Netflix weet dat een jonger publiek scoort. Als je kijkt naar alle young adult films en series die ontzettend populair zijn op het platform, dan is het niet gek dat de streaminggigant blijft komen met nieuwe series en films die deze doelgroep aanspreekt. Soms doen ze dat succesvol, zoals met de laatst uitgebrachte serie Heartstopper. Soms slaan ze echter de plank mis, zoals Boo, Bitch waarin ze Lana Condor (To all the boys I’ve loved before) gestrikt hebben voor de hoofdrol. Het resultaat is een typische energetische komedie die kleurrijk is, maar vooral enige inhoud mist.
Waar gaat Boo, Bitch over?
Erika (Condor) en Gia (Zoe Margaret Colletti) zijn twee beste vriendinnen die op het punt staan om te slagen voor de middelbare school. Het enige probleem is dat ze altijd onder de radar zijn gebleven. Niemand die weet wie ze zijn. Daar willen ze verandering in brengen. Ze besluiten om naar een feestje te gaan en op alles ja te zeggen. Alles lijkt goed te gaan, Erika flirt zelfs met een populaire jongen, maar op weg naar huis gaat het mis. De twee krijgen een ongeluk waarbij Erika sterft. Toch is haar geest nog op aarde. Gia en zij besluiten dat dit moet zijn omdat ze nog unfinished business heeft. Dus besluiten de twee dat Erika populair moet worden zodat ze iets van een nalatenschap achter laat op aarde. Helaas loopt het allemaal niet zoals gepland.
Leuk concept maar weinig diepgang
Boo, Bitch heeft een leuk concept dat niet heel vaak gedaan is in young adult films en series. Helaas is de uitwerking wat minder. Het is begrijpelijk dat er aan overacting gedaan wordt, want dat is de stijl van de serie. Helaas verliest de serie daarmee ook enige emotionele waarde. Er wordt wel gepoogd om hart aan de serie te geven, maar dit gaat mis mede doordat de twee hoofdrolspeelster weinig chemie hebben samen. Daardoor voelen alle momenten die oprecht zouden moeten zijn, veel te geacteerd en niet echt.
Boo, Bitch probeert Gen-Z voor zich te winnen door een combinatie van referenties uit de beginjaren 2000 (die nu helemaal een comeback lijken te maken) en de obsessie voor bijvoorbeeld Tiktok. De serie doet ons geloven dat tieners deze dagen vooral met afkortingen praten in gewone gesprekken en niet alleen via app. Maar vraag iedere tiener of ze nog steeds YOLO gebruiken en ze zullen je aankijken alsof je gek bent geworden. Dat is een beetje het probleem met series als Boo, Bitch. Het is vermakelijk om te kijken, maar doordat de referenties snel gedateerd raken zal de serie de tand des tijds niet doorstaan. Voor Netflix is het even snel cashen, maar het gaat ten koste van series die wel gewoon goed waren, maar te vroeg werden stopgezet door de service.
Behalve het feit dat het verhaal enige diepgang mist, zijn ook de personages vlak. Condor is charmant in haar rol als de verlegen Erika Vu, die eigenlijk een nieuwe versie is van Mean Girls Cady. Haar frenemy is Riley (Aparna Brielle), die eigenlijk een mislukte poging is om Regina George te evenaren. Het is prima dat ze Mean Girls willen eren, maar zorg er dan voor dat het in ieder geval goed lukt. Natuurlijk heeft de serie ook zijn eigen Aaron Samuels, maar dit keer is dat Jake C (Mason Versaw), een van de weinige personages die eigenlijk nog best boeiend is.
Het is niet allemaal kommer en kwel
Er zitten natuurlijk wel wat diepere boodschappen in de serie, die er wellicht niet altijd goed uitkomen, maar toch. Boo, Bitch laat zien hoe lastig het is om als tiener naar volwassene te groeien. Het laat de angst zien om een onvolmaakte jeugd te hebben beleefd. De serie gebruikt daarbij vrijwel alle clichés die high school met zich meebrengt. Inclusief een speech tijdens de uitreiking van prom queen, zoals we deze ook in Mean Girls hebben gezien. Daarnaast is de soundtrack ook hartstikke prima als je van moderne popmuziek houdt.
Conclusie
Wellicht dat Boo, Bitch voor de wat jongere tieners erg interessant is, maar voor de wat oudere generatie mist er teveel om een voldaan gevoel te geven. Daarvoor voelt het teveel alsof deze serie is geschreven door oudere mannen in een kamer die geen idee hebben wat tieners deze dagen bezig houdt. Daarbij zitten er ook teveel plotholes in de serie en dat is jammer, want op papier had Boo, Bitch zeker kunnen werken. Nu zal de serie uiteindelijk een stille dood sterven.