De laatste jaren staat Netflix erom bekend om veel actiefilms eruit te pompen. Veel ervan zijn niet heel memorabel, zoals Red Notice. Ze zijn vrijwel altijd voorspelbaar zoals The Gray Man. En uiteraard hebben ze allemaal grote namen in de hoofdrollen. De nieuwste film die we aan dit rijtje toe kunnen voegen is de Kevin Hart film Lift. Je zult het niet geloven, maar een groep professionele dieven gaan wederom een heist plegen. Heel uniek en iets wat we nog nooit eerder hebben gezien. Hoewel de film visueel mooi in elkaar zit, valt ook Lift in de categorie snel-te-vergeten en voorspelbaar.
Waar gaat Lift over?
Meesterdief Cyrus (Hart) weet samen met zijn crew een heist uit te voeren waarbij ze tegelijkertijd een van Gogh en een waardevolle NFT weten te stelen. Echter zit Cyrus’ ex-vriendin, agente Abby (Gugu Mbatha-Raw) hen al snel op het spoor. Haar baas (Sam Worthington) heeft haar de opdracht te geven Cyrus te overtuigen om mee te werken aan een heist waarbij ze goud stelen van een beruchte crimineel. Zo niet, dan zullen er vele mensen sterven. In eerste instantie is Cyrus skeptisch, maar hij en zijn crew besluiten toch te helpen. Dat gaat echter niet helemaal zoals gepland.
Leeg verhaal en matige lead
Kevin Hart is een prima acteur in een bijrol. Het is prettig om hem een keer te zien als iemand die op normale snelheid praat en niet heel erg druk is. Toch is het lastig om de komiek te verkopen als een stoere romantische lead en al helemaal als leider van een bende meesterdieven. De film is al bijzonder ongeloofwaardig, wat tot daaraantoe is, maar Hart weet niet te overtuigen als de persoon die de hele film moet dragen.
En er zitten vele andere grote namen in, zoals bijvoorbeeld Vincent D’Onofrio die laatst nog indruk maakte als de intimiderende Kingpin in Echo. Maar geen enkel personage, waaronder Harts Cyrus, heeft een goed uitgewerkt achtergrondverhaal. We horen wel dat hij en agente Abby elkaar ooit in Parijs hebben ontmoet en een weeklang een affaire hadden, maar daar blijft het bij. Daarop gebaseerd moeten wij geloven dat ze jaren later nog helemaal hoteldebotel zijn op elkaar. De namen van de rest van de crew blijven niet eens langer dan tien seconden hangen. Hoe moet je dan interesse hebben in hoe het deze personages vergaat?
Het verhaal is er ook eentje waarbij gekleurd werd met nummers. Alle cliché punten komen voorbij maar geen enkele hiervan is goed uitgewerkt. Het verhaal staat in dienst van de actie, maar de actie zelf is ook zeer matig. Er is een leuke actiescene in het vliegtuig, maar ook die had beter gekund. Het voelt een beetje alsof ze er een dartbord bij hebben gepakt met allemaal clichémomenten en maar pijltjes hebben gegooid om het verhaal samen te stellen.
Het enige goede aan de film zijn de beelden, maar ook die voelen soms te flashy. Zo hebben we uiteraard weer een compilatie van dronebeelden van bekende steden die onder een hip muziekje aan elkaar geplakt zijn. Niets wat we niet eerder hebben gezien.
Conclusie
Er zijn maar een beperkt aantal heist films die we kunnen verdragen. Zeker als het niet goed is uitgewerkt. Wil je goede heists zien? Skip Lift dan en klik in plaats daarvan op Lupin. Je bent er wat langer zoet mee maar het zal je een stuk verzadigder achterlaten.