De laatste week van oktober is het ace-week. Voorheen heette deze week Asexual Awareness Week en de week is er dus op gericht om activiteiten te organiseren en bewustzijn te creëren rondom aseksualiteit. Daarom wilde ik in deze week een boek lezen over dit onderwerp. En wie graag een romantisch verhaal wil lezen met ace-representatie komt al snel bij Claire Kann uit.
Dit in combinatie met de steeds donkerdere dagen en halloween, maakt het het perfecte moment om Looking for Love in All the Haunted Places te lezen. Het is geen boek vol horror, maar een mildere versie voor wie snel bang is maar toch iets in halloween sfeer wil lezen. Het is namelijk een romantisch verhaal dat zich afspeelt in een huis waar het spookt.
Waar gaat Looking for Love in all the Haunted Places over?
Lucky geeft zich op om mee te doen aan een reality tv-programma in een spookhuis. Elke acteur die eerder meedeed aan het project is om mysterieuze redenen gestopt na drie nachten doorgebracht te hebben in het Hennesee huis. Maar Lucky heeft een speciale interesse in het bovennatuurlijke en ziet dit als haar kans. Niemand om haar heen neemt haar interesse in parapsychology serieus, het heeft steeds meer afstand tussen zichzelf en haar familie en vrienden gecreëerd. Toch is Lucky vastberaden verder te blijven onderzoeken. Ze geloofd diep dat het bovennatuurlijke bestaat en wil er alles aan doen om hierin carrière te maken.
Het televisieprogramma blijkt gepresenteerd te worden door Maverick Philips, iemand die ze al lange tijd bewondert. Er ontstaat meteen een vonk tussen de twee, dat merkt iedereen. Zelfs het huis.
Een Spookhuis die ook cozy is?
Looking for Love in all the Haunted Places vindt plaats in Hennessee house. Het spookt daar. Het verhaal wordt niet neergezet als een mysterieuze ‘is dit griezelig of beeldt iedereen het zich in’ onzekerheid. Al snel is het duidelijk dat dit huis serieus griezelig is. Er gebeuren vreemde dingen. Alle personages zien dit en of het echt zo is, is ook voor de lezer geen vraag. Wat wel een vraag blijft is waarom en hoe. Het mysterie is wat er precies aan de hand is in dit huis.
Wat het huis een stuk minder eng maakt is dat er bepaalde geruststellende informatie over het huis gedeeld wordt. De personages weten bijvoorbeeld dat het huis nooit kinderen kwaad doet. Hoewel er een jong meisje rondloopt en zij een belangrijk personage is, is er nooit spanning over of het huis wel veilig voor haar is. Wel mag ze er niet meer naartoe als het donker wordt. Dat geldt voor iedereen trouwens. ’S Nachts mag alleen Lucky in het huis verblijven. Dit is dan ook het moment dat de meest vreemde en spannende dingen gebeuren. Haar voorgangers hebben ten slotte ook specifiek na de derde nacht het huis verlaten. Hiermee is er een bijzondere balans tussen cozy en griezelig. Zolang het dag is, is het vreemde huis vooral een magische achtergrond in het boek. Pas in de nacht verandert het in een engere plek.
Mysterieuze en Magische Elementen
Naast het huis zijn er nog meer magische elementen in Looking for Love in all the Haunted Places. Dit zijn specifiek bovennatuurlijke ‘krachten’ die personages hebben. Er zijn er meerdere, maar de belangrijke is dat van hoofdpersoon Lucky. Zij kan namelijk ‘lezen’ wat andere mensen voelen. Het is niet echt gedachtelezen, eerder een soort van ‘vibe check’ of een aura. Ze krijgt dan een idee wat voor persoon iemand is, wat hun dromen of idealen zijn en onzekerheden. Hoewel ik denk dat het interessant was en ook duidelijk verbonden is aan haar geschiedenis en het personage zelf, werd het voor mij nooit helemaal duidelijk wat haar gave precies was. Hoe het werkt en wat voor effect het op Lucky heeft werd wel goed neergezet. De reacties van andere personages hierop waren eveneens erg realistisch. Ook was het een goede manier om meer inzicht te geven in verschillende personages. Tegelijkertijd voelde het soms als een geforceerde manier om opeens heel veel achtergrond over iemand te geven.
