Wie Taron Egerton ziet, denkt zeer waarschijnlijk aan de Kingsman films. Deze filmreeks was de grote doorbraak van de tot dan toe onbekende acteur. De eerste twee films, waarin Egerton een hoofdrol speelde, scoorden hoger dan het derde deel zonder Egerton. Hoewel Egerton na het succes van de Kingsman-films in een aantal grote projecten speelde, hebben we hem al even niet meer op ons beeldscherm gezien. Daar brengt Netflix nu verandering in met de film Carry-On. Carry-On is zijn eerste kerstfilm, maar kan deze actiefilm wel bestempeld worden als een film in dat genre?
Waar gaat Carry-On over?
De jonge Ethan Kopek (Egerton) werkt voor de Transportation Security Administration en houdt dagelijks toezicht op de veiligheid van het reizende publiek. Tijdens de kerstdagen chanteert een mysterieuze reiziger hem. Laatstgenoemde tracht een gevaarlijk pakketje door de beveiliging te laten gaan zodat het mee kan op een volgepakte vlucht. Ethan zal zijn best moeten doen om hem te slim af te zijn.
Romantisch, nietszeggend begin
Hoewel de openingsscène van Carry-On enigszins wat belooft, zwakt het direct daarna af met wat nietszeggende romantiek. Ethan en zijn pas zwanger geraakte vriendin zijn bezig met wat toekomstplannen terwijl ze samen op weg gaan naar hun werk, op hetzelfde vliegveld. Er worden wat secundaire personages geïntroduceerd waarna Ethan een kans krijgt van zijn baas om zich bewijzen voor een eventuele loonsverhoging. Dat is het moment waarop het allemaal misgaat.
Een onbekende dreiging
Nadat er een naam- en gezichtsloze man via een oortje contact heeft gelegd met Ethan en hem een simpele, duidelijke opdracht meegeeft, begint de naderende dreiging te stijgen. En hoewel Egertons gezichtsuitdrukkingen, de muziek en de situatie eromheen voor de nodige spanning zorgen, wordt dat deels afgezwakt door onrealistische details. Bijvoorbeeld dat Ethan in de gaten wordt gehouden, maar niemand opmerkt dat hij continu in ‘zichzelf’ aan het praten is via het oortje. Zelfs de collega die een paar meter verderop zit heeft eigenlijk niets door.
De spanning stijgt
Op de een of andere manier blijft de film wel boeien, ondanks dat de redelijk onrealistische situaties zo nu en dan terugkeren. De naam- en gezichtsloze man is al snel niet meer naam- en gezichtsloos. Hierdoor heeft het kwaad vanaf dat moment een gezicht. De spanning zit hem daarom vooral in hoe Ethan zichzelf en de mensen om hem heen uit deze situatie kan redden zonder al te veel slachtoffers. Wanneer in een ander district een vrouwelijke politieagent zich begint te mengen in de situatie op het vliegveld, beginnen de puzzelstukjes steeds meer op hun plek te vallen. De verhaallijnen van het vliegveld en de situaties waarin de politieagente zich begeeft zorgen voor de nodige afwisseling. Tot de agente het werk als het ware uit handen geeft door twee medewerkers van het vliegveld te vertrouwen en zo Ethan het ‘vuile’ werk op te laten knappen.
Is Carry-On een kerstfilm, of toch iets anders?
Maar is er eigenlijk wel sprake van een echte kerstsfeer in deze film? Daarover valt nog te twisten. Het feit dat het zich afspeelt op kerstavond en dat er regelmatig kerstmuziek te horen is, wil niet meteen zeggen dat het een kerstfilm is, of toch wel? Nou ja, ben jij die persoon die per se met iemand elk jaar een nieuwe kerstfilm moet kijken, maar hou je meer van actie, dan kan ik je deze film wel aanraden.
Conclusie
Carry-On is ondanks alle kerstbegrippen meer een actiefilm dan een kerstfilm. Als je niet te veel vraagtekens zet bij het plot en je er gewoon lekker door laat meevoeren is het een prima film om naar te kijken.