Honshu is een kaartspel met prachtige Japanse artwork. Ik heb het ontdekt tijdens Moxcon 2021. Het doel is om het ‘beste’ eiland te bouwen. Het spel is ook vernoemd naar een Japans eiland. Wat dat precies is, bepaal je aan de hand van een aantal regels. Je bouwt je eiland met kaarten die je zelf uitzoekt. Dat klinkt eenvoudig, maar vooral het systeem om te bepalen wie wanneer aan de beurt is, maakt Honshu een uitdaging.
Hoe werkt Honshu?
Het beurtensysteem
Je begint met het verdelen van een aantal eilandkaarten over de spelers. Daar staan vakjes op die bijvoorbeeld zand bevatten, water, dorp of iets van handel. Die vakjes kun je combineren om punten te scoren. Wanneer je bepaalt hebt wie er als eerste aan de beurt is, deel je de beurtkaarten uit. Deze geven met een cijfer aan welke volgorde er wordt aangehouden. Dit hoeft dus niet met de klok mee te zijn bijvoorbeeld, maar kan volledig door elkaar.
De eerste speler moet de eerste eilandkaart ‘op de markt brengen’. Op eilandkaarten staan waardes die bepalen wie er als eerst mag gaan kiezen. Als je de eerste bent die een kaart speelt, heb je dus nog geen idee of je vroeg of laat wil kiezen. Dat maakt het lastig te bepalen welke kaart met welke waarde je moet spelen. De spelers daarna kunnen wel bepalen of ze vroeg willen kiezen (hoge waarde spelen) of juist laat (lage waarde spelen). Wanneer alle eilandkaarten up for grabs zijn, worden de beurtkaarten opnieuw verdeeld op basis van wie welke waarde gespeeld heeft. Dit vond ik zelf vrij verwarrend allemaal, maar ik heb Honshu nog maar één keer gespeeld. Wanneer de beurtkaarten weer goed liggen, mag degene die nu de kaart met de 1 erop heeft, als eerste kiezen.
Punten scoren
Welke kaarten wil je dan hebben? Dat hangt van de eilandkaart af waar je mee begint. Die kun je zelf niet kiezen. Je wil een combinatie van de volgende elementen:
- Een groot aaneengesloten dorp.
- Een lange aaneengesloten rivier.
- Veel bos (hoeft niet aaneengesloten te zijn)
- Weinig tot geen woestijn (dat is namelijk niets waard).
- Handelsblokjes die je kunt verwerken.
Handelsblokjes kun je verwerken wanneer je bijvoorbeeld een vissersblokje én een visserij hebt, of een graanveld én een silo. Bij ieder soort blokje hoort een eigen fabriek. Hou er daarnaast ook rekening mee dat sommige fabrieken meer punten opleveren dan andere, te zien aan het aantal bloemen dat ernaast staat. Je strategie bepaal je zelf, maar je medespelers hebben hier natuurlijk ook invloed op met de kaarten en tactieken die zij kiezen. Hou hen dus ook zeker in de gaten! Kortom: je wil een dorp zo groot als Amsterdam hebben, maar dan wel aan een lange rivier zoals de Rijn.
Hoe bouw ik een Honshu eiland?
Best leuk al die eilandkaarten, maar hoe passen ze dan bij elkaar? Je kunt ze namelijk niet zomaar tegen elkaar aan leggen en klaar. De kaarten moeten op een manier overlappen. Soms is het dus best strategisch om kaarten met woestijngebied te kiezen. Dat kun je ‘zonder pijn’ overlappen met iets anders. Er zijn dus veel elementen waar je op moet letten: je eigen strategie, welke punten je kunt scoren, welke punten je tegenstanders kunnen scoren en het overhouden van ruimte om te kunnen stapelen.
Honshu lijkt ingewikkelder dan nodig
De gelaagde puntentelling en het beurtensysteem zorgt voor een complexe combi. Het concept van het opbouwen van een eiland vond ik erg leuk, maar ik denk dat ik dit een paar keer moet spelen voordat ik het echt onder de knie krijg. Daarnaast is het frustrerend dat als je denkt dat je heel goed gaat met je eiland, dat iemand anders makkelijk veel meer punten dan jij kan scoren. Je eigen strategie, hoe goed ook, kan dus niet garanderen dat je wint. En daarnaast is er nog de onvoorspelbaarheid van je medespelers en de kaarten die getrokken worden. Dit is geen spel om te spelen met mensen die niet tegen hun verlies kunnen!
Conclusie: Honshu is niet helemaal mijn ding
Ondanks dat ik het ontzettend leuk vond om dit te spelen op Moxcon 2021, denk ik dat dat vooral aan de sfeer, de gezelligheid van vrienden en het artwork lag. Het concept van het opbouwen van een eiland is niet heel uniek en het spel komt op mij overbodig complex over. Het puntensysteem vind ik wel heel interessant. Ik ga dit zeker nog een aantal keren spelen, maar ik had niet de behoefte het spel zelf in huis te hebben.