Dwayne Johnson, Ryan Reynolds en Gal Gadot in 1 film. Het klinkt als een super idee en dat dacht Netflix ook. Zij besloten om zo’n 200 miljoen dollar te investeren in de heistfilm Red Notice, die nu te zien is op de streamingdienst. Netflix moet er dus vanuit zijn gegaan dat dit het recept was voor een succesfilm, maar helaas. De film heeft een enorm budget, maar niet een verhaal dat echt boeiend is. Hoewel Red Notice redelijk vermakelijk is, is de film eigenlijk vooral saai en makkelijk te vergeten. Het is dus maar de vraag of er echt een franchise uit voort gaat komen, iets dat het einde van de film wel impliceert.
Waar gaat Red Notice over?
2000 jaar geleden liet de Romeinse generaal Mark Anthony zijn liefde aan Cleopatra zien door haar drie gouden eieren te geven. Na hun dood werden de drie eieren over de wereld verspreid. Eentje eindigde uiteindelijk in het Museo Nazionale. De andere is in de privécollectie van een rijke drugsbaas en de derde is spoorloos verdwenen. Een Egyptische miljardair wil de drie eieren weer samen hebben om aan zijn dochter te geven tijdens haar huwelijk. Meesterdief Booth (Reynolds) is op pad om de eieren te stelen. Hij wordt dwarsgezeten door FBI agent John Hartley (Dwayne Johnson). Toch is er nog iemand hen te slim af. The Bishop (Gal Gadot) is ook van plan om de eieren te stelen en dwarsboomt de twee mannen die een onverwacht duo moeten vormen om the Bishop te slim af te zijn.
Teveel CGI en matig acteerwerk
Hoewel alle drie de acteurs in andere films ontzettend leuk zijn, is er totaal geen chemie in Red Notice. De normaal zo grappige Reynolds krijgt totaal geen feedback van de andere twee hoofdrolspelers, waardoor alle pogingen tot grappen mislukken. De personages hebben ook emotionele achtergrondverhalen, maar door de manier waarop deze gebracht worden komt het niet over. Als kijker heb je niet het gevoel dat je ook maar iets om deze personages hoeft te geven. Daarnaast is het dialoog in de film vrij ongemakkelijk. Gadot laat vrijwel geen enkele emotie zien in de gehele film en heeft totaal geen komedische timing. Johnson speelt de rol die hij altijd speelt, alleen minder goed dan in bijvoorbeeld Jumanji of Jungle Cruise. Er is een moment in de film dat Gadot en Johnson samen de tango dansen. Het moet een moment zijn van seksuele spanning, maar door het gebrek aan emotie in het gezicht van Gadot en het stijve frame van Johnson komt het totaal niet over.
Red Notice leent veel van betere films uit het genre. De film probeert een ode te zijn aan meesterwerken als Gladiator, Reservoir Dogs, Raiders of the Lost Ark en zelfs Basic Instinct. De plank wordt echter goed misgeslagen. De CGI achtergronden zijn overduidelijk nep, wat echt niet kan als je film zoveel budget heeft. Alle verschillende plekken waar ze zijn lijken allemaal op elkaar. De actiescènes voelen ook al verouderd en het is niets wat we niet eerder gezien hebben. Door wat meer inventief camerawerk had het nog interessanter kunnen zijn, maar de constante widescreen beelden worden een beetje saai na een tijdje.
Niet spannend genoeg
Er is eigenlijk niets waardoor je als kijker het gevoel hebt dat je meegezogen wordt in het verhaal. De wereld eindigt niet als ze de eieren niet vinden. Het enige effect dat het heeft is dat er een verwend nest haar cadeau niet krijgt. Natuurlijk hoeft een film niet altijd te gaan over het einde van de wereld, maar er moeten wel iets van consequenties zijn voor de hoofdpersonages. Iets waardoor we op het puntje van onze stoel zitten. In de laatste paar minuten wordt er nog geprobeerd een plottwist erdoorheen te drukken, maar tegen die tijd is de concentratie al helemaal verdwenen.
Conclusie
Het is de vraag of degenen die groen licht geven voor deze grote producties bij Netflix ook weten waar een goede film aan voldoet. Dit genre is al overvol dat je óf een echt goede vermakelijke film moet neerzetten óf met iets vernieuwends moet komen. Red Notice doet geen van beiden. Een gemiste kans, zeker omdat er zoveel budget in is gestoken die beter in andere projecten gestopt hadden kunnen worden.