Vergeten worden. Het is een grote angst van veel mensen. Want, wat als je sterft? Op een gegeven moment zal niemand meer herinneren wie je bent, tenzij je iets hebt gedaan wat blijvend is. Als je in de jaren 1700 een vrouw was, dan was het bijna een gegeven dat je vergeten zou worden. Ten slotte leef je alleen voor je man en om kinderen op de wereld te zetten. Daarover gaat ook The Kingdom of Back. Het boek is historische fictie met een fantasierandje en gaat over de familie Mozart. Beide kinderen van de Mozarts zijn wonderkinderen. Er is er echter maar eentje die de geschiedenis in is gegaan en onsterfelijk is geworden. Weinig mensen weten dat Nannerl, de zus van Wolfgang, net zoveel talent had als zijn broer en hem zelfs hielp met zijn werk. The Kingdom of Back vertelt haar verhaal en haar verlangen om niet vergeten te worden.
Waar gaat The Kingdom of Back precies over?
De tekst achterop het boek zegt er het volgende over:
Two siblings. Two brilliant talents. But only one Mozart.
Born with a gift for music, Nannerl Mozart has just one wish—to be remembered forever. But even as she delights audiences with her masterful playing, she has little hope she’ll ever become the acclaimed composer she longs to be. She is a young woman in 18th century Europe, and that means composing is forbidden to her. She will perform only until she reaches a marriageable age—her tyrannical father has made that much clear.
And as Nannerl’s hope grows dimmer with each passing year, the talents of her beloved younger brother, Wolfgang, only seem to shine brighter. His brilliance begins to eclipse her own, until one day a mysterious stranger from a magical land appears with an irresistible offer. He has the power to make her wish come true—but his help may cost her everything.
Mooi geschreven sprookje
Marie Lu is vooral bekend van boeken als de Legend trilogie en de Warcross serie. The Kingdom of Back is een totaal ander boek en haar eerste verhaal gebaseerd op historische feiten. Nannerl heeft echt bestaan. Wolfgang uiteraard ook. Veel van de gebeurtenissen in het verhaal gebeurden ook in het echte leven. Zelfs het koninkrijk die Nannerl en Wolferl verzinnen, is gebaseerd op de naam van het koninkrijk die de echte versies verzonnen. Vaak waren ze dagenlang onderweg en om de tijd te doden. Marie Lu las hierover in een boek over Mozart en besloot dat dit een interessante insteek was voor een verhaal.
The Kingdom of Back weet historische feiten op een authentieke manier te verweven met fantasie. Toch zijn deze sprookjeselementen niet hetgeen wat het boek zo sterk maakt. Dat is het verhaal van Nannerl, het vergeten Mozart-kind. In alles net zo getalenteerd als haar broer, maar omdat ze vrouw was kreeg ze niet dezelfde kansen. De vader van Nannerl gebruikt zijn dochter om zijn zoon nog meer in de spotlight te zetten, en Nannerl gehoorzaamt omdat ze graag de goedkeuring van haar vader wil. Toch blijft ze zichzelf continu de vraag stellen waarom zij zo makkelijk vergeten mag worden. Dat heeft ook weer weerslag in haar band met Wolferl, die zich van geen kwaad bewust is.
Lu weet op sterke wijze ook de connectie tussen Nannerl en de antagonist (om spoiler-redenen zullen we de naam niet noemen) te omschrijven. Hun relatie is een analogie voor de relatie tussen een misbruiker en iemand die misbruikt wordt. Zo weet hij al snel Nannerls zwaktes te vinden en zegt hij precies wat ze wil horen. Dat is een interessante dynamiek en laat zich ook zien in de overige relaties die Nannerl heeft met andere mannen in het boek.
Tragedie
Hoewel Nannerl groeit en leert om meer voor zichzelf op te komen, is The Kingdom of Back geen sprookje met een vrolijk einde. Het is een tragedie, maar wel eentje die prachtig is geschreven. Het voelt bijna alsof het koninkrijk echt is en de personages nog altijd leven. The Kingdom of Back is duister, een beetje in de trant van The Bloody Chamber van Angela Carter. Het is een verhaal die in niets lijkt op alle andere fantasieverhalen die nu in omloop zijn. Dat alleen al is een goede reden om The Kingdom of Back te lezen.