We hebben er een kleine drie jaar op moeten wachten, maar in het jaar dat Columbia Pictures 100 jaar bestaat krijgen we een nieuwe Ghostbusters film. Het past erg goed, want na James Bond was de eerste film – uit 1984 – één van de meest succesvolle films van het bedrijf. Sterker nog: ook anno 2024 behoort de eerste film nog tot de vijftien meest succesvolle films van de studio. Waar we heel blij waren met de terugkeer van de Ghostbusters naar New York, zijn we dat minder met het eindresultaat.
Waar gaat Ghostbusters: Frozen Empire over?
Na de gebeurtenissen in Ghostbusters: Afterlife (2021) keert de familie Spengler terug naar de brandweerkazerne in New York om een nieuw Ghostbusters korps te starten. Ze krijgen daarbij hulp van de inmiddels tot filantropist geworden Winston Zeddemore. Erg leuk vinden ze het in de stad echter niet: vooral de burgemeester heeft problemen met de manier waarop het nieuwe team in elkaar zit. Phoebe (Mckenna Grace) wordt dan ook ontslagen en in haar wanhopige periode ontmoet ze Melody (Emily Alyn Lind). De vriendschap en liefde bloeit op en hoe verder Phoebe van de rest van haar familie komt af te staan, hoe moeilijker het voor haar wordt…
De twist in het verhaal van Phoebe en Melody, waar we vanwege de spoilergevoeligheid verder niet op terug zullen komen, is er eentje die je al een tijdje aan ziet komen. De voorspelbaarheid van veel zaken in het verhaal is dan ook de voornaamste reden dat je er al na een uurtje volledig uit ligt en je een ‘het zal wel’ gevoel bekruipt. Het acteerwerk in de film valt weinig op aan te merken maar het zijn vooral Mckenna Grace en haar ‘stiefleraar’ Paul Rudd die er voor ons uit springen.
Garrakas: The Ender of Worlds
De slechterik van de film heeft helaas ook maar weinig te melden. De manier waarop hij in de beginfase met veel poeha wordt opgebouwd is indrukwekkend en er lijkt dan ook een gigantische confrontatie op komst, maar het eindspel is dan weer razendsnel voorbij. Als het echte spannende onderdeel van de film begint, komt er eerst nog een flauwe en nietszeggende ‘skit’ en is het binnen het kwartier gedaan. Garrakas voelde geen moment als de ‘ender of worlds’ die ons beloofd is gedurende de film.
En dan komen we bij de personages die eigenlijk nauwelijks iets te doen hebben: de oudste Spengler zoon bijvoorbeeld, die er eigenlijk alleen maar bij is voor de momenten dat er een leegte te vullen is. De nieuwe personages voegen al met al ook erg weinig toe: Nadeem Razmaadi (Kumail Nanjiani) brengt slechts zelden een glimlach op je gezicht en heeft een erg slechte karakterontwikkeling, Lars uit het laboratorium is de hele film een vervelend onderdeel, vooral omdat hij de potentie in het karakter van Lucky in de weg zit. Zowel zij als Podcast krijgen in deze film helaas veel te weinig aandacht.
Van de originele Ghostbusters is eigenlijk vooral Zeddemore (Ernie Hudson) van belang voor het plot: Venkman (Bill Murray), Melnitz (Annie Potts) en Stantz (Dan Akroyd, die overigens wel iets meer screentime heeft dan de andere twee) zijn er eigenlijk alleen maar bij voor de poster. Voor Slimer, die wel vrij aanwezig was in de promo voor de film, is ook maar heel weinig ruimte. De makers wilden overduidelijk te veel ‘Legacy’ elementen in deze film stoppen. Logisch: de film is een eerbetoon aan de in 2022 overleden Ivan Reitman, regisseur van de eerste reeks en de stem van Slimer in de eerste film.
Conclusie
Ondanks dat Afterlife al vol zat met ‘fanservice’, voelt Frozen Empire als de definitieve ‘best of Ghostbusters’-film. De nieuwe karakters worden langzaam maar zeker aan de kant geschoven en eigenlijk alleen Phoebe krijgt nog een grote verhaallijn. Dit laatste is dan ook direct het beste dat de film te bieden heeft. Laat dat dan ook de les zijn voor de makers van de derde film in de reeks – als die er komt: houdt het verhaal persoonlijk. Dan voelen we allemaal mee.