Murder on the Orient Express is een van de bekendste werken van murder mystery auteur Agatha Christie. In de jaren 90 was er een eerste adaptatie in de vorm van een hoorspel, in 2017 volgde de film en dus kon een theaterstuk over dit boek niet achterblijven. De afgelopen maanden reisde het theatergezelschap REP Entertainment rond in Nederland met hun eigen adaptatie van dit boek. Wij bezochten de show en vertellen je er graag meer over.
Waar gaat Murder on the Orient Express over?
Hercule Poirot, de beste en een van de bekendste privé detectives wordt tijdens zijn vakantie in Istanbul opgeroepen om terug te keren naar Londen. De snelste weg is via de Orient Express. Ondanks dat de trein volledig volgeboekt is weet zijn oude vriend Bouc toch een slaapcoupe in de eerste klas voor hem te regelen.
Bij aankomst op het perron ontmoet hij, en dus wij ook, zijn medepassagiers. Een kleurrijke groep, die qua achtergrond allen ver uit elkaar lijken te staan. Een prinses en haar dienstmeid, een kolonel en zijn minnares, en zo gaat het lijstje nog wel even door.
Wanneer er op de eerste ochtend een moord blijkt plaatsgevonden te hebben, neemt Hercule Poirot de taak op zich om de moord te onderzoeken. Iedereen lijkt een alibi te hebben, waardoor hij iedereen als verdachte zal moeten beschouwen.
Whodunit
Ken Ludwig, de toneelschrijver van deze zogeheten whodunit heeft een sterke vertaling neer gezet van het originele werk van Christie. Er is veel humor in verwerkt waardoor het stuk luchtig blijft, terwijl je tegelijkertijd op het puntje van je stoel zit om er achter te komen wie nou daadwerkelijk de moord gepleegt heeft. Een volledig eigen draai die niet te vergelijken is met eerdere adaptaties.
En toch, ondanks dat het script erg sterk was, waren het de acteurs die de show maakten. Remko Vrijdag is steengoed als Hercule Poirot, je kunt je geen andere acteur in die plaats voorstellen. Hij neemt de rol op zich alsof hij al jaren lang een Belgische privé detective is en hij zich daadwerkelijk aan boord van de trein bevond. Zonder hem was deze show niet hetzelfde geweest, het is dan ook te hopen dat hij terug zal keren naar deze rol om ons als theaterliefhebbers nogmaals te verwennen met zijn vertaling.
De overige cast, o.a. Frederik Blom, Lone van Roosendal en Gerrie van der Klei, kon qua qualiteit niet achterblijven. Het kwam over alsof elk lid van dit gezelschap zich had verdiept in de achtergrond van hun personage, waardoor de optredens oprecht overkwamen. Tijdens onze show zijn er wat foutjes gemaakt, de acteurs waren echter sterk op elkaar ingespeeld waardoor je hier geen last van had en het niet stoorde in het verhaal. En dan mag hier toch nogmaals een compliment gemaakt worden naar Remko Vrijdag, die de grootste fout tijdens de show meteen wist te verwerken en later in de show zelfs weer een verwijzing wist te maken naar zijn eerdere fout, zoals een echte detective ook zou doen.
Het decor en aankleding bleef simpel
Bij theaterstukken zijn er verschillende afwegingen die gemaakt moeten worden. Een theaterstuk (of musical) dat rondreist heeft over het algemeen minder mogelijkheden om een groots decor neer te zetten dan een stuk dat voor langere tijd in hetzelfde theater blijft. Daarbij meegenomen dat REP Entertainment niet het aller grootste of bekendste gezelschap is, is het decor zeker niet slecht. Maar het was wel simpel.
Bij de Orient Express denk je aan een bepaald soort luxe, al helemaal in de eerste klas waar onze groep zich in bevond. Hier was qua decor niet echt iets van terug te vinden, het leek eerder viezig of oud. De achtergrond die gemaakt is in de vorm van de voorgevel van de trein was wel erg leuk gedaan, en de sneeuw die op de juiste momenten op de achtergrond naar beneden viel was ook een leuk detail.
Kostuums zijn misschien wel een van de belangrijkste details van elke show. Het moet passen in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. En eigenlijk wil je er voor zorgen dat je in een oogopslag het personage kan herkennen als het het toneel opkomt. Dat was bij dit stuk zeker. De outfits waren niet extravagant zoals je bij de prinses wel zou verwachten, maar verschilden wel zo erg van elkaar dat je meteen wist wie welk personage was voor ze zich nog gingen voorstellen.
Absoluut de moeite waard
Helaas bezocht ik Murder on the Orient Express op een van de laatste avonden, en kun je dit theatertuk niet langer bezoeken. Wel is al bekend dat ze aankomend seizoen terugkeren met een adaptatie van Murder on the Nile, die ik iedereen aan kan raden om te bezoeken. Voor een betaalbare prijs heb je een heerlijke avond uit en aangezien dit gezelschap rondreist ben je nooit ver van huis.
Het is een sterke cast, een sterk script en ongelofelijk vermakelijk. Je hoeft hiervoor geen kenner van het werk van Agatha Christie te zijn want het is ontzettend laagdrempelig. Je avond zal voorbij vliegen en na afloop zou je willen dat het een film was zodat je het gemakkelijk nogmaals zou kunnen bekijken.