Hanabi is weer een ontzettend leuk kaartspel voor twee of meer personen en is coöperatief, in tegenstelling tot Dragonheart. Dit is echt een spel waar je beter in wordt wanneer je het vaker (met dezelfde mensen) speelt. Er zit redelijk wat variatie in, maar het kan ook frustrerend zijn. Zoals veel kaartspellen is geluk ook in Hanabi belangrijk, maar tactiek speelt ook zeker een rol.
Hoe speel je Hanabi?
Samen met je team ben jij een vuurwerkartiest. Het publiek zit klaar en met de kaartjes die iedereen in de hand heeft, gaan jullie een show opbouwen. (Tip: het is leuk om te kijken wat de eindscore betekent voor het publiek, want hier staat in de handleiding echt een omschrijving bij.) De show begint bij één en loopt op tot vijf. Het vuurwerk bestaat natuurlijk ook uit verschillende kleuren. Iedere stapel heeft een kleur en moet van één tot vijf worden opgebouwd zonder dubbelingen of onderbrekingen. Het doel is om uiteindelijk alle stapels perfect te vullen en 25 punten te behalen.
Wat maakt dit spel nou zo interessant?
Net als in The Mind zijn niet alle speelkaarten bekend en het is niet de bedoeling dat je tijdens het spel over het spel praat. Jij ziet bij Hanabi wat iedereen behalve jijzelf in je handen hebt! Je kunt je teamgenoten hints geven over welke kaarten ze hebben en andersom. Je moet dus samenwerken om erachter te komen wat jij vast hebt én om ook in de juiste volgorde de stapels vuurwerk op te bouwen. Het strategische aspect van Hanabi zit ‘m eigenlijk in de vuistregels die je als vuurwerkartiestenteam aanhoudt. Hieronder wat tips die ik zelf als handig heb ervaren.
Vuurwerk maken als een pro
Met deze tips breng jij je Hanabi game naar het volgende niveau. Voor een vliegende start:
- De allerbelangrijkste tip eerst: speel altijd zo snel mogelijk alle enen vrij. Anders kun je niet beginnen met het opbouwen van stapels.
- Over enen gesproken: stel iemand geeft jou een hint over een één en jij wil iemand anders ook een hint geven over een één. Hoe groot is de kans dat jullie toevallig dezelfde kleur één hebben? In dit geval is het misschien tactischer om een kleurhint te geven (zodat je medespeler ziet of jullie dezelfde kleur hebben) of om zelf je één te spelen en te wachten met het geven van een hint totdat je dus zeker weet of de één van de ander nog relevant is.
Basiskennis:
- Hou in de gaten hoeveel foute kaarten er zijn opgelegd. Bij drie fouten is het namelijk game over. Gokken zit er dus niet bij!
- Zorg dat iedereen op de hoogte is van waar de nieuwe kaarten binnenkomen en waar de oude kaarten heen opschuiven. Logischerwijs kun je oudere kaarten op een gegeven moment wel weggooien als nog niemand de moeite heeft genomen om er een hint over te geven. Anderzijds: als iemand meteen een hint geeft over je nieuwste kaart, is de kans groot dat deze of belangrijk is of meteen gespeeld kan worden.
- Hou in de gaten welke kaarten al weg zijn, want als je bijvoorbeeld beide drieën van een kleur weg hebt gespeeld, kun je die stapel nooit meer afmaken. Aan vieren en de vijf van die kleur hoef je dan dus helaas geen aandacht meer te besteden.
- Zorg dat je nooit een vijf weglegt! Voel zelf met je team aan wanneer het handig is om aan te geven dat iemand een vijf heeft. Als je te snel een hint geeft, is dat misschien zonde van je hintmuntjes, maar als je te laat bent, ligt die vijf zo op de aflegstapel en kun je een stapel niet meer compleet maken.
Next level:
- Teamwork makes the dream work! Stel je speelt met drie personen en persoon A ziet dat je een lastige hand hebt. No way dat A met één hint iets heel belangrijks duidelijk kunt maken. Als persoon B meteen na persoon A een extra hint geeft voordat jij aan de beurt bent, heb je op tijd alle informatie die je nodig hebt om de juiste zet te doen. Kortom: wombo combo’s zijn zeker de moeite als je er de hintmuntjes voor hebt.
- Heeft iemand een hand vol enen terwijl je dat stadium al lang gepasseerd bent? Ook dit kan het waard zijn om een hint over te geven, zodat die persoon zeker weet dat die hele hand weggegooid kan worden.
Hanabi blijft uitdagend met uitbreidingen
Zelf heb ik nog niet meer veel uitbreidingen gespeeld, maar ik vind de regenboogkaarten bijvoorbeeld best interessant. Van de regenboogvuurwerkjes zijn er allemaal maar één. Dan mag je dus echt niet per ongeluk iets afleggen! Daarnaast is er buskruit, waar er ook allemaal maar één van is én die ook nog eens in tegengestelde richting gestapeld moeten worden (dus van vijf naar één). Uitbreidingen kunnen zelfs gecombineerd worden als jij echt een legendarische vuurwerkartiest bent. Je kunt het zelf ook moeilijker maken door bijvoorbeeld met minder hintmuntjes of minder fouten te spelen als je het fysieke spel hebt. De mogelijkheden zijn bijna oneindig!
Conclusie: wanneer je op elkaar ingespeeld bent, is Hanabi fantastisch
Dit impliceert dus ook dat het behoorlijk frustrerend kan zijn en dat is zeker waar! Ik speelde toevallig laatst met iemand die alle vieren in zijn handen had, allemaal in een andere kleur… Hoe ga je dat met één hint duidelijk maken? Niet dus. Of wat als je begint met veel vijven in je hand die je dus niet weg mag gooien? Dan duurt het heel lang voordat er speelbare kaarten vrijkomen. Of wanneer het heel lang duurt voordat er enen kunnen worden gespeeld? Geluk is naast tactiek en op elkaar ingespeeld zijn dus ook wel echt belangrijk!