Het aantal verfilmingen over welbekende sprookjesfiguren is niet meer op 1 hand te tellen. Vooral het aantal verfilmingen van Cinderella zijn er teveel. Toch kon er nog wel eentje bij, dachten de makers van Cinderella met Camilla Cabello in de titelrol. Het resultaat is een luide musicalvertolking die haast in je gezicht schreeuwt dat je het allemaal maar leuk moet vinden. Helaas werkt het zo niet, en het resultaat is een film die te graag woke wil zijn, maar de plank vreselijk misslaat. Tenzij je een jaar of tien bent, is dit niet perse een film die je zou moeten zien.
Waar gaat Cinderella (2021) over?
Ella woont samen met haar stiefmoeder en stiefzusters na de dood van haar vader. Ze droomt er van om een eigen jurkenwinkel te hebben, maar in het koninkrijk mogen vrouwen geen ondernemers zijn. Daardoor zit ze vast in haar kelder en mag ze alleen klusjes doen voor haar stiefmoeder. Op een dag, tijdens een bijeenkomst van heel het koninkrijk voor het paleis, weet Ella de aandacht van de prins te krijgen. Hij gaat akkoord met zijn vaders wens om een bal te organiseren als alle meisjes uit het koninkrijk mogen komen. De prins, undercover, vindt Ella en nodigt haar persoonlijk uit voor het bal. Ze mag echter niet gaan van haar stiefmoeder. Met een gebroken hart blijft Ella thuis, totdat een magische peettante haar wens in vervulling laat gaan. Ze moet echter wel voor 12 uur weg zijn, want dan wordt de betovering verbroken.
Goede choreo maar matig verhaal
Het is niet perse dat de hele film heel erg slecht is. Er zijn namelijk ook positieve kanten aan deze versie van Cinderella. Zo zijn de kostuums en jurken werkelijk waar prachtig. Ook de choreografie is ontzettend goed gedaan. Daar blijft het echter wel een beetje bij. De cast doet zijn uiterste best om nog iets te maken van de pijnlijke dialogen. Helaas kunnen ze ook weinig met hun personages, omdat ieder personage slechts een enkele karaktereigenschap heeft. Zo is Pierce Brosnans koning dominant. De koningin gespeeld door Minnie Driver is gefrustreerd, de Fairy godmother genaamd Fab G (Billy Porter), is een enorm stereotype en de prins, gespeeld door Nicholas Galitzine is eigenlijk alleen maar knap en verliefd op Ella. Er zit geen enkele diepgang in het verhaal of de personages.
De stiefmoeder en stiefzussen zijn ook wat minder extreem gemaakt. Alles in het kader van het feminisme. Helemaal prima, maar het wordt er zo dik opgelegd dat het niet meer geloofwaardig is. Ella droomt ervan om modeontwerpster te worden, maar wordt telkens uitgelachen en dat pikt ze natuurlijk niet. Deze verhaallijn werd echter beter uitgewerkt in de live-action versie van Beauty and the Beast.
De muziek is ook een puntje van kritiek. Hoewel Camilla Cabello prima kan zingen, komen die talenten minder tot uiting in de versies van de bekende nummers die ze in deze film zingt. Ook de prins waagt zich aan Somebody to Love en het lijkt me dat Freddie Mercury niet per se blij zou zijn met deze versie. Voor een musical is het toch wel van essentieel belang dat het muziekgedeelte wel goed zit. Helaas is dat bij deze versie van Cinderella niet het geval.
Conclusie
Als je een jong kind bent dan zul je vast nog genieten van Cinderella, maar voor publiek boven de twaalf jaar is het helaas geen goede film. Er zijn een legio aan andere films over het personage die veel leuker zijn om naar te kijken. Tenzij je een groot fashion fan bent, heeft de Camilla Cabello versie van het verhaal je weinig nieuws te bieden.