Wanneer je de graphics ziet van Kena: Bridge of Spirits, denk je misschien dat ik het over een nieuwe film van Pixar of Dreamworks ga hebben. Niets minder waar! Kena: Bridge of Spirits door indiestudio Ember Lab is namelijk een game! De graphics van deze game voor de PS4, PS5 en de PC zien er net zo mooi uit als de cutscenes. Van alleen een mooi bord kun je echter niet eten, dus is Kena: Bridge of Spirits ook een goede game?
Waar gaat Kena: Bridge of Spirits over?
De spirit guide Kena is op zoek naar de heilige bergschrijn. Onderweg komt ze in een verlaten dorpje terecht. Een aantal spirits is het nog niet gelukt om verder te gaan. Terwijl ze rond blijven dolen en zich vastklampen aan spijt en ongedane zaken, raken zij en het land corrupt. Het is aan Kena om de spirits te helpen vrede te hebben met hun lot en het land weer te herstellen. Hier staat ze gelukkig niet alleen voor: ze krijgt hulp van mysterieuze maar koddige wezentjes die opvallend genoeg Rot heten.
Helpen oversteken
Nadat Kena het dorpje bereikt, is het verhaal opgesplitst in de verschillende spirits die je moet helpen. Ze hebben allemaal hun eigen omgeving, waarbij je niet alleen hun worstelingen en geliefden leert kennen, maar ook voorwerpen zoekt die met de spirit te maken hebben. Omdat deze personages zo goed en gedetailleerd worden uitgewerkt en de game hier zo de tijd voor neemt, komen deze arcs hard binnen. Je kunt niet anders dan meeleven met de personages. Ze uiteindelijk helpen met de oversteek is dan ook bitterzoet.
Het is daarom zo jammer dat Kena’s eigen ontwikkeling te wensen overlaat. Je ziet net genoeg hints om te zien dat de makers wel een poging hebben gedaan, maar vergeleken met de andere personages blijft dit erg vlak. Het had mooi geweest om vooral de laatste spirit aan te grijpen om meer over Kena’s achtergrond, motivaties en worstelingen uit te lichten. Kena: Bridge of Spirits is met 10 tot 15 uur geen lange game, dus speeltijdtechnisch gezien had die ruimte er nog wel in gezeten.
Sfeervol en nostalgisch
In Kena: Bridge of Spirits reis je rond door verschillende gebieden rondom het dorp om de spirits te helpen. Deze omgevingen zien er prachtig uit – van verlaten huizen tot kleine vossenschrijnen verstopt in de bossen. Ook ademen ze dankzij de esthetiek en de muziek ook ontzettend veel sfeer uit. Het maakt het erg belonend deze omgevingen te herstellen en de corruptie te verdrijven.
Onderweg vind je niet alleen een variatie aan vijanden om tegen te vechten, maar ook puzzels in combinatie met wat platforming. De levels zijn redelijk lineair. De game daardoor – in positieve zin! – nog het meest denken aan de 3D-avonturengames uit het PS2-tijdperk. Kena: Bridge of Spirits heeft daardoor een nostalgisch randje.
Eentonig begin, maar later meer variatie
Als spirit guide heeft Kena de mogelijkheid om een puls uit te zenden die zaken doet oplichten. Verder heeft Kena een staf waarmee ze zich kan verdedigen. In het begin is dit een beetje simpel en eentonig, maar gelukkig krijgt Kena later ook de mogelijkheid om haar staf als pijl en boog te gebruiken of bommen te maken. Dit zijn essentiële vaardigheden voor zowel de puzzels als de vele vijanden die ze tegenkomt. Ten slotte heeft Kena ook de Rot ter beschikking. Zij kunnen voorwerpen verplaatsen, beelden rechtop zetten, vijanden afleiden, corrupte omgevingen zuiveren en Kena voorzien van sterke aanvallen. Het zoeken van deze wezentjes is ook een belangrijke reden om de omgevingen goed uit te kammen, want hierdoor wordt je sterker. Je kunt ze zelfs hoedjes geven!
De vijanden zijn vrij divers en zeker bij de sterkere vijanden kom je er niet met gedachteloos de aanvalknop indrukken. Ze vereisen vaak wel enige tactiek. De baasgevechten zijn daarnaast heel erg tof en gevarieerd – en een aantal van de vroege bazen komen later ook terug als ‘normale’ vijanden. Dit alles zorgt uiteindelijk voor de nodige variatie in gameplay.
Conclusie
Kena: Bridge of Spirits is een prachtige 3D-avonturengame die de sfeervolle graphics gelukkig prima weet waar te maken. De gameplay begint wat eentonig, maar naarmate de uren vorderen zorgen de nieuwe vaardigheden, puzzels en toffe baasgevechten voor de nodige variatie. Daarnaast weet met goed uitgewerkte NPC’s een verhaal te vertellen dat goed binnenkomt.