Het is ver in de toekomst. Raymond Lawrence, of Ray, verhandelt producten in de ruimte. Tijdens een op het oog niet bijzondere opdracht wordt zijn ruimteschip aangevallen door de machtige Pangalactic Federation en storten hij en een deel van zijn bemanning neer op Aster IV, een planeet die technologisch gezien nog rond de middeleeuwen zit. Daar loopt hij Laeticia tegen het lijf, de kroonprinses van het koninkrijk Aucerius. Er staat op het punt oorlog uit te breken met het Vey’l keizerrijk en ze wil alles doen om dit te voorkomen. Intussen wil Ray vooral zijn elders gecrashte bemanning vinden. Het tweetal besluit elkaar te helpen. Star Ocean is een reeks actie-RPG’s die al een tijdje meegaat. Star Ocean: The Divine Force is de zesde hoofdtitel uit de reeks. Gezien het matige vorige deel, Integrity and Faithlessness, en de jaren radiostilte was de verschijning van een nieuw deel een grote verrassing. Is The Divine Force beter dan haar voorganger?
Star Ocean: The Divine Force is te spelen op PS4, PS5, Xbox One, XBX & PC.
Fantasy of science fiction?
Om te beginnen kun je deze game spelen vanuit twee perspectieven: Ray en Laeticia. Bij Ray krijg je een wat meer sciencefictionperspectief, terwijl bij Laeticia meer de focus ligt op fantasy. De verhaallijn blijft grotendeels hetzelfde, maar op bepaalde punten splitsen de wegen en krijg je alleen het perspectief van het door jou gekozen personage te zien. Ook hebben beide perspectieven een eigen optioneel personage die slechts een gast is in de andere route. Verder bevat de game Private Actions – optionele scénes met je teamleden wanneer je ze opzoekt in de stadjes. Uiteraard zijn deze PA’s ook afhankelijk van welk personage je hebt gekozen. Het geeft The Divine Force flink wat herspeelwaarde. Star Ocean is over het algemeen geen reeks die het van het verhaal moet hebben, en ondanks dat deze hier als mix van fantasy en science fiction prima is, zijn het vooral de leuke PA’s die voor karakterontwikkeling zorgen waardoor je de cast beter leert kennen. Het is het zeker waard om even te kijken of er nog nieuwe PA’s zijn wanneer je een stadje bezoekt.
Door de gevechten vliegen
Gelukkig is het gevechtssysteem van deze actie-RPG ook goed. De gevechten zitten vol actie en verlopen snel. Je kunt aanvallen toewijzen aan knoppen en daarmee verschillende combo’s uitvoeren. Daarnaast worden Ray en Laeticia vergezeld door het mechanische wezentje D.U.M.A., waarmee je vanuit de lucht je vijanden kunt bestormen en zogezegde blindsides kunt uitvoeren die cruciaal zijn bij baasgevechten. Naarmate het spel vordert, krijgt D.U.M.A. meer vaardigheden, zoals een schild of een speciale sterke aanval afhankelijk van welk personage je bestuurt. Speelt het gekozen personage niet zo fijn? Geen probleem, je kunt gemakkelijk wisselen tussen je beschikbare teamleden afhankelijk van je speelstijl.
Uitgestrekte leegte
Naast gevechten blijkt D.U.M.A. ook heel nuttig bij het verkennen van de wereld. Ondanks dat je later in de game wel wat futuristische locaties bezoekt, speelt het gros zich af op Aster IV. Sommige items, schatkistjes of kristallen waarmee je D.U.M.A. kunt upgraden liggen op wat hogere punten in de omgeving. Om deze te bereiken kun je D.U.M.A. gebruiken als een soort jetpack waarmee je kort naar bepaalde punten kunt vliegen. Het is een interessant idee om het verkennen wat op te leuken. Helaas had Star Ocean: The Divine Force hier wat meer mee kunnen doen. Ook zijn de omgevingen weliswaar mooi een uitgestrekt, maar op wat items en monsters na ook vrij leeg. Het helpt niet dat je veel heen en weer moet lopen tussen dezelfde locaties. Dorpjes bevatten wat sidequests, maar je kunt weinig huisjes betreden en je kunt met weinig NPC’s praten. Je kunt ze hooguit uitdagen voor de minigame Es’owa, een verslavend en goed uitgewerkt bordspel waarbij je de pionnen (vaak personages uit vorige Star Ocean-games) ook als uitrusting voor je teamleden kunt gebruiken. Helaas miste ik dus toch het binnenlopen van de huisjes en het praten met de NPC’s.
Ruwe randjes
De lege omgevingen is niet het enige punt waar The Divine Force wat ruw is. Ik speelde de game op de PlayStation 4, maar zag vooral in de stadjes behoorlijk wat pop-in van de NPC’s. Zo verscheen vaak de winkelier pas wanneer ik pal voor de balie stond. Ook matchten de mondjes van de personages niet altijd met de stem en zijn er wat aparte kleding- en haaranimaties te zien, wat ook wat afleidend was. Verder laat de UX in de menu’s flink te wensen over – ik was halverwege de game toen ik er achter kwam waar het lijstje met sidequests te vinden was – en de tekst is vreselijk klein, met nog geen optie deze te vergroten. Daarnaast zullen de graphics niet iedereen aanspreken: de 3D-graphics in animestijl geeft een wat popachtig effect, alsof je tegen geanimeerde balljointed dolls aan zit te kijken. Ten slotte is het item creation-systeem ook matig. Item creation is altijd een groot onderdeel geweest van de Star Ocean-reeks, maar hier selecteer je alleen wat materialen en hoop je dat er toevallig wat nuttigs uit komt. Waar in vorige delen het maken van goede uitrusting via de Item Creation cruciaal was om langs pittige bazen te komen, heb ik het hier eigenlijk amper gebruikt. Terwijl je dus sidequests moet doorlopen om de verschillende takken van item creation vrij te spelen. Misschien geldt dit wel voor de post-game content, maar toch is het frustrerend dat het resultaat vrijwel willekeurig is.
Conclusie
Ondanks de tekortkomingen is Star Ocean: The Divine Force toch een grote vooruitgang op haar voorganger. De cast heeft een leuke dynamiek dankzij de goede PA’s en het gevechtssysteem is dankzij D.U.M.A. interessant en leuk genoeg zonder erg ingewikkeld te worden. Doordat je twee verschillende perspectieven hebt, heeft de game ook wat herspeelwaarde. De game is geen hoogvlieger in het genre, maar als je van actie-RPG’s houdt, is Star Ocean: The Divine Force een vermakelijke titel die zeker wel een poging waard is. Hopelijk zorgt The Divine Force ervoor dat de reeks weer wat nieuw leven in wordt geblazen.