Al sinds de aankondiging van de nieuwe samenwerking tussen producent Jerry Bruckheimer en regisseur Joseph Kosinski wordt met argwaan gekeken. Het duo dat succes kende met Top Gun: Maverick neemt nu een duik in de Formule 1. Een sport met veel fans – ook in Nederland – en daarom moeilijk om goed te vangen. Daarom zet Kosinski met F1 The Movie expres het entertainment op de eerste plaats.

Waar gaat F1 The Movie (2025) over?
Sonny Hayes (Brad Pitt) wil maar niet met pensioen. Nadat hij door een gigantische crash in de jaren ’90 lukte het hem niet meer een F1-wagen in te kruipen. Na een gigantisch gokprobleem en een overwinning in de Daytona 500 krijgt Hayes toch een nieuwe kans: bij zijn vriend en ex-teamgenoot Ruben Cervantes (Javier Bardem).
Tijdens de testritten ontmoet Hayes zijn nieuwe teamgenoot: Joshua Pearce (Damson Idris). Hij heeft overduidelijk talent, maar heeft voor Hayes ook nog iets anders: Pearce denkt dat het finaal afmaken van zijn ‘fossiele’ teamgenoot zijn contract bij raceteam APX kan redden.
Herkenbaarheid troef
Driven uit 2001. Er zullen weinig mensen zijn die zich de film nog kunnen herinneren. Sylvester Stallone als veteraan krijgt van zijn ex-teambaas de opdracht om hem te helpen een rookie in zijn huidige team in toom te houden. Herkenbaar? Buiten dat Formula 1 niet wilde deelnemen en uiteindelijk CART de organisatie werd die achter deze film ging staan, zien we een hoop paralellen.

Driven faalde hopeloos en ontving een hoop nominaties voor de Razzies. Datzelfde lot zal F1 The Movie niet treffen. Sterker nog: met Joseph Kosinski – die voor Maverick nog een nominatie voor de Directors Guild Awards pakte – zal de Oscar dichterbij zijn. Toch ligt de verhaaldiepte van Driven en F1 niet heel ver uit elkaar.
Pitt speelt de veteraan, die zich in de wereld van de nieuwe Formule 1 maar moeilijk aan lijkt te passen. Hij is slim en sluw, maar misschien iets té. Dat is zo’n beetje het enige dat Pitt meekrijgt voor Sonny Hayes. Terwijl er zoveel meer voor het oprapen ligt. Hoe is hij omgegaan met zijn crash? Hoe komt het dat hij zich zo eigenwijs opstelt richting zijn collega’s? En wat is de rol van zijn vader, die we wel regelmatig op een foto voorbij zien schieten? Allemaal vragen die we niet beantwoord zien.
Voor de bijrollen is er nog minder aandacht. Kate McKenna (Kerry Condon) wordt gedurende het verhaal gereduceerd tot de crush van Hayes, terwijl er over haar echt een eigen verhaal te vertellen valt. Goedlachse schurk Peter Banning (Tobias Menzies) krijgt ook al te weinig te doen en over Ruben Cervantes (Javier Bardem) weten we aan het einde van de film eigenlijk ook helemaal niets.
F1 The Movie is ouderwetse eye-candy
Natuurlijk moet gezegd worden dat er qua eye-candy absoluut niets mis is met F1. De shots worden dynamisch gebruikt en het tempo zit er ook in de montage lekker in. Hierin zie je wel goed dat er ervaren actiemakers aan het roer zitten: Stephen Mirrione, die de montage van alle Oceans-films deed, en Maverick’s Claudio Miranda als cinematograaf maken er absoluut een “watchable flick” van.

Het zijn vooral de scènes op de baan die het verschil maken voor F1. In de scènes daarbuiten zijn het vaak de simplistische dialogen die ervoor zorgen dat hetgeen op het scherm gebeurd een slechte indruk maakt.
Conclusie
Bij F1 The Movie staat het entertainment voorop. En dat is in principe geen probleem: bij Top Gun: Maverick heeft het ten slotte ook heel wat opgeleverd. Helaas voor F1 heeft Maverick iets dat zij niet heeft: een verhaal dat verrassend is en helpt om je op het puntje van je stoel te laten plaatsnemen.
Bij F1 lijkt het verhaal averechts te werken. Bij elke bocht weten we al wat er op het rechte stuk gaat komen en dat maakt ons als kijker enorm lui. We wachten tot de spanning komt, maar met het verhaal is het volkomen kansloos. Gelukkig laten de beelden ons nog wel op het puntje van onze stoel plaatsnemen.