Recensie: Dune is mooi maar moeilijk te begrijpen

Het boek Dune werd lange tijd gezien als onverfilmbaar. Een eerdere poging uit de jaren ’80 leek dat beeld te bevestigen. Toch werd dat ook lange tijd gezegd over The Lord of the Rings en daar is de verfilming uiteindelijk ook van gelukt. De nieuwste versie van Dune is een indrukwekkende space opera. Een visueel spektakel ook. Er is echter een enkel probleem met deze verfilming. Op sommige momenten is het zo verwarrend als je niet bekend bent met het boek, dat het hier en daar moeilijk is om het te volgen. De worldbuilding is fantastisch, maar de manier waarop het verhaal verteld wordt is hier en daar wat warrig. Dat is jammer, aangezien het voor de rest een zeer overweldigende film is.

Waar gaat Dune over?

Het verhaal gaat over Paul Atreides (Timothée Chalamet), de zoon van het geslacht Atreides en tevens in het bezit van mysterieuze gaven. Zijn vader, Leto Atreides (Oscar Isaac), krijgt een aanbod van de Empire die lijkt op een mogelijkheid, maar eigenlijk een val is.

80 jaar lang was de planeet Arrakis in handen van de Harkonnen, die met een ijzeren vuist regeerden over de planeet. Arrakis is de enige plek waar het waardevolle spice te vinden is in zowel het zand als in de lucht. Het geslacht Atreides kreeg teveel invloed over alle andere belangrijke families en dus besloot de Emperor dat Harkonnen Arrakis moest verlaten, en Atreides het over moest nemen. Niet uit aardigheid, maar om ervoor te zorgen dat geen enkele Atreides levend van de planeet af komt. In de tussentijd krijgt Paul steeds visioenen van een meisje (Zendaya) op Arrakis. Hij doet er alles aan om erachter te komen wat het betekent.

Mooi maar verwarrend

Een goede science-fiction film moet aan de perfecte balans voldoen. Dat is een fantastische worldbuilding, die niet perse essentieel is voor het verhaal en een verhaal die de film leidt. Het is de reden dat de eerste twee Star Wars films goed waren. Alles is goed in balans. Dune is een film met perfecte worldbuilding. Het enige probleem is dat daardoor het verhaal enigszins ondergesneeuwd wordt. Het eerste uur van de film is prachtig en houdt je aandacht goed vast. In Game of Thrones achtige setting verliezen we al snel de meeste personages waar we iets mee hebben. Ook leren we meer over de mysterieuze krachten van Paul, die hij gekregen heeft van zijn moeder Jessica (Rebecca Ferguson). Zij is onderdeel van de mysterieuze sekte de Bene Gesserit. Ze is er ook van overtuigd dat Paul de enige is die de wereld kan redden.

Het boek Dune heeft veel invloed gehad op alle science fiction die erna is geschreven, dus het is niet gek dat we wederom geconfronteerd worden met het idee van the chosen one. Het probleem is echter dat de gaven van Paul niet geheel duidelijk zijn. Daarnaast kijken we 2 uur en 35 minuten uit naar het moment dat Paul zich aansluit bij de Fremen en hun gaat redden. Het eindigt echter met een enorme cliffhanger. Voor degenen die het boek niet hebben gelezen betekent het dat er nog heel veel dingen onduidelijk zijn. Het is begrijpelijk dat de aandacht vooral is gegaan naar worldbuilding, maar het is jammer dat het verhaal daardoor een beetje in het gedrang is gekomen.

Conclusie

Dune is cinematografisch gezien een meesterwerk. Het ziet er prachtig uit en weet je aandacht ook vast te houden voor langere tijd. Toch is de film wat moeilijk te begrijpen voor degenen die het boek niet hebben gelezen. Dat is jammer want het zorgt ervoor dat de film niet zo perfect is als het had kunnen zijn. Dat gezegd hebbende kijken we zeker uit naar het tweede deel. Hopelijk wordt dan het een en het ander duidelijker.

Dune

4.4

Worldbuilding