Boeken en korte verhalen zijn een supergoede inspiratiebron voor televisieseries en films, dat weet iedereen. Het komt echter veel minder voor dat een kort verhaal de basis vormt voor een bordspel. Toch is dat exact wat er gebeurde met het korte verhaal A Study in Emerald, van auteur Neil Gaiman. Dit bordspel is ideaal voor fans van andere bordspellen als Arkham Horror, Betrayal at House on the Hill of Mansions of Madness. Er zit een vleugje Cthulhu in, een beetje horror, wat bovennatuurlijke krachten en personages zoals Sherlock Holmes. Wat kun je nog meer wensen?
N.B. Voor zover ik weet is dit spel niet vertaald naar het Nederlands, daarom zijn de meeste termen (en alle foto’s) in het Engels.
Het korte verhaal
A Study in Emerald is een mix tussen het werk van H.P. Lovecraft en Sir Arthur Conan Doyle (de auteur van Sherlock Holmes). Neil Gaiman schreef het verhaal oorspronkelijk voor de verhalenbundel Shadows over Baker Street. Het verhaal staat ook in Gaiman’s eigen verhalenbunder Fragile Things (vertaald naar Alles Is Breekbaar). Dankzij dat boek las ik A Study in Emerald voor het eerst, lang voordat ik het bordspel speelde. Het verhaal won in 2004 een Hugo Award voor beste korte verhaal. Dit is wat Gaiman zelf zei over zijn verhaal:
I agreed to write a story but suspected there was something deeply uncompromising about the set-up: the world of Sherlock Holmes is so utterly rational, after all, celebrating solutions, while Lovecraft’s fictional creations were deeply utterly irrational, and mysteries were vital to keep humanity sane. If I was going to tell a story that combined both elements there had to be an interesting way to do it that played fair with both Lovecraft and with the creations of Sir Arthur Conan Doyle.
En:
The ingredients of the story I had in the back of my head combined in ways that were better than I had hoped when I began. (Writing’s a lot like cooking. Sometimes the cake won’t rise, no matter what you do, and every now and again the cake tastes better than you could have dreamed it would.)
Als je een liefhebber bent van Lovecraft, Holmes of beide, dan is dit een kort verhaal voor jou. Als je net als ik een fan bent van Gaiman, dan heb je het verhaal waarschijnlijk al gelezen. Voor iedereen die het een gaaf verhaal vond: je zou eigenlijk ook eens het gelijknamige bordspel moeten spelen. Lees dan ook vooral door voor meer informatie over het spel.
Een kort verhaal als bordspel, werkt dat?
Kort verhaal nog korter: ja, dat werkt. Het spreekt natuurlijk voor zich dat een bordspel zich anders gedraagt dan een verhaal. Gaiman’s woorden zijn dan ook vooral de inspiratiebron, het plot zelf wordt niet gevolgd. Wel komen de meeste personages ook in het spel voor en is het een fijne mix tussen de werelden van Cthulhu en Holmes. Dit zegt de achterkant van de doos:
It is 1882 and the Old Ones are already here. They arrived seven hundred years ago and have been ruling the planet ever since. The majority of the people just get on with their lives, accepting their monstrous rulers. However, there is a growing band of revolutionaries who wish to free mankind from their slavery. These freedom fighters call themselves the Restorationists. A secret war has already broken out between the Restorationists and forces loyal to the Old Ones. The invention of dynamite has changed the balance of power and a lone assassin now has the capacity to destroy an Old One. In this shadow world of assassins, informers, police agents and anarchists nobody is quite sure who is who and which side they fight for.
Je speelt A Study in Emerald in twee teams: de Loyalists (loyaal aan Cthulhu en de andere Old Ones) tegen de Restorationists (de mensen die de monsters willen verslaan). Iedereen krijgt aan het begin van het spel blind een rol middels een kaartje. Je weet aan de start dan ook alleen maar je eigen rol, en niet die van de andere spelers.
De Loyalists willen dat de Old Ones (of Royalty, zoals ze in het spel worden genoemd) op de aarde blijven. Het is hun taak tijdens het spel om de Restorationists te vermoorden. Dat laatste team wil juist de wereld rondreizen om Cthulhu & Co uit de weg te ruimen. Tijdens het spel draai je je rollenkaart nooit om, en je weet dus niet met wie je samenwerkt. Maar slimme spelers komen er toch wel achter wie er te vertrouwen is en wie niet. Toch is het het beste om zo gehaaid mogelijk te spelen en zo de concurrentie op het verkeerde been te zetten. Vertrouw dus gewoon niemand en probeer je rol te spelen. Alleen dan kun je winnen.
Deck-building met Moriarty en Holmes
Je start het spel met tien kaarten met jouw personage: een dag van de week als codenaam. Iedere speler heeft exact dezelfde tien startkaarten, alleen met een andere naam en kleur. Iedereen reist op het bord de wereld rond, langs negen grote steden zoals Londen, Parijs, Wenen, Cairo en Rome.
Iedere stad heeft zijn eigen Royalty maar ook een aantal random kaarten. Je kunt deze kaarten tijdens je beurt vergaren en uiteraard heeft iedere kaart speciale acties of mogelijkheden te bieden voor de spelers. Iedere kaart gaat je deck in, waardoor A Study in Emerald ook een soort deck-building spel is. Naarmate het spel vordert, krijg je steeds interessantere kaarten in handen.
Er zijn standaard kaarten zoals bommen, huurmoordenaars en minions. Maar er zijn ook kaarten met specifieke personages er op, die je tijdens je reizen kunnen helpen. Denk aan Sherlock Holmes, Doctor Watson, Irene Adler, Professor Moriarty en zelfs Sigmund Freud. Ieder personage heeft zijn eigen sterke punten om jouw doel te kunnen halen.
A Study in Emerald klinkt misschien als een ingewikkeld bordspel. En ja, de eerste keer dat je het speelt zal wat langer duren omdat je alle acties en mogelijkheden moet leren kennen. Maar zo is het natuurlijk met alle spellen. Zodra je een beetje snapt hoe dit spel werkt, wordt het eigenlijk een best snel spel. Het duurt geen uren, zoals bijvoorbeeld Arkham Horror. Op de doos staat dat één potje ongeveer een uur duurt en dat klopt wel. Reken voor je allereerste potje voor de zekerheid maar het dubbele.
A Study in Emerald: best of both worlds
A Study in Emerald is anders maar ook hetzelfde als andere spellen. De setting is super origineel en de gameplay (het in geheime teams verslaan/redden van de Old Ones) is dat ook. Maar het deckbuilding aspect kennen de fanatieke spelers wel. Naast de setting en de gameplay is het ook een verademing dat je dus redelijk vlot een potje kunt spelen. Je hoeft er geen hele spelavond voor uit te trekken. Het spel heeft (op het moment van schrijven) een supermooie score van 7,2 op BoardGameGeek.
Natuurlijk is A Study in Emerald vooral voor fans en liefhebbers van H.P. Lovecraft, Sir Arthur Conan Doyle en zelfs Neil Gaiman een van de beste bordspellen. Wanneer vind je nou Sherlock Holmes en Cthulhu in één verhaal? Als je van een of meer van deze drie auteurs fan bent, geef dit bordspel dan een keer een kans. Ik weet bijna zeker dat het je niet teleur zal stellen.
Oh, en als je ooit de oude versie van het spel tegenkomt voor een leuk prijsje: koop het. Het is een klein fortuin waard onder verzamelaars.