook passen.
De. Kerst. Man.
Laten we toch nog even stilstaan bij de scène waarin de kerstman uit het niets verschijnt in een land waar geen mensen wonen die hem hadden kunnen bedenken/zijn naam geven/je snapt me hopelijk wel. En dan natuurlijk het feit dat hij kinderen van wapens voorziet. Als je dat naast je neer kunt leggen: top, maar wat is überhaupt het nut van het feit dat de kerstman er is? Dat heeft totaal 0 toegevoegde waarde! Die wapens hadden de kinderen ook kunnen krijgen zodra ze bij het leger aankwamen. Dan ga ik nóg wat harder zeuren: ik vond hem niet heel kerstmannig gecast en dat is vast de bedoeling om eens anders te zijn, maar het sloeg voor mij net de plank mis. Kijk bijvoorbeeld naar de kerstman uit Klaus. Dat is een gespierde boom van een vent die best een beetje eng kan zijn. Dat is goed vormgegeven. De Narnia kerstman geeft mij de indruk dat hij z’n pak wast met donkere lakens zonder kleurenvangdoekje en dat hij niet de juiste shampoo gebruikt voor z’n droge haar. Dus ik doe gewoon alsof de Narnia kerstman niet gebeurd is. Moving on.
Het zijn kinderen, toch?
WAAROM LAAT EEN HEEL LEGER HET VERMOORDEN VAN EEN WOLF DAN OVER AAN EEN ONERVAREN EN BANGE TIENERJONGEN?! Hetzelfde geldt voor het aanvoeren van dat leger. Ze hebben toch capabele mensen??? Beetje luguber ook dat Peter na het doden van de wolf meteen beloond en geridderd wordt en dat hij niet eens stilstaat bij de moord. Ook vind ik het heel gek dat de Narniërs kinderen als heersers nemen terwijl de koning er nog is.
Aan de andere kant vind ik dat er wel een goede redenatie is waarom de ‘kinderen’ blijven helpen in de strijd, terwijl het niet hun oorlog is. Dan denk ik natuurlijk ook wel weer: wat hebben ze om naar terug te gaan?
Het dilemma tussen Aslan en Edmund vond ik heel sterk, maar…
Is er een scène waar ik nog meer een hekel aan heb dan aan de kerstmanscène die niet gebeurd is?
Nou, toevallig dat je het vraagt! In deze kinderfilm zit namelijk een ceremoniële opoffering! Natuurlijk, want we kunnen niet zonder. Dit is verre van mijn favoriete deel in de film. Ik vond het als kind doodeng en het heeft ook HELEMAAL GEEN TOEGEVOEGDE WAARDE VOOR DE FILM. Alles wat daarmee opgebouwd wordt, is binnen vijf minuten weer tenietgedaan. Als je mijn reviews een beetje volgt, dan weet je op welk cliché dat het bloed onder mijn nagels vandaan haalt, ik doel. Ondanks dat ik Liam Neeson ontzettend waardeer, was de film in mijn ogen beter geweest als Aslan na de stenen tafel-scène alleen nog op het strand was verschenen. Ik vind het gewoon jammer dat alle sterftes in Narnia sowieso teniet worden gedaan en dat het een onwijs zoetsappig einde is. Het ontdooien van de standbeelden vind ik minder erg dan het gedoe met de stenen tafel, maar alsnog is het wel heel makkelijk gefikst.
En als ik dan toch aan het zeuren ben:
- Het ontdooien van het ijs gaat ineens wel heel snel in vergelijking met alle sneeuw en waarom zwemmen de kinders sowieso niet gewoon als ze toch nat gaan worden?
- De eindbattle choreografie valt tegen.
- Waarom heeft Aslan niet veel eerder een einde gemaakt aan de heks?
Conclusie: Narnia – 2 scènes = prachtig
Ik ben nooit heel goed geweest in wiskunde, maar dit is een berekening waar ik vrij zeker van ben. Als je Narnia kijkt en door de kerstmanscène en de opoffering spoelt, is het een hele gave, originele en fantasierijke film. Als je geen bloedhekel hebt aan dat personages terug uit de dood komen, dan zit je helemaal goed. Maar, laten we eerlijk zijn, dit is voor iedereen gewoon een film(reeks) die je minstens één keer in je leven gezien moet hebben. Wist jij dat er in totaal drie films zijn van zeven boeken? Heb je ze allemaal gezien of gelezen? Laat het weten in de comments!