Amazon Prime Video is lekker aan de weg aan het timmeren. Het gaf ons al series zoals The Boys en Good Omens, en is nu ook bezig aan een reeks eigen Originals. Dankzij Blumhouse Productions kan Prime Video rekenen op een reeks thrillers/horrors onder de noemer ‘Welcome to the Blumhouse’. Daar zijn nu vier films van uit, en er komen er dit jaar nog vier aan. De allereerste film die deze samenwerking uitbracht, was The Lie. Een film met een redelijk spannend en in ieder geval origineel gegeven. Helaas is de uitwerking een stuk minder.
Waar gaat The Lie over?
The Lie is een remake van de Duitse film Wir Monster (‘wij monsters’) uit 2015. Het vertelt het verhaal van Kayla (Joey King) en haar gescheiden ouders Jay (Peter Sarsgaard) en Rebecca (Mireille Enos). Onderweg naar een balletkamp komen Kayla en Jay een klasgenootje van Kayla tegen, helemaal alleen bij een bushalte. Ze besluiten haar een lift te geven, deze Britney moet immers ook naar het kamp.
Als Britney moet plassen, zet Jay de auto aan de kant van de weg. De meiden lopen samen de bosjes in. In the middle of nowwhere, in dik, DIK besneeuwd gebied. Veel succes om daar je behoefte te doen. Maar goed. Jay wacht, hoort opeens een ijzige gil en rent naar zijn dochter toe, die op een brug zit. Maar waar is Britney?
De trailer belooft meer dan het waar maakt
Toen ik de trailer bekeek, dacht ik een spannende thriller voor de boeg te hebben. Kijk zelf maar:
Maar helaas. Zoals heel vaak het geval is, geeft de trailer een heel ander beeld van de uiteindelijke film. En hoewel de trailer al best wat weg gaf, ga ik vanaf nu spoilers rondstrooien. Wees gewaarschuwd!
Wat is er mis met deze mensen?
Alledrie de hoofdpersonages zijn ontzettend onaangename mensen. Bij een film als deze is het belangrijk dat je sympathie krijgt voor, op z’n minst, één van hen. Maar nee. Kayla en haar ouders zijn geen leuke mensen. Je leeft niet met ze mee en gunt ze weinig. Dat is geen goed uitgangspunt, dat het je een worst zal wezen wat er met ze gebeurt. Daarnaast: Hoe. Dom. Is. Iedereen. Even op rijtje hoor:
- Waarom belt Jay niet gewoon meteen de politie? Dan zouden hij en Kayla alsnog kunnen liegen over wat er gebeurd is. Alsnog dom, maar nog enigszins begrijpelijk als ouder zijnde. Waarom verstoppen en wegrijden? WAAROM?
- Dit zijn mensen met een goede baan (ok, vooral Rebecca heeft een goede baan). Waarom zet je dat op het spel?
- Liegen tegen de politie is sowieso nooit een goed idee, maar zélf de politie inschakelen met een dikke leugen? Deze mensen denken gewoon echt niet na.
- Kayla die echt nóóit ingrijpt en zegt ‘hey wacht, stop nou maar gewoon’ of ‘ok pa, maar nu gaat het te ver’. Fuck Kayla.
- Sam (Britney’s vader) tot pulp slaan is echt al the worst. Ach ja, dan kun je ook nog wel prima over hem heen rijden. Kunnen jullie gezellig samen de gevangenis in voor altijd.
Kijk, ik snap dat Jay en Rebecca hun dochter willen beschermen. Maar letterlijk geen enkele belissising die ze maken in de film, is doordacht of te begrijpen. Ik heb de hele film lang ‘waarom waarom waarom’ als mantra gehad. Dit sloeg echt helemaal nergens op. Dat ze dom én onsympathiek zijn, maakte deze film van slechts 97 minuten een extra lange zit. Het werd alleen maar erger en erger en erger.
Wat er wel goed was aan The Lie
De acteurs doen op zich het beste wat ze kunnen met dit materiaal. Als je dan toch supersukkels moet neerzetten, doe het dan goed. En dat doen ze alledrie. Personages: ruk. Acteurs: niet zo ruk. Ook kudos voor Cas Anvar, die als Sam het enige echt aardige personage neerzet, en het enige personage met wie je echt oprecht meeleeft. Want hij wil gewoon weten waar zijn dochter is!
Wat ik ook echt tof vond, was de plottwist. It’s Britney, bitch! Die zag ik echt even niet aankomen. Maar, gave twist of niet: die kon de film echt niet meer redden. Ik snap dat het plot van de film is dat je alles doet om je kind te beschermen, maar deze mensen gingen te ver en waren te dom.