Een open world Pokémon spel stond voor vele fans al jaren op het verlanglijstje. Normaliter was het namelijk zo dat je in de mainline games een vaste route moest afleggen. Wilde je toch eerst andere paden ontdekken, dan werd dit je onmogelijk gemaakt door blokkades. Na het succes van Pokémon Legends: Arceus bedachten de ontwikkelaars dat het misschien toch een goed idee was om de open wereld naar hun andere titels te brengen. Het resultaat daarvan zijn Pokémon Scarlet en Pokémon Violet. Games met een goed verhaal, een leuk systeem, maar ontzettend veel bugs en grafische problemen die het plezier enigszins uit het spel halen. En dat is jammer, want het spel is voor de rest dikke prima.
Wat is het verhaal achter Pokémon Scarlet en Violet?
Je speelt als een nieuwe student van de Naranja (Scarlet) of Uva (Violet) universiteit. Vanaf het eerste moment zien zowel je klasgenoten als je docenten al dat je iets speciaals hebt. Ieder jaar vindt er een treasure hunt plaats. Tijdens deze hunt ga je op pad om je innerlijke schat te vinden. Jij hebt echter drie verschillende paden die je moet bewandelen. Je wilt namelijk Pokémon League Champion worden, maar een klasgenoot heeft je ook gevraagd om te helpen om het mysterie van de Titan Pokémon op te lossen. Daarnaast is er ook een mysterieus team met basissen verspreid over Paldea. Aan jou om dit team op te rollen en de Pokémon wereld te redden.
Open wereld is gaaf, maar de graphics zijn minder
Een van de leuke dingen aan Pokémon Scarlet & Violet is het feit dat je niet weet waar je moet beginnen. Het is de eerste keer dat je geen lineair pad volgt, maar je eigen weg mag kiezen. Je mag dan ook zelf beslissen welke missies je als eerste gaat voltooien, al is daar wel een minpunt aan. De levels passen zich niet aan je aan. Dus als jouw Pokémon slechts level 10 zijn, kan het zijn dat een van je tegenstanders monsters heeft van boven de level 50. Dus ondanks het feit dat het een open world game is, wordt je toch een beetje in bedwang gehouden en moet je toch een bepaalde volgorde afleggen. Tenzij je het tof vindt om ingemaakt te worden natuurlijk.
Het verhaal van Pokémon Scarlet & Violet komt eigenlijk pas op gang nadat je champion bent geworden, en is dan ook zo weer voorbij. Ieder pad dat je neemt heeft wel een eigen verhaallijn en deze zijn wel tof, maar niet spectaculair. Het is wel verfrissend dat je dit keer geen maffia organisatie hoeft op te rollen als 10-jarige, maar dat je juist om moet gaan met schoolgenoten die besloten om een geheim team op te richten. Thema’s als de gevolgen van pesten komen aan bod en het is goed dat Pokémon daar ook aandacht aan besteedt.
Wat echter niet goed is, zijn de graphics. Het hele spel lijkt eerder op een bèta versie dan een volwaardig spel waar je 60 euro aan uitgeeft. Houterig bewegende NPCs, Pokémon die van de berg naar beneden vallen of gewoon ineens verdwijnen, het passeert allemaal de revue. Ook als je samenspeelt met een andere speler, je kunt nu namelijk samen in hetzelfde spel rondlopen, zijn er problemen. Zo probeerde ik een titan te verslaan terwijl er een vriend aanwezig was in het spel, met flink wat errors tot gevolg. Ja, het is een zware game, maar de graphics zijn niet veel heftiger dan die van Breath of the Wild. Er is dus eigenlijk geen excuus waarom de ontwikkelaars dit spel op deze manier op de markt hebben gebracht.
Gotta catch ‘em all
Dat gezegd hebbende is de gameplay van Scarlet en Violet prima. Het is haast rustgevend om langs kabbelende beekjes te lopen waar Magikarp in de vijver zwemmen en een boel Starly boven je hoofd zweven. Er zijn ruim 400 monsters te vangen in het spel, wat natuurlijk minder is dan we gewend zijn. De nieuwe Pokémon zijn echter over het algemeen hartstikke leuk.
Wat wel opvalt is dat Paldea erg leeg aanvoelt. Dat zie je vooral als je over de kaart heen zweeft. Dorpjes en steden zien er ontzettend mooi uit, maar het is niet meer mogelijk om huizen binnen te gaan. Het leven in Paldea vindt plaats in de wildernis, maar voelt daardoor leeg aan. Ook de meeste NPCs zijn niet aan te spreken. Dat was juist de kracht van Pokémon. Je kon blijven ontdekken en praten met wie dan ook. Het is een gemis dat er bespaard is op de verhalen van NPCs, terwijl de overige verhaallijnen wel prima zijn.
Conclusie
Pokémon Scarlet en Violet zijn een stap in de goede richting, maar door de grote hoeveelheid bugs wordt het spelplezier wel flink ingedamd. Dat is jammer gezien de verhaallijnen goed zijn, de co-op mogelijkheden potentie hebben en er genoeg te beleven is om een leuke ervaring neer te zetten. Hopelijk leert Gamefreak hier weer van en zijn de volgende spellen wel af voordat ze uitgebracht worden.