Het leven van de luie en verwende godin Prinses Sakuna komt flink op z’n kop te staan. Wanneer ze mensen aantreft in het godenrijk Lofty Realm en er een rijstoffer in vlammen op gaat, wordt ze, samen met haar metgezel Tama én de mensen, naar de Isle of Demons verbannen. Zoals de naam al enigszins doet vermoeden, huist het eiland behoorlijk wat demonen. Willen Sakuna en de mensen kunnen overleven, zullen ze samen moeten werken. Niet alleen om de demonen te vermijden, maar ook om niet om te komen van de honger. De in 2020 uitgebrachte Sakuna: Of Rice and Ruin is een actie-rpg met farming-elementen gemaakt door indiestudio Edelweiss.
Sakuna is te spelen op PS4, Switch & PC
Op verkenningstocht
Sakuna is half oogst- en half oorlogsgodin, dus het is aan haar om het eiland te verkennen. Een groot gedeelte van de gameplay bestaat uit het doorlopen van de levels om materialen en voedsel te vinden. De levels spelen als een 2D sidescroller, waarbij Sakuna haar magische sjaal kan gebruiken om verder gelegen platformen te bereiken. Het neermaaien van gespuis komt neer op hack and slash gameplay, waarbij je als basis een snelle en een zware aanval hebt, maar ook speciale aanvallen kunt gebruiken.
Ieder level bestaat uit een aantal opdrachten, variërend van ‘bereik de uitgang’ tot ‘versla een x aantal vijanden door ze tegen puntige stenen te meppen’. Door deze opdrachten te volbrengen en bazen te verslaan, speel je meer levels vrij en boek je voortgang in het verhaal. Ook breng je materialen mee naar huis waarmee je nieuwe wapens en uitrusting kunt laten maken door de mensen of voedsel kunt laten koken voor stat boosts. Je hebt alleen niet eeuwig de tijd: wanneer de zon ondergaat, zijn de demonen veel sterker en het is verstandig om voor die tijd te zorgen dat je weer thuis bent.
Groeien met rijst
Om verder te komen, is het ook belangrijk dat Sakuna steeds sterker wordt. Omdat ze half oogstgodin is, hangt haar groei samen met de opbrengst van de rijstoogst. De grond van het rijstveld moet worden bewerkt, vervolgens moet de rijst worden geplant, moet de waterstand worden gecheckt en onkruid worden weggehaald. Nadat de rijst is gegroeid, moet deze worden geoogst, gedroogd en verwerkt. De tijd van de game is opgedeeld in seizoenen. Bepaalde taken moeten in bepaalde seizoenen worden verricht. Lukt het je om veel en goede rijst te oogsten, dan zullen Sakuna’s stats flink stijgen. Het kan soms lastig zijn om je tijd te verdelen tussen de rijstoogst en het verkennen van de levels. Maar naar verloop van tijd vind je hier routine in.
De verwende Sakuna is in het begin onuitstaanbaar, maar dankzij de goede karakterontwikkeling en de interactie met de mensen waarmee ze op het eiland zit, maakt ze veel groei door. De mensen zijn ook interessante personages die ook groei doormaken. Daarnaast bevat de game veel verwijzingen naar Japanse shintoïsme en geschiedenis, zoals dat een van de mensen een missionaris is uit een land dat doet denken aan Nederland. In de tijd dat Japan tijdens de Edo-periode namelijk geïsoleerd was van de rest van de wereld, was Nederland het enige dat met Japan mocht handelen. Het is heel grappig om het personage, Myrthe, soms Nederlandse dingen te horen zeggen. De graphics zijn erg kleurrijk, met de personages in anime-stijl.
Sleur
Sakuna: Of Rice and Ruin is geen perfecte game. Het feit dat je opdrachten moet voltooien om de volgende levels vrij te spelen kan behoorlijk op de zenuwen werken, gezien sommigen vrij pittig zijn en je uiteindelijk bijna alle opdrachten moet doen. De moeilijkheidsgraad van de game kan hierdoor snel oplopen en kan voor behoorlijk wat frustratie zorgen. Het rijstgedeelte vond ik persoonlijk erg rustgevend om te doen, maar gezien de hoeveelheid detail en de vaak eentonige handelingen die je heel vaak moet verrichten, kan de sleur ook toeslaan. Gaandeweg worden bepaalde handelingen makkelijker omdat Sakuna’s vaardigheden groeien en er ook bepaalde voorwerpen beschikbaar komen, maar toch las ik veel klachten dat dit eentonig kan worden. Ook verloopt de dag-nacht cyclus vrij snel, waardoor soms midden in een baasgevecht de nacht viel en de baas ineens veel sterker was.
Conclusie
Sakuna: Of Rice and Ruin is een erg charmante game waarbij zowel het vechten in een 2D sidescroller als de rijstteelt een grote rol spelen. De personages maken veel groei door en de graphics geven deze indie een eigen identiteit. De game kan door de moeilijkheidsgraad van de opdrachten in de levels en de sleur van de rijstteelt wat frusterend en eentonig worden. Heb je daar geen moeite mee, dan is Sakuna: Of Rice and Ruin zeker het spelen waard.
Sakuna
Goed
- Orginele mix van hack and slash en farming sim
- Leuke setting met verwijzingen naar Japanse cultuur en geschiedenis
- Personages zijn tof en vooral Sakuna maakt veel groei door
Niet zo
- De opdrachten bij de levels kunnen frustrerend moeilijk zijn
- Het rijstteeltgedeelte kan voor eentonigheid zorgen
- Sakuna is in het begin werkelijk onuitstaanbaar