Iedereen heeft wel een foto van zichzelf op een Efteling paddenstoel of kent iemand die zo’n foto heeft. Ikzelf mag me een echte Eftelfanaat noemen met een jaarabonnement en de 5-urige Eftelmedley op repeat tijdens het thuiswerken. Ook de kersttrui doet het nog steeds goed (ja ook in januari nog!) en tegenwoordig kun je het Efteling sprookjesbos zelfs in huis halen met miniatuurbeeldjes. Kortom: echte nostalgie dus; maar hoe zorgt dit oer-Hollandse pretpark dat ze nog steeds tot popculture behoren?
Nou, onder andere dus door het Spookslot te slopen! Een schande voor de Eftelingpuristen onder ons, maar een kans voor de liefhebbers die graag zien dat de Efteling wat meer met de tijd meegaat. Er gaat namelijk weer een nieuw themagebied bijkomen, een trend waar de Efteling na Sinbad mee doorpakt.
Au revoir Monsieur Cannibale
Het was natuurlijk zelfs vorig jaar al lang tijd om (onder andere) iets aan de Monsieur Cannibale te doen. De Efteling besloot om niet alleen die attractie, maar ook meteen het Avonturen Doolhof mee te pakken in de opfrisbeurt. Als een uitbreiding op het thema van de Vogelrok, krijgt het hele Reizenrijk plein het thema 1001 Nacht. Beetje dubbelop met de Fata Morgana? Mogelijk. Beter dan hoe het was? Zonder twijfel. Archipel en Sirocco beloven veel voor de wereld van Sinbad! Hopelijk wordt het themaloze Panorama restaurant ook eindelijk een keertje aangepakt…
Nu moet ook het Spookslot eraan geloven
Gisteren heeft de Efteling laten weten dat ook het Spookslot helaas niet meer van deze tijd is. De griezelige show die om de vijf minuten beperkt plek voor gasten heeft, kan natuurlijk niet tippen aan de doorloop van modernere attracties zoals Symbolica, Baron 1898 en Max & Moritz. Een nieuw lokkertje en meer plek voor gasten betekent meer centjes!
Waarom Ton van de Vens Spookslot legendarisch is
Deze weetjes vind je ook op de Eftepedia Spookslot pagina.
- Het Spookslot is Ton van de Vens eerste grote attractie waar hij de creatieve leiding van had. Hij kreeg alleen wat suggesties van Anton Pieck, die tijdens de ontwikkeling nog over de schouder meekeek. Op Eftepedia vind je een leuke anekdote van Ton en Anton over het Spookslot. Het is dus een kantelpunt in zijn carrière.
- Het Spookslot zelf is ook een kantelpunt geweest voor de Efteling. De uitvoering van de attractie die in 1978 open ging, heeft een grote invloed gehad op veel latere attracties in het pretpark. Het maakt onderdeel uit van hoe de Efteling groot is geworden, dus historische, wetenschappelijke (technische?) en artistieke waarde heeft het zeker. Is het dan geen monument…?
- Na één keer Spookslot heb je nog lang niet alles gezien! Zelfs in de wachtrij zitten allerlei interessante dingen zoals bewegende schedels, een haast onzichtbare muurschildering, verdwijnende Vlederiken in het plafond en natuurlijk het verhaal van de show die je gaat aanschouwen. Tijdens de show zelf zie je ook nieuwe dingen, afhankelijk van waar je staat. Ik heb bijvoorbeeld de heks Visculamia die op de brandstapel gecremeerd wordt pas vorige jaar ontdekt (zegt misschien ook iets over mij), omdat ik altijd in het midden stond.
- Wist je dat Kate Bush een videoclip in het Spookslot heeft opgenomen? Ze heeft zelfs haar eigen zerk!
- Den Hegarty (van Daddy Cool!) heeft ook een zerk in de hoofdshow (eigenlijk als een soort grap, Eftepedia vertelt je meer).
- Het Spookslot komt voor in het stripalbum Pardoes en het Verboden Sprookje uit 2000. Kan het dan niet gewoon aangepast worden om onderdeel uit te maken van de Pardoes Promenade? Net zoals Polles Keuken een soort uitbreiding is op Symbolica.
- Bonusreden waarom het Spookslot moet blijven: Er zit veel mooi boslandschap om het Spookslot heen, dat plat gaat voor de nieuwe attractie.
3 redenen waarom het misschien toch tijd is dat de Efteling vernieuwt
Met pijn in mijn hart moet ik toegeven dat er wel een aantal redenen zijn waarom het Spookslot ondertussen outdated is. Ten eerste wekt de buitenkant van de attractie en de naam de indruk dat het heel eng gaat zijn en dat is eigenlijk niet zo, zeker niet volgens de moderne standaarden. Het is griezelig, maar vooral heel mooi en interessant vanuit een technisch oogpunt. Sowieso is de muziek waarop de show zich afspeelt fantastisch sfeervol (Camille Saint-Saëns – Danse Macabre) en niet eng.
De technieken die gebruikt worden om de spoken te creëren (zoals Pepper’s Ghost) en de monsters te laten bewegen zijn indrukwekkend voor de tijd waarin het gebouwd is. Maar… we zijn tegenwoordig zo veel gewend met alle CGI en jumpscares. Dan blijft er van het Spookslot helaas weinig over.
- Het sluit dus niet meer aan op de verwachtingen van de doelgroep, zoals hierboven beschreven.
- Het Spookslot is gebouwd in 1978, toen de veiligheidsstandaarden heel anders waren dan nu. Laatst was er al brand in de Droomvlucht, een veel nieuwere attractie, dus misschien met oog op de veiligheid is het tijd voor iets anders.
- Meer thematisering meer beter. Ik moet toegeven dat het heel gaaf is om echt in een andere wereld te lopen zoals de thematisering van het Fata Morgana, het Max en Moritz en het Vliegende Hollander plein bijvoorbeeld.
Hoe blijft de Efteling relevant met ouderwetse sprookjes?
Ondanks dat de verhalen van 1001 Nacht zeker niet meer nieuw zijn, blijven ze relevant. Sprookjes vallen nog steeds in de smaak. Kijk maar naar alle hertellingen die worden uitgegeven (boeken zoals in de ultieme hertelling boekenlijst) en alle Disney remakes die het goed blijven doen (films zoals Mary Poppins Returns, The Nutcracker and the Four Realms en Cruella). Wat het thema van de nieuwe attractie ook gaat zijn, het zal vast sprookjesachtig worden om de Wereld vol Wonderen eer aan te doen. Rest in peace Spookslot (of niet en kom de Efteling maar haunten…).