John Cena lijkt de afgelopen jaren in steeds meer films op te duiken. Hij is een van de vele worstelaars die een carrièreswitch heeft gemaakt naar het grote scherm. Met succes ook, want vooral zijn rol als Peacekeeper in de gelijknamige serie en Suicide Squad waren een succes. Nu is hij terug als actieheld in zijn nieuwste film Freelance, waarin hij naast Alison Brie (Glow) en Juan Pablo Raba staat. De trailer van de film gaf vibes zoals in The Lost City en Jungle Cruise. Maar was dat terecht?
Waar gaat Freelance over?
Wanneer Mason besluit het leger te verlaten om een gezin te stichten, wordt zijn nieuwe leven onderbroken door een gevaarlijke missie. Hij wordt aangewezen om een vrouwelijke journaliste Claire (Alison Brie) te begeleiden wanneer zij een beruchte dictator interviewt. Wanneer er tijdens het interview plotseling een militaire staatsgreep plaatsvindt, worden de drie onverwacht gedwongen om samen te vluchten.
Actie voor 16+?
Het hoofdelement in deze film is zonder twijfel actie, actie en nog eens actie. In de introductie waarin John Cena’s personage Mason wordt voorgesteld door middel van zijn verleden en de functie die hij uiteindelijk is gaan bekleden (advocaat), bevat al de nodige actie. Daarna duurt het niet lang of dit wordt hervat. Na zijn kennismaking met Claire en tot zijn ergernis ook Venegas, vinden er ontploffingen, aanrijdingen en beschietingen plaats. Iedereen lijkt op zijn of haar manier bewapend te zijn, uiteindelijk zelfs de verder onschuldig lijkende journaliste Claire. Zit er een goed verhaal achter? Ja, enigszins, maar zonder de actie, het bloed en de ontploffingen zou het een totale flop zijn. De film staat gecategoriseerd als 16+, maar op enkele intensere close-ups van de actie na, valt het reuze mee.
Gevatte humor en prima visuals
Een ander belangrijk element in de film is humor. Net als de actie zou de film zonder deze humor niet heel veel voorstellen. De gevatte opmerkingen, hilarische blikken en overdreven reacties zorgen regelmatig voor een glimlach op je gezicht. Soms liggen de grappen er wel erg dik bovenop waardoor die soms wat over de top zijn. Er zit ook een serieuzere kant aan de film. Namelijk het uitbuiten van producten die een land levert en onderdrukking. Zo nu en dan wordt hier serieus over gesproken om er wat meer lading aan toe te voegen. Maar het is uiteindelijk niet het belangrijkste element in de film. Het camerawerk is op zich prima. Sommige stunts zien er wat gestunteld (you see what I did there?) uit. Het is dan vaak overduidelijk dat er stuntmannen of vrouwen in beeld zijn in plaats van de acteurs zelf of dat er met green screens gewerkt wordt. Dus wat dat betreft blinkt de film niet echt uit.
Diverse maar oppervlakkige personages
De drie hoofdpersonages hebben ieder wel een beetje hun eigen verhaal, maar op John Cena en Venegas na, komt er weinig achtergrond bij kijken. De gebeurtenissen uit Cena’s verleden en het heden waarin hij zich bevindt zijn op een bepaalde manier met elkaar verweven en daar moet hij achter zien te komen. Aan de ene kant is die Veresa niet uit te staan, maar naarmate de film vordert, raak je steeds meer aan hem gewend en wordt hij steeds wat sympathieker.
De andere personages blijven vrij oppervlakkig en zijn in principe alleen daar om hun bij rol te vervullen. Wel zijn ze niet altijd wie je denkt dat ze zijn. Het nadeel daarvan is wel dat je dit ver in het begin al kunt opmerken. Maar hoe de vork precies in de steel steekt, is niet helemaal duidelijk. Dit wordt gaande de film wel duidelijk. Hier en daar volgt er toch nog een verrassende wending, maar over het algemeen is het wel een te voorspelbare film.
Conclusie van Freelance
Freelance is een prima actiefilm die enkele voorspelbare wendingen neemt. Het kijkt lekker weg, je hoeft er niet te veel bij na te denken. En de gevatte maar droge humor zorgt ervoor dat je je aandacht wel bij de film kunt houden.