GTFO is een coöperatietieve horrorshooter waarin je in een wereld vol nachtmerries probeert om te overleven. De enige manier om dat te doen? Samenwerken. Doe je dat niet, dan sterf je. Dit is geen shooter waarbij je gewoon helemaal los kan gaan. Strategie is van groot belang. Je wilt namelijk geen slapende monsters wakker maken.
Waar gaat GTFO over?
65 miljoen jaar geleden klapte er een steen op de aarde die er voor zorgde dat de Dinosauriërs uitstierven. Een brok steen van 10 km groot nestelden zich diep in de aarde. Recent heeft een groot bedrijf in die krater grote hoeveelheden zeldzame elementen gevonden en is gaan graven. Een groot complex vol met mijngangen en laboratoria en mysterieuze objecten werd diep in de grond aangelegd om de rijkdommen die daar gevonden werden uit te graven. Echter na verloop van tijd gebeurden er in het complex dingen die het daglicht niet konden verdragen.
Nu word ik ruw wakker gemaakt. Het is donker, het regent en langzaam word ik aan een van de vier armen van de kraan gehangen. Drie andere gelukkige gevangenen hebben hetzelfde lot. We kijken elkaar aan voordat we abrupt de diepte in worden gestort. The Warden heeft ons een opdracht gegeven: Get the thing and get the f* out!
In de diepste delen van dit complex dalen we af. Bewapend met geweren en hamers en speren worden we achtergelaten in het gangenstelsel. Het is pikkedonker en je ziet letterlijk niks zonder zaklamp. De missie is duidelijk; vind de [REDACTED]’ waar de Warden om vraagt en zorg dat je heelhuids het einde haalt. Terwijl gevaarlijke slapende monsters sluimerend wachten om je in stukken te scheuren.
Onnatuurlijke monsters
Het zijn geen zombies, ze hebben iets menselijks, maar zien er met de vele tanden toch wat onnatuurlijk uit. Ze zitten in groepjes te sluimeren maar worden door zaklampen of lawaai snel wakker. Het is zaak om deze zo stil mogelijk onschadelijk te maken. Kogels zijn dus niet handig want een schot in de duisternis zorgt ervoor dat een hele kamer van deze “sleepers” wakker wordt om je aan te vallen. Probeer een keer de Rambo speelstijl en je zult merken dat dit weinig anders dan een snelle restart oplevert. De verschillende karakters vertellen ook met gesproken tips om ze te laten slapen. Dus spreek af om ze tegelijkertijd aan te vallen. Tegelijkertijd met een aantal medespelers synchroniseren en een aantal monsters uitschakelen is uiterst effectief totdat je die ene in de hoek bent vergeten. Ook de schreeuw van een stervende sleeper kan de rest wakker maken.
Schaarse munitie
Trouwens dat [REDACTED] vinden gaat niet vanzelf. De vijanden zitten verspreid over het level en ook het complex werkt niet mee met gesloten deuren die alleen opengaan met een specifieke sleutel. Via terminals kun je als een programmeur bepaalde voorwerpen zoeken. QUERY KEY_YELLOW_553 geeft een tip in welk deel van de map je moet gaan zoeken. Ben je in die zone dan PING KEY_YELLOW_553 geeft een korte marker op je HUD om de sleutel te vinden. Ook munitie en medische hulpmiddelen kun je op deze manier zoeken. En je zult ze hard nodig hebben want alles in de omgeving is schaars. Dat zorgt voor een element waarin je samen afvraagt wie nu het beste de medipack kan gebruiken en wie de bijvulling van de equipment kan gebruiken. De locaties van deze spullen verschillen per poging en ook de vijanden zullen niet altijd op dezelfde plekken staan.
Missies
De missies in GTFO zijn opgedeeld in dieptes. A1 tot en met E1. Hoe dieper je in het complex duikt hoe moeilijker het wordt. Vijanden worden gevarieerder en deze vormen zijn ook nog eens gevaarlijker. Ook zijn de verschillende levels opgevuld met beveiligingsdeuren die je moet ontcijferen, maar die een hels alarm laten horen als je een fout maakt. Soms moet er ook een scan worden uitgevoerd waarin je met wat voorbereidingstijd je het zelf makkelijker kan maken voordat de hel losbarst.
Elk personage kan naast de main en secondary weapons ook een uniek stuk gereedschap meenemen. Explosieve Mijnen voor deuren en smalle gangen om daar vallen op te zetten. Een zelf scannende turrent in verschillende varianten die de omgeving scan’t en automatisch vijanden neerschiet maar ook jou raakt als je er doorheen loopt. Een schuim geweer die blobs van een soort purschuim gooit op vloeren en deuren. Dat vertraagt de vijanden of verstevigd de deur waar ze hoe dan ook doorheen breken.
