Elden Ring is helemaal hip en happening, dus natuurlijk wilde ook ik een blik werpen. Toevallig kon ik laatst een kwartiertje met een vriend van me meekijken en de wezens springen meteen in het oog. Toegegeven, de hele wereld uit Elden Ring is prachtig weergegeven. Als speler is het jammer dat je vaak dezelfde wezens tegenkomt, maar zeker als je ze voor het eerst ziet, laten ze een enorme indruk achter. In deze blog rank ik degene die ik in een kwartiertje ben tegengekomen, maar er zijn er natuurlijk nog zoveel meer! En ik heb nog niet eens een bossfight gezien. Laat dus vooral weten wat jouw favoriete Elden Ring wezens zijn en waarom.
Meest indrukwekkend: de boomslang
Confession time: ik heb geen idee hoe al deze wezens heten, dus ik heb zelf wat bedacht, sorry… Toen ik de boomslang in actie zag, is het idee voor deze blog ontstaan. Er waren zoveel dingen die me waardering voor het team gaven die de boomslang heeft ontworpen, dat ik het wel moest delen. Neem bijvoorbeeld de bewegingen van de slang. Die zijn zó ontzettend realistisch en goed geanimeerd. Het beest zelf doen denken aan een draak, slang of duizendpoot, wat op zichzelf al cool is. Dan maakt het wezen ook nog de soort vloeiende rolbeweging om aan te vallen, die doet denken aan wat krokodillen doen om hun prooi te vermoorden. Het is prachtig weergegeven en heeft ook een hele griezelige sfeer.
Vrouwelijke Ent met een prachtige boomjurk
Wanneer ik wandelende bomen zie, sta ik altijd meteen paraat. De Ents uit Lord of the Rings waren een van mijn favoriete wezens, dus elke twist daarop krijgt mijn aandacht. Hetzelfde geldt voor zeemeerminnen trouwens, dus roep even als die ook in Elden Ring zitten. Dan ga ik op zoek.
Anyway, supergaaf dat deze game een originele twist weet te geven aan de Ents! Vooral Boomdame is fantastisch. Zonder dat Boomdame een gezicht (of zelfs een hoofd) heeft, heeft ze toch persoonlijkheid én een beeldschone jurk. Ze ziet er echt als een realistische boom uit, onwijs knap gedaan. Ze zwaait haar scepter alsof ze zich niets aantrekt van wat iemand denkt en met haar vastberaden bewegingen en statige houding dwingt ze respect af, zelfs al is ze een vijand.
Twintig maal gadver, pas op met die losse handjes
Ik heb mixed feelings wat betreft de losse handen met veel te veel vingers die je in de val lokken en op je springen. Ze zijn zo ontzettend goor en het feit dat die sfeer goed overkomt, verdient een compliment voor de makers. Deze broertjes van The Thing combineren het gevoel van een facehugger met een tarantula. Daar ga ik gewoon niet zo lekker op (understatement). Daarnaast hebben ze zelfs haar op hun knokkels! Het oog voor detail in deze game is mindblowing, al ben je wel echt veel te dichtbij als je het knokkelhaar kunt zien.
Elden Ring wezens waar ik iets minder enthousiast over ben
Dan zijn er ook een soort bloedproplintwormen, wezens met lange, dunne armen die heel naar zijn. Ze bewegen heel schichtig en onvoorspelbaar op het eerste gezicht, net als springspinnen, super creepy. Het is lastig om hun bewegingen te volgen en dat zou er bij mij als speler voor zorgen dat ik me kwetsbaar voel. Een goede kwaliteit voor een vijand! Maar niet mindblowing.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ‘er zijn negatieve dingen te vinden van Elden Ring’. De zombies vond ik bijvoorbeeld een beetje basic, zeker als je de wezens hierboven hebt gezien. En het is weird dat ze dramatisch veel bloeden, terwijl ze volgens mij geen hartslag horen te hebben…? Mierenneuken, moest even.
Deze Elden Ring wezens kwam ik ook nog tegen:
- De sneeuwpoppen en hun dodelijke bellenblaas zijn wel leuk.
- De ridders die je bevecht zijn wel cool, maar niet amazing.
- Er zijn enorme ratten, maar die lijken niet veel meer te zijn dan dat
PS: ik had meer van de gargoyles verwacht, massief en statig in plaats van vel over been en treurig.
Elden Ring is alleen voor de wezens al zeker de moeite!
Zelfs als je alleen meekijkt in plaats van dat je Elden Ring speelt, is het best wel cool. Ik vraag me af of een uur Elden Ring kijken net zo leuk is als een kwartier, maar daar ga ik ongetwijfeld achterkomen. Nog iets dat ik graag wil noemen wat betreft de vormgeving van de wezens, is dat zelfs de lijken heel goed geanimeerd zijn. Wanneer je een wezen verslaat, ragdollen ze op een hele smerige manier. Je kan door het lijk heen blijven rennen en dan bewegen alle lichaamsdelen mee. Knap gedaan weer die details, maar wel heel goor. Enjoy!