Als je nog nooit Dixit en/of Cluedo gespeeld hebt, komt Mysterium misschien wat verwarrend over. De essentie van het spel gaat erom dat je een moord oplost (zoals Cluedo) met kleurrijke maar vage visioenen (zoals de kaarten in Dixit). Het is een coöperatief en ontzettend uitgebreid spel. Het zit niet voor niets in zo’n grote doos! De waarzeggers werken samen om te begrijpen wat het spook hen probeert te vertellen over hun eigen set verdachten, moordlocaties en moordwapens. En daar komt nogal wat bij kijken…
Hoe werkt Mysterium?
Let’s set the scene
Ik moet toegeven dat ik de uitleg van het spel wat onduidelijk vond, maar na een kort filmpje gezien te hebben, kon ik meteen van start. Het duurt even voordat alle spullen op de juiste plek liggen, maar dan is het ook meteen sfeervol! Het spook verstopt zich achter een prachtig weergegeven uitklapbord waar hij of zij hints kan uitstallen om het overzicht te bewaren. Ook worden de kaarten die informatie over verschillende aspecten van de moord op tafel gelegd. De waarzeggers beginnen namelijk met een aantal verdachten, waarna ze de moordlocatie moeten raden voordat ze het moordwapen ontdekken en de schuldige kunnen gaan aanwijzen. Die kaarten liggen allemaal netjes in een soort lift van levels waar je doorheen moet ploegen. Wanneer je alles op je gemakje bekeken hebt, kan het spel van start gaan. Hou er trouwens rekening mee dat het spook ook alle kaartjes kan zien! Dan kan hij of zij veel betere hints geven. Anders is het een beetje zoals Codenames wanneer alleen de kaartjes van je eigen team zichtbaar zijn.
Werp een blik in je Mysterium bol
Wat ik verwacht had, is dat je als de verschillende waarzeggers ook verschillende krachten hebt. Dat is niet het geval, helaas pindakaas, maar je hebt wel allemaal je eigen adorable gekleurde kristallen bol! Deze zet je op het niveau voor de verdachten, zodat je weet waar jij je komende beurt op focust. Het spook deelt wat hints uit en daarmee moet je erachter proberen te komen wie de moordenaar is. Daarnaast kun je aangeven of je denkt dat je mede-waarzeggers het juist hebben of niet, zodat je extra visioenen kan verdienen. Dat maakt het raden toch weer iets makkelijker. Van moordenaar ga je naar moordlocatie en moordwapen terwijl een prachtige kapotte klok bijhoudt hoeveel tijd je nog hebt voordat het spook voor eeuwig verbonden is aan de moord en niet in vrede kan rusten. Kortom: denk goed na over je visioenen en wat het spook zou proberen te zeggen!
Tijd om een schuldige aan te wijzen
Wanneer iedere waarzegger zijn of haar moorddossier compleet heeft, is het tijd om uit te zoeken wie het juist heeft. Het is jammer dat je moorddossier door het spook wordt toebedeeld, ook als dat achteraf niet correct blijkt te zijn. Dat vond ik qua verhaallijn nog niet helemaal logisch. Waarom probeert het spook niet alle waarzeggers naar de juiste hints te sturen? Voor de gameplay is dit wel logisch, omdat in de laatste ronde pas bepaald wordt welk dossier correct is. Dat is wel zo eerlijk. Eén laatste keer kan het spook wat hints laten zien, zodat de waarzeggers zonder te overleggen een oordeel kunnen vellen. Hier komen die extra visioenen zeker van pas! Het spook rust in vrede, wanneer de meerderheid van de waarzeggers juist heeft gekozen. Anders is het jammer de bammer.
Mysterium heeft een gebrek aan verhaallijn
De vormgeving van Mysterium is om te kwijlen, toch wel echt next level vergeleken met oldskool Cluedo, maar ik miste een hoop. Als je Betrayal at the House on the Hill gewend bent, snak je naar een mysterie! Het heet niet voor niets Mysterium toch? Maar je krijgt dus nul verhaallijn in dit spel! Dat was echt een tegenvaller. Iedere waarzegger is uniek en er zijn zoveel verschillende mogelijkheden om een moord te beschrijven met de kaarten uit dit spel. Dat maakt het extra jammer dat er geen storyline is, al snap ik dat dat wat veel gevraagd is met alle opties. Het is een beetje alsof het spook zelf een Dungeon Master zou moeten worden en het uit de mouw schudden (als je toch al achter zo’n uitklapbord zit…).
De mysteries zijn eindeloos
Alsnog zou ik Mysterium de hele dag kunnen spelen. Ieder potje is al anders, omdat er andere kaarten en dus andere mogelijkheden voor je moorddossier liggen. Daarnaast worden de visioenkaarten natuurlijk geschud en is dat ook iedere beurt weer anders. En zelfs als je die combinaties allemaal al hebt meegemaakt, wil iedereen natuurlijk een keer het spook zijn! En voor ieder spook is de denkwijze anders, waardoor je de visioenen ook anders moet interpreteren. Mysterium zorgt ervoor dat je in een race tegen de klok ieder spel opnieuw op het puntje van je stoel zit.
Hoe was mijn (eerste) ervaring met Mysterium?
De eerste keer ging mijn waarzegger sneller dan het licht! Alleen de rest bleef achter… We hebben de dader helaas niet eens kunnen aanwijzen, omdat de tijd al om was. De tweede keer was ik juist degene die iedereen ophield haha. Toen hebben we wel het laatste level kunnen spelen en een moorddossier kunnen uitkiezen, alleen had de meerderheid het fout! Ontzettend frustrerend natuurlijk, dus dat maakte me nog hongeriger om te blijven spelen. Ik ben helemaal niet fanatiek ofzo… Kortom: hier ga je je investering zeker wel uithalen, omdat je Mysterium blijft spelen.