Tot slot nog de bio scanner die kan zien of er in de buurt iets is wat ‘leeft’. Zo kun je zien hoeveel enemies er achter de deuren slapen. Als alles klaar staat start de scan procedure. Een interactief stuk lopen hoort er bij maar de alarmen gaan ook loeien. Dat betekent dat uit elke donkere hoek een zwerm van monsters op je af komt en dus dat je moet multitasken en schieten.
Wapens en grafische effecten
De wapens zelf zijn ook goed uitgewerkt. Ze hebben stuk voor stuk een eigen rol met hun voor -en nadelen. Zelfs op het gebied van steek en slagwapens heb je verschillende keuzes. De speer heeft een groot bereik maar is traag. Het mes als andere uiterste heeft een enorme crit schade multiplier en laad snel maar anders dan mikken op de zwakke punten heeft geen effect. De geweren variëren van machinepistolen en sub machine guns. Als tweede wapen heb je sniper rifles, zware machinegeweren en shotguns in het speciale slot. Allemaal met hun voor -en nadelen. Voor de ene situatie is het ene geweer wat handiger dan de andere, maar dat moet je allemaal beslissen voor de drop.
Grafisch is GTFO ook een indrukwekkende game. Mist over de vloeren en verschillende sectoren laten je denken in een groot complex aan het werk te zijn. De lichteffecten in de game zijn ook fantastisch. Met de zaklamp schijn je door de duisternis maar als je iets te lang blijft hangen op een vijand zie je ze ook griezelig opgloeien. De monsters gorgelen en maken geluiden en zien er ongelooflijk vreselijk uit. De sferische omgeving kan opeens wakker geschud worden met een hoop kabaal van explosies en geschreeuw.
Een fijne co op ervaring
De co op ervaring is erg goed uitgewerkt in GTFO. Je bent met de wapens en met de tools afhankelijk van elkaar. De middelen in het level moeten goed verdeeld worden onder je medespelers. Iedere kogel en punt van leven telt. De vijanden lijken 1 op 1 ongevaarlijk maar in grote hordes slaan ze je in een mum van tijd tegen de grond. Een combinatie van hectisch geweld met nauwkeurige en voorzichtige sluipsessies wisselen elkaar af. Je zult een paar keer flink in de problemen komen en enkele levels heb ik met mijn vrienden een paar keer moeten spelen voordat we in de gaten kregen op welke manier je ze moet aanpakken.
De levels zijn niet makkelijk en ook zoals de ondertitel van deze game al vertelt: work together or die together en daar is niks van gelogen. Resources moet je verdelen. Je moet elkaar helpen met het goed sluipen naar de juiste positie. Communicatie over de te nemen route en de te volgen stappen zijn cruciaal. Voor wie is deze game weggelegd? Voor de spelers die alleen spelen is er slecht nieuws. Dit is echt een co op game voor meerdere spelers. De bots zijn capabel maar niet om over naar huis te schrijven. Met het in-game menu kun je ze aanwijzingen geven maar dat is niet echt soepel. Er is wel een actief Discord kanaal met een prettige community die je mee kan nemen. Met een vaste groep van mensen die zich vast willen bijten voor een uurtje of 1 of 1.5 per level kun je een hoop plezier beleven aan deze game. De ontlading die ik al een paar keer met mijn medespelers heb mogen ervaren na het uitspelen van een moeilijk level is echt uniek.
Conclusie
GTFO is een co op game zoals geen ander. Het is een pittige game die je hoe dieper je in de krochten van dit complex afdaalt laten kennismaken met nieuwe uitdagingen en mechanieken. Het schieten voelt fantastisch aan en de vijanden zijn griezelig en gevaarlijk omdat de resources om je op te lappen schaars zijn. De game windt er geen doekjes om. Er is geen difficulty slider. Dit is wat je moet doen en dit moet je samen met je vrienden zien op te lossen.
Om de aantal weken levert de dev een nieuwe rundown aan. Met nieuwe levels en afdalingen en een bijbehorend achtergrondverhaal. Verwacht geen harde shooter zoals Left for Dead of Back For Blood waar je met je guns out het level kort en klein kan schieten. Tactisch spelen en communiceren is belangrijk en wordt ook beloond. Grafisch is het een zeer sferische game en het ademt een eigen stijl uit met griezelige gangenstelsels en gruwelijke monsters. Speel GTFO met een groep en je wordt beloond met een van de meer originele uitdagingen in online co op games van vandaag.
Dit spel is zelf gekocht. GTFO is voor €39,99 verkrijgbaar op Steam.
GTFO
Goed
- Grafisch zeer origineel design en sfeervol
- moeilijkheidsgraad die je op de juiste manier uitdaagt
- Coöperatieve gameplay waar samenwerken echt nodig is
Niet zo
- Coop only (bots zijn mogelijk maar minder goed uitgewerkt)
- Tijdsduur sommige missies kun je zeker een uur voor uittrekken
- Trial and error zal niet iedereen waarderen