Aseksuele Representatie
Wie eerder een boek van Claire Kann gelezen heeft weet dat representatie haar sterke punt is. Ze zet trotse zwarte aseksuele personages op de voorgrond in al haar boeken en weet dit genuanceerd deel van het verhaal te maken. Hoewel deze representatie in elk van haar boeken terugkomt, zitten er grote verschillen in hoe Kann’s personages hun aseksualiteit ervaren en ermee om gaan. Eerder las ik van haar Lets Talk About Love, If It Makes You Happy en The Romantic Agenda. Dit boek verschilt van alle voorgenoemde titels, omdat er een magisch element in zit. Maar wat de boeken wel gemeen hebben, is dat er steeds weer belangrijke en interessante discussies over aseksualiteit in voorkomen, waarin de personages elk een verschillend perspectief hebben. De hoofdpersoon in Looking for Love in all the Haunted Places is bijvoorbeeld sex-favourable, wat inhoudt dat ze ondanks dat ze geen seksuele aantrekkingskracht voelt, wel seks heeft en wil hebben. Dit is iets wat binnen de al magere hoeveelheid aseksuele representatie die er is nog erg uniek is. Daarmee gaat Looking for Love in all the Haunted Places tegen stereotypes in. In dit boek voelde de gesprekken hierover erg natuurlijk aan. Ook waren er interessante discussies over vormen van fysieke intimiteit buiten het hebben van seks.
Het bewustzijn van verschillende soorten aantrekkingskracht komt ook tot uiting in de goede focus op andere soorten relaties. In dit boek vormt Lucky meerdere mooie vriendschappen met personages. Specifiek Georgia, maar ook Xander worden overtuigend neergezet en bouwen een interessante band met de hoofdpersoon op. Daarnaast is er ook nog de dynamiek met Lucky’s familieachtergrond en de familie van Maverick, inclusief zijn dochter Rebel. Er zijn veel personages in dit boek, maar het wordt nooit lastig om bij te houden wie iedereen is.
De romantiek
En dan natuurlijk waar het hele boek eigenlijk om draait, het liefdesverhaal. Deze was vooral in de representatie erg interessant, maar wist me met de werkelijke personages minder te pakken. Veel van de tropes die hierin zaten waren simpelweg niet voor mij. Maverick is een erg beschermend personage. Hij is vader, maar ook naar hoofdpersoon Lucky toe heeft hij een bezorgde
De romantiek tussen de twee ontwikkelde erg snel. Voor een vrij groot deel van het boek zijn de twee al bij elkaar en gaat het over het samen navigeren van obstakels. Uit gesprekken later in het boek blijkt dat Maverick al sinds, of eigenlijk zelfs vóór, hij Lucky ontmoette compleet voor haar gevallen is. Dit is niet per se een negatief punt, maar een kwestie van smaak.
Conclusie
Dit boek is meer een ‘cosy mysterie’ dan echt een eng spookhuis verhaal. Hoewel er zeker dingen gebeuren die ervoor zouden zorgen dat ik dit huis niet in zou willen, blijft de toon van het boek redelijk kalm. Hoewel de romantische tropes niet allemaal bij mijn persoonlijke smaak paste (mijn favoriet van deze schrijfster blijft the Romantic Agenda), was het wel goed neergezet. Dit is een heerlijk romantische verhaal met liefde op het eerste gezicht, bezorgde mannen die je tegen enge huizen willen beschermen en niet-stereotypische aseksuele representatie.

