Ruud Bos was het meest bekend van de muziek die hij voor de Efteling heeft gemaakt, maar hij heeft nog zoveel meer gedaan. Als je in de Fata Morgana, de Droomvlucht, Villa Volta of de Vogel Rok zit, dan hoor je hem. Ook muziek voor Paulus de Boskabouter, De Fabeltjeskrant en Bassie & Adriaan bijvoorbeeld, is van zijn hand. En muziek voor shows van André van Duin en Toon Hermans. Deze meestermuzikant zal enorm gemist worden.
Muziek is onmisbaar in de Efteling
Voor de liefhebbers is het vast herkenbaar dat je naar het Huis van de Vijf Zintuigen opkijkt en kippenvel krijgt van de muziek. Dan is je dagje Efteling al begonnen, terwijl je nog niet eens binnen bent. Als ik denk aan mijn favoriete plek op de hele wereld, dan is het in het gras naast de Droomvlucht, luisterend naar de muziek tijdens het lezen van een boek. (Uiteraard wachtend op mensen die geen last hebben van wagenziekte en in Villa Volta zijn.) De Efteling zou niet hetzelfde zijn zonder de sfeermuziek en de muziek in de attracties. Ik luister zelfs naar Eftelingmuziek tijdens het werken. Dat zegt toch genoeg?
Ook de Efteling zelf is Ruud Bos enorm dankbaar
“Muziek is heel belangrijk in de beleving van een Efteling-attractie. Hij was de eerste die we hebben gevraagd om muziek te componeren die helemaal speciaal voor een attractie was”, zegt een woordvoerder.
“Ruud Bos was een muzikale duizendpoot, gezegend met een uniek compositorisch talent”, zo laten BumaStemra en Buma Cultuur weten in een reactie. “De hele Nederlandse culturele sector zal Ruud missen.” Terecht dat hij meerdere prijzen heeft gewonnen.
Ruud Bos zette de toon, letterlijk en figuurlijk
Huidige Efteling-componist René Merkelbach heeft grote schoenen om te vullen. “Hij was een grote inspiratie voor me. Zijn muziek is echt tijdloos. En dat maak je maar zelden mee. Tot op de dag van vandaag sta ik versteld van de muziek van Bos. Met name van Fata Morgana. Ik weet niet wat het is, maar het raakt me.” Merkelbach componeerde en produceerde zelf ook veel muziek voor de Efteling, onder meer van De Vliegende Hollander, Joris en de Draak en Raveleijn.
De klassieke scholing van Bos merk je in alles. Merkelbach: “Mensen zeggen wel eens tegen mij: ‘Oh, dat is nou echt typische Efteling-muziek.’ Maar is dat wel zo? Want Fata Morgana lijkt totaal niet op Carnavalsfestival. Het ligt allemaal juist mijlenver uit elkaar. Nee, wat overeenkomt is die klassieke basis. En dat maakt het zo goed. Bos is een maestro.”
Bronnen: