Over het algemeen ben ik zelf best wel fan van filmhuis films en daarnaast zou ik er ook zeker achter staan als er meer aziatische representatie is in de filmindustrie. Dat was voor mij motivatie genoeg om naar After Yang te gaan. Maar nadat de film was afgelopen, kon ik het allemaal nog niet goed plaatsen. Het kostte me dan ook veel moeite om deze recensie in elkaar te zetten. Voor de mensen die prima een film kunnen kijken die weinig tot geen structuur heeft, zou ik zeggen: sla je slag!
Waar gaat After Yang over?
Deze science fiction-dramafilm is gebaseerd op een kort verhaal uit het boek Children of the new world van Alexander Weinstein. Het filmscript is geschreven en geregisseerd door Kogonada met als producent A24. Het verhaal gaat over een gezin dat bestaat uit een vader Jake (Colin Farrell), moeder Kyra (Jodie Turner-Smith), dochter Mika (Malea Emma Tjandrawidjaja) en android Yang (Justin H. Min). Wanneer de android een storing heeft waardoor deze uitgeschakeld wordt, gaat Jake op zoek naar een manier op hem te laten repareren. Terwijl hij dat doet, komt Jake erachter hoe zijn eigen leven voorbij is gevlogen en hoe hij weer meer in contact is gekomen met zijn vrouw en dochter vanuit een oogpunt waar hij niks vanaf wist.
Personages
Er zijn vier hoofdpersonages, maar in mijn optiek eigenlijk slechts twee. De moeder van het gezin, Kyra, lijkt weinig aanwezig. Zij werkt veel en voelt voor het verhaal niet heel erg relevant. Door de film heen voel je ook de afstand met haar personage. Zij is weinig in beeld en wanneer zij er wel is (of alleen met haar stem via een telefoongesprek) doet of zegt ze voornamelijk dingen die het gezin uit elkaar haalt.
Yang is vooral in het begin van de film als personage belangrijk. Je ziet hoe hij onderdeel is geworden van het gezin en nadat hij uitvalt, zie je hoe belangrijk hij is voor de samenhang van het gezin.
Dan heb je ook dochter Mika. Zij ziet Yang echt als een broer, maar ze weet wel dat hij een technosapien/android is in plaats van een ‘echt’ mens. Wanneer Yang uitvalt lijkt zij om hem te rouwen en dringt zij heel erg aan om hem te laten maken. Ze wil bij hem blijven en gaat daardoor bijvoorbeeld niet meer naar school.
Vader Jake tenslotte lijkt door het leven heen te hobbelen. Hij heeft er geen hekel aan, maar hij lijkt er ook niet perse van te genieten. Wanneer Yang uitvalt, spreekt hij af met zijn vrouw dat hij ervoor gaat zorgen om Yang weer aan de praat te krijgen. Zijn vrouw wil daar niet te veel geld aan uitgeven en zegt dat als het niet lukt, hij een maar een nieuwe moet kopen. Hij doet echter alles in zijn macht om Yang niet af te hoeven staan omdat hij begint te ontbinden, en zo zoekt hij verschillende, legale en illegale, manieren om hem te redden met alle gevoelens en herinneren die daarbij te pas komen.
Worldbuilding
Over de worldbuilding kan ik best wel kort zijn. Ik vond het allemaal erg onduidelijk. Het was niet duidelijk waar het zich plaatsvond, ook niet in welke tijd en ook niet in welk tijdsbestek. De scènes voelden allemaal erg minimalistisch en futuristisch aan en ook dat kon ik dus niet goed koppelen aan een tijd of een plek. Ik was niet heel erg onder de indruk van hun ‘wereld’.
Tijdlijn
After Yang had een prima snelheid tot ongeveer 2/3e van de film. Daarna voelde het een beetje alsof het door kabbelde, de vaart was eruit en de houvast was weg. Ik vond het einde ook ietwat abrupt. Ik had het zelf misschien logischer gevonden als het laatste kwart van de film naar het begin van de film was gehaald en dan vanuit die fragmenten, het verhaal bij elkaar te zoeken. Nu voelde het meer als een afterthought, wat ik erg zonde vind.
Verwachtingen
Van tevoren had ik geen verwachtingen over After Yang, maar hoe dit uitspeelde, had ik niet verwacht. Ik had mij weinig ingelezen en ik wist eigenlijk alleen dat het over een android ging die bij een gezin woonde. Ik hoopte misschien ook wel meer op een focus op die dochter en eventueel haar ontwikkeling of dergelijk.
Na de film heb ik nog lang nagedacht over wat de film voor mij symboliseert. Voor mij kunnen het twee betekenissen hebben. De eerste mogelijkheid is dat de film gaat over hoe afhankelijk wij als mensen zijn geworden van technologie. Het is zodanig geïntegreerd in ons leven dat we het zien als een extensie van onze familie, ons dagelijks leven of ons algehele zijn. De tweede optie is juist een beetje tegenovergesteld, dat het gezin Yang niet op waarde stelde tot het moment dat het te laat was. Dat op het moment dat Yang uitschakelde, zij pas doorhadden dat Yang misschien wel meer is dan ‘alleen’ een technosapien en wat de betekenis van Yang’s bestaan is. Is hij alleen een robot die bedoeld is om de mens te ondersteunen, of is hij toch ook een eigen entiteit?